• Glenni

Hjärtklappning när jag ligger ner

Sitter här eftersom jag inte kan sova. Så fort jag lägger mig ner får jag sådan hjärtklappning att det känns som att hjärtat ska hoppa ur bröstkorgen. Spelar ingen roll om jag ligger på sida eller rygg. Detta har kommit under dagen idag. Ringde MVC på förmiddagen och hon sa att det berodde på ökad blodmängd. Orkar inte vara gravid i 10 veckor till om jag inte kan få sova. ;( Någon som haft det likadant?

• Svar på tråden Hjärtklappning när jag ligger ner
  • liin

Jag hade lika dant i helgen som va, är i v.33.
    Hjärtklappning och hög puls, även svimningsattacker. Jättejobbigt! Sen kom förkyldning med feber på söndagen, så det berodde nog på det och ökad blodmängd förståss.

Hoppas du känner sig bättre snart, ring BM om du är orolig, så du få komma o ta lite tester.

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • Glenni

Gick det över för dig när förkylningen kom? Jag har kännt mig konstig sedan i tisdags, trött och huvudvärk. Sen igår hjärtklappning. BM sa ju att det var normalt, men jag vet inte? Lyckades sova ett par timmar i alla fall.

• EttElaktTroll

Jag hade problem med att bebisen tryckte på den där venen så blodet inte pumpar ordentligt, hela min högersida va dubbelt så svullen som den vänstra. Men jag slapp obehag om jag låg på vänster sida hela tiden, så fort jag sov på höger eller på rygg så kändes det som att hjärtat skulle stanna och jag kunde knappt andas..

• Okaa san

men sitt/ligg och sov, tryp ha en massa kuddar bakom ryggen så du inte riktigt ligger ner? sov så ett par nätter och kolla om de hjälper?

Life i fragile
  • gulletussan

EttElaktTroll skrev 2008-12-12 09:47:07 följande:

Jag hade problem med att bebisen tryckte på den där venen så blodet inte pumpar ordentligt, hela min högersida va dubbelt så svullen som den vänstra. Men jag slapp obehag om jag låg på vänster sida hela tiden, så fort jag sov på höger eller på rygg så kändes det som att hjärtat skulle stanna och jag kunde knappt andas..
    Har fått samma förklaring av min BM, att bebisen kan trycka på ett stort blodkärl vilket gör att hjärtat får jobba hårdare. Prova olika liggställningar och känn efter lite om hjärtat lugnar sig, något borde funka.
  • Kenzie

Jag är i v 20 och har hjärtklappning och extraslag ibland. Det är fullt normalt eftersom hjärtat får ta hand om en ökad blodvolym vid en grav. Får man andra symptom samtidigt kan det dock vara bra att kolla upp det. Här finns det lite att läsa om det. http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4125

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • EttElaktTroll

precis, men den där venen går på höger sida så man ska undvika ligga på den sidan för att minska på trycket så mycket det går

gulletussan skrev 2008-12-12 09:50:48 följande:
    EttElaktTroll skrev 2008-12-12 09:47:07 följande:
    Har fått samma förklaring av min BM, att bebisen kan trycka på ett stort blodkärl vilket gör att hjärtat får jobba hårdare. Prova olika liggställningar och känn efter lite om hjärtat lugnar sig, något borde funka.
  • liin
    Glenni skrev 2008-12-12 09:44:59 följande:
    Gick det över för dig när förkylningen kom? Jag har kännt mig konstig sedan i tisdags, trött och huvudvärk. Sen igår hjärtklappning. BM sa ju att det var normalt, men jag vet inte? Lyckades sova ett par timmar i alla fall.
    Ja lite bättre blev det när förkyldningen kom MEN bm sa i månd när jag var där att, som övriga talare har skrivit. Ligg inte på rygg utan på sidan för att minska trycket, samt ligg högra med huvudet. Detta har jag gjort nu resten av veckan och det har blivit bättre.

Ett tips som jag har är att lägga en amningskudde om du ahr någon under din egna kudde/kuddar. Jag har det och det blir mer stöd och jag sover mycke bättre nu än när jag bara ha kuddar unde rmig som bara glider iväg.
    Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
Svar på tråden Hjärtklappning när jag ligger ner