• bara lilla jag

erfarenheter av stamrenovering? Behöver snabb hjälp!!

Vi har hittat en lägenhet som passar oss och våran familjesituation perfekt.. Men nu står det att den troligtvis kommer bli stamrenoverad under 09.. Och man har ju hört skräckhistorier om stamrenovering att det tar lång tid och man bor i baracker osv.. Någon som har erfarenheter av detta med stamrenovering hur lång tid det tog och var ni tog vägen under tiden? lägenheten har 2 toaletter om det har någon betydelse? Så det är verkligen det det hänger på så jag behöver hjälp

• Svar på tråden erfarenheter av stamrenovering? Behöver snabb hjälp!!
  • Tecken

Min man har varit med om tre stambyten. Alla tog minst två månader.

• Polly S

hade väl en månad då kök och badrum var inplastade och det fanns bajamajor på gården och dusch i baracker.
    jag bodde inte hemma under tiden, känndes för besvärligt.

• Tecken

Just det: Han fick bo kvar under tiden och duscha/gå på toa i en barack på gården.

• Polly S

de stängde av användning tidigare (när de började jobba på min länga) men det var först när de höll på i huset det inte gick att bo där. eller jo, det kunde man kanske, men jag ville inte.

• bara lilla jag

okej.. hmm ja det kan ju bli lite knivigt då vi har ett barn och en på väg, kan tänka mig att det inte kommer bli kul att vara höggravid och ha toaletter på gården om man ska upp mitt i natten

• Nattuggla72

Skulle aldrig välja att flytta till den lägenheten!!

• pubban

jag har jobbat som elektriker på ett flertal stambyten i hela stockholms-området och samtliga har tagit mellan 2-4 månader (beroende på storlek), toaletter och dushar i källaren (inte på gården), vattenavstängningar titt som tätt men främst på dagen (7-16). Om ni har 2 toaletter i lägenheten så är det inte säkert att båda är avstängda samtidigt, kan ju vara 2 olika stammar.

Och man jobbar ju i etapper så att när man har öppnat en stam så kanske det bara tar 2-3 veckor innan man stänger den igen och är klar för att börja på nästa stam. Dvs att kaoset i lägenheten kommer att vara max 3veckor medans kaoset i huset kommer att vara i ca 2-4 månader.

hoppas du fick lite mer klarhet iaf :)

• Rut Blad

Det finns olika sorters stambyten, fråga föreningen (om det är bostadsrätter) om vad som gäller. Det kan nämligen vara allt från att dra helt nya ledningar i gammalt betonghus till att man tätar de befintliga med en speciell massa.

Alla föreningar gör inte heller exakt likadant och kan skilja på köks- och badrumsstammar till olika tillfällen. Ibland med flera års mellanrum, det hänger lite på ekonomin i föreningen också.

Hur man löser vattentillförseln kan också variera. Är båda toaletterna på samma stam stängs båda av. Då löser man det med antingen en gemensam toalett i t.ex en tvättstuga eller barack på gården, eller annan lösning är en frystoalett som finns i lägenheten. Finns många olika sätt att lösa det på.

Så något generellt svar finns inte att ge, det beror alldeles på hur styrelsen för föreningen har valt att lösa det. Gäller det hyresrätt så får du vända dig till hyresvärden och fråga hur planeringen är tänkt att fungera. Men är det en bostadsrättsförening så kan du ringa till förvaltningskontoret på dagtid och fråga, de är inblandade i den här sortens projekt.

Rutan

• bara lilla jag

okej :) tack för svaren!! för 2-3 veckor kan man absolut leva med att det är lite kaos.. Det är värre med vattenavstängningen i fall amning inte funkar och det behövs ersättning osv.. Men alla problem har ju en lösning.. Huset är byggt 1963 och tror inte att dom har gjort någonting åt stammarna innan utan det är nog första gången så jag kan tänka mig att allt byts ut.. Men det som förvånar mig är att både kök och toaletter är nyrustade i lägenheten så det känns ju lite klumpigt av förra ägaren, kanske därför han säljer för att få igen rust pengarna.. Me visningen är på söndag så vi kommer fråga ut mäklaren om han vet något och sen kommer vi ringa till vice värden och fråga hur det ligger till osv.. Tack för alla svar! nu har jag lite mer kött på benen iaf :D

Svar på tråden erfarenheter av stamrenovering? Behöver snabb hjälp!!