10 år och Asperger
Jag har en dotter på snart 9år med asperger. Hon fick diagnos när hon var 4år. Nu går hon i vanlig skola men har assistent. Hon trivs i skolan och deltar bra på lektioner. Hon tycker inte så mycket om idrott, framförallt inte lagsporter. Men när det är sådant brukar hennes assistent stötta henne mycket bra. Hon har två "kompisar" på skolan men leker ytterligt sällan med dem utaför skoltid. Hon vill inte. Och som du skriver så väljer hon att vara själv när leken inte passar. Jag kan säga att skolan inte hade fukat utan assistent. Hon har stora behov av rutiner och när en dag skall bli annorlunda (tex friluftsdag) så skulle hon vägra att delta om hon inte får hjälp. Hon går inte på fritids då hon inte har hjälp under den tiden. Och så är hon ofta mycket trött och orkar inte långa dagar, om hon tvingas till längre dagar blir hon ofta överaktiv.
Jag är inte säker på att hon kommer att fortsätta på vanlig skola, mycket hänger på om hon får behålla sin assistent. Tyvärr är det ofta så att barnen funger hyfsat bra i skolan men blir "jobbiga" hemma, därför möts man ofta av oförståelse från skolan.