• bizzziie

tandgnisslande tecken på att han mår dåligt?????

Vår son på 2,5 år gnisslar tänder på nätterna, värst är det när han är förkyld...??
    En vän sa till mig att det kan va ett tecken på att barn inte mår bra psykiskt... stämmer det verkligen???? Blir jätte orolig..

Sonen mår, mig veterligen, inte dåligt..?? Eller??

Vad beror tandgnisslingarna annars på?

ett plus ett blir tre
  • Svar på tråden tandgnisslande tecken på att han mår dåligt?????
  • Tjej 83

min son på 6 mån har 5 tänder och han gnisslar tänder med när han sover. fast nu har han vart lite förkyld kankse de hänger ihop?
    men psykiskt dåligt? nee?

ska ringa tandläkaren imorn o fråga om det finns nåt att göra åt det. men så små går de nog inte. men det låter ju så illa..

• hejhejmonika

Jaha du... Jag kommer från en tandgnisslande familj (gnisslar ibland på nätterna fortfarande..) och vi mår nog som folk gör mest :). Min bebbe på runt året "knaprar" tänder ibland också. Och hon verkar vara ett mkt nöjt barn :).

Dock så fick jag unde ren period tinnitus av mitt tandgnisslande och behövde sömntabletter för att sova djupare så att jag la av med detta RIKTIGT intensiva tuggande :).

En del gnisslar helt enkelt bara... Tror inte det är mer med det.. En del gnisslar tänder, en del biter på naglar, en del knäpper med fingerlederna, en del kliar sig i hårbotten..alla har vi v¨ra egenheter..

• Yempa

Jag har gnisslat tänder i hela mitt liv. Har tom fått bettskena men den använder jag aldrig pga att jag glömmer den. Mitt ex sa att jag oftast gnisslade tänder när jag sov oroligt, typ vred och vände på mig. Vet inte om det har att göra med att man mår dåligt psykiskt, kan inte direkt påstå att jag mår dåligt iaf

• bizzziie

tyckte också att det lät konstigt.....

ett plus ett blir tre
  • snugglebunny

Min 1-åring gnisslar tänder ibland på dagarna... Tror snarare min psykiska hälsa är i fara med tanke på hur illa det låter.
    Tror inte det är någon fara med din son.

• pussgurkan86

jag har alltid gnisslat mina tänder ända sedan jag var liten och gör det fortfarande och jag mår hur bra som helst.

• Maggiepuh

Jag har alltid gnisslat tänder och gör det fortfarande. I min släkte är min pappa och farfar också tandgnisslare.

• Pojkflicka

snugglebunny skrev 2008-12-12 16:12:50 följande:

Min 1-åring gnisslar tänder ibland på dagarna... Tror snarare min psykiska hälsa är i fara med tanke på hur illa det låter. Tror inte det är någon fara med din son.
    *Skratt* Min son är snart två och gör samma sak, så jag håller med dig helt!
  • susieq82

Min dotter har fattat att hon har tänder i munnen(8 st) Så nu sitter hon och gnisslar dom på dagarna...huja! ja som hatar det. Min sambo, hennes pappa gnisslar som en galning på nätterna och de låter så läskigt, låter ännu värre med bettskena men då kan jag ju slappna av då ja vet att inte tänderna skadas så mycke..kanske ärftligt hehe

Svar på tråden tandgnisslande tecken på att han mår dåligt?????