• Meus Veritas

Emma mias dotter...........Åsikter? *spoiler*

Håller på att läsa boken Emma mias dotter, men börjar bli så ruggigt trött på den, den är konstig på nåt sätt. Halva boken består i att typ berätta sånt vi som läst de andra böckerna redan vet.

Sen finns det en massa konstiga fel i boken......som att emma säger att anders kom in i hennes liv när hon var 8 månader och senare i boken så kom han in i hennes liv när hon var 5 månader. Visst inget stort fel men ändå.

Boken känns så B och känns mer som att "mia" velat publicera en till bok o ge ut för att få in pengar, känns inte genom arbetad alls, utan känns urkass....

Nån mer som läst den och har åsikter och tankar om den?

• Svar på tråden Emma mias dotter...........Åsikter? *spoiler*
  • Meus Veritas
    Hallonröd skrev 2008-12-12 11:03:22 följande:
    Har tänkt att läsa den eftersom jag läst de andra men det har inte blivit av än.  Men har du inte läst vad som händer angående böckerna? www.aftonbladet.se/nyheter/article3974692.ab www.familjeliv.se/Forum-5-71/m38701950.html
    Jodå, jag har följt den tråden med spänning, men undrade om det var nån mer än jag som läst boken om emma och hade tankar kring den.

Men tack för länkarna
  • millis84

Jag har läst Gömda, Asyl, Mias hemlighet och Emma, Mias dotter... ( beställt Sanningen om Gömda )

Nått jag funderade på när jag läste Emma boken var att "Emma" hela tiden trott att "Anders"  var hennes biologiska pappa. Vilket jag nu kan förstå eftersom "Anders" faktist kommer från Chile. Och stog det inte i Asyl att "Mia" vad den enda i fam. som kunde lite spanska när de kom från till Chile??? Konstigt!!???

Och om man ska tro vad som står på Monicas blogg så åkte dom till Chile efter "Anders" kom ut från fängelset. Han satt inne efter ha kört på "Emmas" pappa Osama med bil så att Osama bröt lårbenet... Och att Mia och barnen bodde kvar i Oxelesund hela tiden som "Anders" satt inne i fängelset??

Och varför rymde Emma hemifrån och började med droger efter hon läst i den "svarta boken" och fick reda på att hennes mamma flydde från Sverige för att skydde henne och familjen?? Eller fick Emma reda på den riktiga sanningen, hennes biologista pappa är inte sååå farlig som vi trott??? Han vill ju ha kontakt med henne!!!?

Är iaf riktigt besviken på dessa (bra - på hittade böcker) när man nu fått "bevis" för att det inte stämmer......

• sniwa

Jag tycker också att den var dåligt skriven. Kändes lite B...

• Valentinius

Undrar när medistormen når USA och medierna börjar rapportera om kvinnan från Sverige.......

• Filosofiska bruden

Oerhört kass bok. Själv blev jag mest arg för att den i stora delar av boken inte alls handlade om Emma. Det är så tydligt i början att boken handlar om hur Mia tror (vill tro?) att hennes dotter ser på hennes eget liv. Det är SJUKT. Om min mamma hade skrivit ner ett enda av mina minnen på det viset skulle jag känna mig oerhört kränkt. Och då är min mamma ändå en oerhört skicklig skribent.

• diod

tycker mia verkar rätt korkad om man får säga det rakt ut... hon verkar bara vilja ha uppmärksamhet och pengar. Tror mycket av Emmas oro i livet beror på brist på trygghet och stöd från sin mamma. finns folk som gått igenom traumatiska upplevelser men som absolut inte reagerat på samma sätt som emma. känns som att mia har fabulerat ihop en massa symptom på sitt barn för att man ska tycka synd om henne.
    t.ex sa hon att en psykolog sagt att hon absolut inte får prata om emmas riktiga pappa för då kan emma bli psykisk sjuk för resten av livet.... kan en psykolog verkligen säga så? och är sanningen om ens far tillräckligt för att man ska bli psykiskt sjuk?!

• Maijsan

Diod..

Håller helt med. Vilken psykolog skulle "hjälpa ett trumatiserat barn" enligt den metoden!?!?

M

• Lusthan

Jag tror att man får tänka på att den är skriven av någon som dels inte är författare egentligen och att den dessutom är skriven av någon som inte bott i Sverige på många år. Jag tyckte att det kunde vara intressant att läsa från någon annans perspektiv för det är ju det som är meningen även om det är Mia själv som skriver så ska det vara ifrån Emmas ögon.

Jag gillade boken ändå trots att den har brister i språk bland annat. Den var ju lättläst i alla fall. Det gick fort att läsa ut den. Låg här hemma och var sjuk och den tog slut på två timmar tror jag att det var. :)

• Lönnsirap

Riktigt usel tykte jag den var, och då hade jag ändå inte läst nån av de tidigare böckerna. Tyckte ändå den var extremt tjatig.
    Störde mig hela tiden på att hon vet mer om sin mamma än om sig själv. och att den är så präglat av "det gigantiska sveket" som jag liksom inte fattade grejen med.

• Maijsan

Det är en riktigt uruselt skriven bok.

Och att det skulle vara Emmas historia betvivlar jag starkt.

Min 8-åring skulle inte kunna göra det sämre. Finns inget djup eller "arbete" bakom någon personbeskrivning öht.

Dessutom är det inget nytt under stjärnorna. När "lilla mamma" gör något finns det alltid ett svar/en förklaring/förståelse.. När någon annan, tex Anders så är det bara svart, svart..

Näe fy bubblan... Den ska reklammeras!

M

• SB90

Haha läser den nu, tog en paus på ca en månad eftersom jag blev så besviken på hur värdelöst den är skriven. Nu när jag fått höra om Monica Antonssons blogg och boken hon skrivit har jag börjat läsa igen. Jag undrar hur det kommer sig att Emma kan umgås med nynazister? Något säger mig att människor från mellanöstern inte borde vara så populära i dessa kretsar spec inte efter 11/9. Eller detta kanske var innan? Känns som om allt har en förklaring. Familjen Eriksson har apropå ingenting ganska många liv, de har lyckats komma undan döden oräkneliga gånger dels från Emmas pappas mordförsök och emma överlever en överdos utan någon form av behandling, hon bara kräks lite. Dessuom har ju Mia fått en dödlig sjukdom.. Det är väldigt imponerande.

• kimsi

SB90 skrev 2008-12-24 15:48:13 följande:

emma överlever en överdos utan någon form av behandling, hon bara kräks lite.
    Ja inte bara det, Emma klarar att bryta sitt flera år tunga drogmissbruk helt på egen hand, det kallar jag ett mirakel utan dess like. De flesta som har missbrukat i den utsträckningen brukar behöva långvarig vård för att bli rena.
  • Meus Veritas

Men,,,,,har jag missupfattat det hela eller missat nått?
    Skrev hon inte att Mia hade typ grön starr eller nått oxå?

O i boken om emma nämndes inget om "båtolyckan" hon var med om när emma blev påkörd......eller upplevde inte emma det eller har hon bara glömt det?

Nej känns som familjen har 88 liv var, och allt känns flr dramatisk och påklistrat

• secret secret

diod och Maijsan
    Jag vill bara påpeka att det finns många idiotiska psykologer (egen erfarenhet) ... så jag tvekar inte ett dugg på att en psykolog kan ha sagt så ...

• Celestial

Jag tycker inte den är läsvärd. Dåligt skriven, det känns som att ett barn skrivit den.

Sedan är det ju en rad saker och händelser som inte stämmer med de tidigare böckerna.

Meus Veritas skrev 2008-12-26 21:43:28 följande:
    O i boken om emma nämndes inget om "båtolyckan" hon var med om när emma blev påkörd......eller upplevde inte emma det eller har hon bara glömt det?
    Jo, det nämndes.
  • Pansarhamster

Jag tyckte den var hemskt tråkig. Precis samma händelser som i de övriga böckerna ur precis samma synvinkel. Inget nytt liksom.

Svar på tråden Emma mias dotter...........Åsikter? *spoiler*