• RuNdOmMaGeN

ECE 44/04 godkänd bilstol. Vad gäller angående när man vänder den..?

Hej! Vi har köpt en ny bilbarnstol till lilltjejen, den är såklart ECE 44/04 godkänd. Den kan användas bakåtvänd eller framåtvänd upp till fyra år. Vi har såklart tänkt att hon ska sitta bakåtvänd så länge som möjligt. Hon är 14 månader, väger runt 9 kilo.

Men jag såg nu att det står att den kan användas bakåtvänd från 0-12 kilo och sedan framåtvänd. Observera att den MÅSTE användas bakåtvänd upp till 12 kilo, men att man sedan kan vända den. Men nu blev jag osäker på vad som gäller.. Kan jag ha den bakåtvänd i fortsättningen också eller håller den inte för mer tyngd än så bakåtvänd? Eller har det enbart att göra med hur lång hon är? Det står inte tydligare än så i beskrivningen.

Hjälp.. =/

• Svar på tråden ECE 44/04 godkänd bilstol. Vad gäller angående när man vänder den..?
  • RuNdOmMaGeN

Det står ingenting om T-godkänd på stolen.. Trodde att det räckte med ECE 44/04.. Vågar vi använda den då eller ska vi köpa en annan?

• RuNdOmMaGeN

Märket heter Bambino World. Jag har köpt den via internet från Nederländerna.

* Från nyfödd till 4 år (18 kg)
    * Med sitt- och sovläge
    * 5-punkts bilbälte som justeras med ett lätt tryck
    * ECE 44/04 testad och godkänd!
    * Med löstagbar huvuddyna
    * Justerbar bälteshållare
    * Dyna som minskar belastningen på skuldrorna
    * Bälte justerbart på höjden i tre lägen
    * Mjuk stoppning på bältet
    * Mått: 60 x 45 x 36 cm
    * Framåtvänd eller Bakåtvänd (Bakåtvänd: födseln till 12 kg, Framåtvänd: 9 - 18 kg)

• RuNdOmMaGeN

Ska vi inte använda stolen eftersom den inte är T märkt?

• RuNdOmMaGeN

Nej, den är inte T märkt. Men räcker ece 44/04 märkningen? Eller MÅSTE/BÖR det vara bådeoch?

• RuNdOmMaGeN

Nej, jag vet faktiskt inte. Ska kolla upp den ordentligt innan vi använder den. Trodde att ece 44/04 märkningen var vad man skulle titta efter.. Attans! Dyrt misstag då. =/

Svar på tråden ECE 44/04 godkänd bilstol. Vad gäller angående när man vänder den..?