Inlägg från: Mamma och son |Visa alla inlägg
  • Mamma och son

Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?

Hej allihopa som rubriken säger så undrar jag om det är någon som skulle vilja hänga med och hjälpas åt?
    Nu när ekonomin ser ut som den gör för många så vill ju alla spara pengar ialla fall se till att ha en budget ifall något händer som ex. arbetslös.
    Gör det på känsligt så att man får vara anonym om man vill det...
    Själv så sparar jag pengar till att flytta in i en ny lägenhet och få en bäbis och vara mammaledig i ett år :)

Började spara i oktober från att vara på noll varje månad och inte ha pengar de sista dagarna till att faktiskt använda pengarna realistiskt och på riktiga saker och inte bara shopping å Stora fasta utgifter.
    Till att faktiskt ha ner kostnaderna.
    Någon som är intresserad? Skulle behöva lite motivation...

• Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?
  • Mamma och son

Grattis Va kul för dej :)
    samma här :)
    Tillbaka från skatten :P
    Äntligen får jag dom pengarna.
    Hur mycket får du då?
    Har du något sparkonto?

• Mamma och son

Fniss samma summa som mej ju :P
    Har du några skulder? Eller svårt att spara pengar?
    Annars kan du ju bara spara på ett sparkonto med bra ränta :)

Men varför vill du spara pengar?

• Mamma och son

Va bra. Super bra gjort.
    Men spara pengarna i en bra sparkonto så att ni har pengar ifall någon oförväntad kostnad kommer :)

Vad gjorde du för att bli skuldfri då?

Sj ska jag försöka att ha ialla fall 60 tusen som budget som jag kan ha som egna pengar när jag flyttar och till alla möbler. Har ändå en del saker så det klarar man sej bra med :)

• Mamma och son

Skulle bara vilja säga att jag själv är otroligt stolt över att ha gjort en så stor ändring i mitt liv så fort.
    Jag har flyttat till en mycket mindre ställe bara för att kunna spara 2000 mer i månaden. Och om inte det är nog har jag helt dragit ner på shoppingen. Minskat min telefon kostnad. Och försöker med en del andra saker också. Men känns som om det finns fortfarande saker jag kan dra in på maten är den största.
    Vi får se hur det ska gå med detta. Men jag har tro på mej själv att jag kommer klara mej helt utmärkt.

• Mamma och son

Nej jag har inga skulder numera fått bort dom på det sista året.
    är otroligt lyckligt lottad. Med tanke på att jag har en bra inkomst utan så mycket utbildning.
    Alltså dom pengarna ska jag ju ha till att köpa möbler och barnsaker som vagn, säng, skötbord mm. Och sen om man inte har soffa, tv, matbord m. stolar eller säng så är det svår att inte Använda ialla fall en del av dom pengarna. trots att jag ska köpa allt på Ikea å i andra hand.
    Men nu bor jag i ett 8 kvm rum bara för att spara lite mera pengar. Tills jag flyttar om 4 månader till min egen lgh.
    Sen är målet att spara upp dom pengarna igen och lite till så att jag kan köpa en lgh istället. Å betala tillbaka till banken så att jag tilslut äger något :P
    Men bor du i lgh eller hus? äger du eller hyr du?
    Det är ju alltid bra att ha något sparat ifall något händer. Till ex. Tandläkarbesök, stor mobilräkning.

• Mamma och son

mm mitt mål är oxå att få äga min eget ställe. Känns så mycket bättre när man har barm liksom :P
    Men Det tar tid. Skulle ju verkligen vara ett steg mot det på längre sikt om du sparar dom 10 tusen å sen kanske spara 1000 i månaden om Budjetten tillåter. Då får du ju en tidsram också att om 5 år ska jag flytta till eget.
    Men du funderar inte på att flytta till billigare boende? ialla fall kanske i några år tills du har pengar till att köpa?

Va kul att du använder pengar till ungen din :) Stövlar så blilligt coolt. Grattis.

Men har du inget mål som du sparar till för tillfället?

• Mamma och son

Mmm det är det.
    Mitt mål är att ge mitt barn det den behöver.
    Kommer att vara ganska "hemsk" enligt vissa.
    Ska bo i en stor lägenhet och hyra ut bara för att få billig hyra så att jag kan spara mycket pengar :)

Mål måste du ha 3 olika. ett långsiktigt, ett kortsiktigt å ett delmål.
    Funkar perfekt då vill du liksom spara pengar för att snabbare nå målena dina :P
    Enda orsaken til att jag ens står ut att bo så här litet å fult är att sparar pengar.

Men det långsiktiga har du ju redan en lgh eller radhus.
    Ett kortsiktigt mål kan ju vara att Få en superfin semester i sommar, eller har du något annat du skulle vilja göra?

• Mamma och son

Fniss då har du ju det :)
    Då sparar du dom 10 tusena och sen försöker att spara så mycket du kan varje månad.
    Mina är
    Långsikt: Lägenhet
    Delmål: Julrea shopping
    Kortsiktigt Möbler och babytillbehör i april/maj

Men hur mycket tror du att du kan spara varje månad med tanke på din situation?

• Mamma och son

Fniss då har du ju det :)
    Då sparar du dom 10 tusena och sen försöker att spara så mycket du kan varje månad.
    Mina är
    Långsikt: Lägenhet
    Delmål: Julrea shopping
    Kortsiktigt Möbler och babytillbehör i april/maj

Men hur mycket tror du att du kan spara varje månad med tanke på din situation?

Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?