Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

    Arbooga-rättegången

    malinagirl skrev 2009-02-20 14:20:09 följande:


    Jag vill inte ha ut såna som tex christina schurrer ut i samhället alls mer, hon ska sitta inlåst resten av livet. Ofta lider man inte endast av BPS utan har någon mer neurologisk/psykisk sjukdom.Dubbeldiagnoser och det med tanke på att empatin inte vekar finnas alls hos henne. Jag kan tänka mig vårdprogarma för anpassning ut i samhället av mindre brott eller missbruk. Visst alla med personlighetsstörningar mördar inte. Det är svårt att få en människa utan empati att fungera utan hjälp i samhället. Oavsett diagnos. Oftast blir resultatet vissa inlärda beteenden som de dra nytta av. Blir de ensamma funkar det inte. Det behövs ett livslångt stöd för att kunna fungera i samhället. Oftast då en partner som får ta mycket jobb eller någon annan anhörig + vårdpersonal.Så jo jag är övertygad om att det finns hopplösa fall
    Har du öht någon som helst erfarenhet av människor med olika diagnoser? Eller sitter du bara här och drar till med fördomar?
    För de allra allra flesta med personlighetsstörningar, fungerar alldeles utmärkt på egen hand ute i samhället utan stadigvarande kontakt med sjukhus eller andra vårdinsatser.
    På det sätt du uttrycker dig, låter det som att den största del som har diagnoser, är brottslingar. Att en stor del inne i fängelser de fakto har diagnoser, visar väl på att den psykriatriska vården i Sverige inte är exemplarisk?

    Även om en stor del av interner har någon form av personlighetsstörning eller annan neurologisk psykisk ohälsa, betyder inte det att det är en stor del av alla som har samma "besvär" som blir brottslingar.
  • lollisen

    Novalie skrev 2009-02-20 14:29:31 följande:


    lollisen:alltså, jag förstår att man vill tro gott om alla människor, jag själv försöker så hårt att intala mig själv att det finns någonting gott i alla människor. Men, det jag inte förstår. är hur den som inte själv fått sina barn hänsynslöst mördade i sitt eget hem, eller inte själv fått sin oskuld tagen och sitt inre förstört - sin barndom berövad av en 40 år äldre rökluktande, svettig rent vidrig morbror vid fem års ålder kan säga att man ska hjälpa dessa att bli bättre människor!Har du ett jävla hum om hur det känns för den drabbade? man lägger så sjukt stor vikt vid att den som utfört själva gärningen och totalt raserrat en eller flera andra medmänniskors liv skall få så mycket hjälp och stöd, med offren glöms så lätt bort. Borde inte de få hjälp, stöd att bygga upp sitt inre och få frid i sin tillvaro? Gör man en gärning av detta slaget ska man fan få känna av att det man gjort är fel.Ursäkta mig, alla har rätt till sina åsikter, men tänker ni egentligen igenom vad det är som faktiskt har inträffat innan ni uttalar er?Jag vill inte ha någon sympati, jag vill ha ett normalt fungerande känsloliv, och de kommer jag nog kanske aldrig få.
    Jag vet inte vad jag ska svara, för jag känner att du blandar ihop grejer här.

    Jag har inte på nåt sätt i mina inlägg menat på att man inte skall ta vara på offren.

    Jag pratar utifrån samhällssynpunkt och inte som anhörig här. Alla går vi igenom våra tragedier, så vi behöver inte sitta och dra upp sådant här, iallafall väljer jag att inte göra det.

    Jag tror och hoppas inte att Emma eller någon annan anhörig tar illa vid sig då jag diskuterar ganska allmänt om hur jag anser att det skulle finnas bättre vård för interna för att inte vara än värre då de kommer ut...

    Jag blir rädd då jag tänker på hur många det är som tror att ett straff, att sitta inne lite, skulle förändra en människa till det bättre?
  • lollisen

    Annastar skrev 2009-02-20 14:31:37 följande:


    bps är ju motsatsen ja, det va därför ja blev lite stött genom att gämföras med henne (omedvetet då förstås) eftersom jag har bps själv.lollisen: jag var en av dom som skrev "håller med" och det var för att ditt första inlägg så lät det som det skulle just daltas med förövarna. Jg är väldigt öppensinnad, har lätt att förlåta och ge människor en andra chans. MEN folk som mördar, och speciellt barn, eller förgriper sej sexuellt på barn, DÄR skulle jag ALDRIG kunna ge en andra chans! Skulle aldrig kunna tänka att ja men dom är ju sjuka så stackars dom typ.... menar inte att det är just så du menar, men ändå. Jag ser svart, och skulle gärna se sånna människor bakom lås o bom för resten av sina liv. Visst att dom ska få hjälp och sådär men släpp aldrig ut dom igen! Tänker mej in i om det skulle drabba en själv, om nån skulle gjort min dotter illa. Jag skulle HATA sååå himla mycket. I detta fall med C så var det ju svartsjuka som gjorde att hon mördade 2 barn, och hennes känslokalla beteende visar ju bara på vilken kall hemsk människa hon är! Hon är ju dessutom friskförklarad, inte för jag vet hur frisk man kan va för att göra en sån här sak...Nej, sånna som henne vill jag aldrig ha ut i samhället igen.
    Okej, nej jag skulle heller inte vilja se förövaren som gjort illa min son, åtminstonde inte ensam. För då skulle jag troligtvis skada denne ordentligt. Men det är inte det jag talar om, jag pratar inte om vad jag personligen skulle vilja göra. Utan hur samhället ställer sig till förbrytare, brottslingar, gärningsmän eller vad man nu önskar kalla dem.

    Jag menar på att dem som man har en chans att må bättre, bli fungerande i samhället etc, dem skall man oxå hjälpa för att uppnå detta.
    I längden hjälper detta ju oxå oss som lever ute i samhället.
  • lollisen

    JohannaMatt skrev 2009-02-20 16:20:13 följande:


    Lollisen - jag förstår inte om du menar att det är psykvården det är fel på, eller bristen på den? Jag har själv jobbat inom psykiatrin så helt oinsatt är jag inte. Av allt jag sett, hört och varit med om så har jag bildat mig en stark uppfattning om att vissa männsikor inte går att förändra. De kan bli bättre, när de tar sina mediciner, och får "vård". Men sedan kan de sluta ta sina mediciner. De kan sluta gå till sin vårdgivare...Jag skulle aldrig i livet lämna mina barn till barnvakt hos en av dessa psykiskt sjuka personer trots att de är färdigbehandlade. För jag tror inte att det går att göra dessa människor friska. Till en helt annan sak, men personer med autism..tror du att även de kan "bli friska"? Några av de framträdande dragen där är ju brist på empati, självslutenhet osv..Har du ett bra tips på att "bota" dessa männsikor också eftersom du är så övertygad om att inga hopplösa fall finns?
    Jag anser det skrämmande då en människa som arbetat med psykiskt sjuka ändå har sådana fördomar om psykiskt sjuka människor...

    Att du säger att du aldrig skulle lämna ditt barn till en psykiskt sjuk även då de är färdigbehandlade, för att du inte tror att det går att bli frisk från en psykiskt sjukdom.
    Vad är det som säger att ingen av dagispersonalen varis psykiskt sjuk?
    Lärare kan bli psykiskt sjuka, du vet inte om allas bakgrund där.

    Man får tänka lite på vad man uttrycker. För som det ser ut i ditt inlägg så drar du alla psykiska sjukdomar, samt psykiskt sjuka, över en kam.

    Det är ju skillnad på sjukdom och sjukdom och hur allvarliga de är.

    Nej, jag tror mig inte kunna bota någon och har vidare inte på nåt sätt uttryckt att jag personligen skulle kunna bota någon.

    Särskilj gärna mina åsikter om samhället och mina personliga åsikter om gärningsmän. Jag ser det ur ett samhällsperspektiv.
    Alltså, det handlar INTE om att jag skulle kunna "bota" människor med diverse problem/sjukdomar/diagnoser.

    Vården; ja där skulle kunna ske massor av förändringar för att fånga upp mäniskor i kris! Det gäller egentligen inte enbart sjukvården, utan de flesta myndigheter och instanser.
  • lollisen

    malinagirl skrev 2009-02-20 17:47:23 följande:


    Ordbajs nu ordbajsar du igen....Vi pratar grova brottslingar som Schurrer DOM ska inte ut igen. Ödsla tid och pengar på offrena i stället. Det är slöseri att lägga dom på Schurrer hon ska ändå sitta inne resten av livet= kommer aldrig att få ett liv efter man gjort såna saker..
    Är du inte villig att diskutera, så avstå istället för att ha en sådan tråkig attityd. Den är totalt onödig.

    Bara för att vi inte tycker/tänker likasinnat, samt att du inte är intresserad av att veta hur jag faktiskt resonerar, så behöver du absolut inte inta en sådan attityd mot mig.
  • lollisen

    malinagirl skrev 2009-02-20 18:48:33 följande:


    Jag håller på med en diskussion gör inte du? bara för att jag inte delar dina åsikter, tål du inte kritik?
    Det dina inlägg genomsyrar, är inte kritik, mer en taskig attityd.

    Att diskuterar inkluderar inte att skriva nedlåtande till den man diskuterar med, eller om dennes tankar/åsikter. Det är inte konstruktivt och det säger ju sig självt.

    Nej, det är inte så att många av dem som har en diagnos sitter inne, är kriminella eller är monster (som många verkar tro)
    Den del av dem med diagnos som sitter inne är väldigt liten jämfört med dem som inte sitter inne eller är kriminella som har en diagnos. Så det är inte korrekt att sitta å påstå att de som har en diagnos är kriminella, finns inget likhetstecken däremellan what so ever. Ville bara klargöra det, synd att folk försöker (för helt omedveten kan man ju inte vara om detta faktum?) spä på fördomarna mot dem som behöver samhällets stöd.

    Vill du hålla diskussionen på en saklig nivå så är jag villig att fortsätta, tänker du dock behålla din inställning i diskussionen har vi inget mer att skriva till varann.

    Bye.
  • lollisen

    malinagirl skrev 2009-02-20 19:00:42 följande:


    Vi delar inte åsikter, vi står inte alls på samma nivå ingen ide att fortsätta en diskussion med så olika uppfattningar.
    Fast hade du förstått innebörden i vad en diskussion handlar om, så hade du kanske inte gjort ett sådant uttalande.
    En diskussion har man oftast då man faktiskt tänker olika och förhoppningsvis får man andra infallsvinklar som möjligtvis kan förstora ens tänk, ibland lär man sig till och med nåt nytt genom att lyssna på andra och inte enbart köra fast i sitt eget spår och tro att det är det enda rätta och att den andra har
    sååå fel.. Då är man vad vissa skulle kunna kalla för trångsynt.
  • lollisen

    Jag har INTE sagt att det INTE finns många interner med diagnos, läser ni inte vad jag skriver?

    Det jag velat poängtera är, att de människor med diagnos INTE utgör majoritet att sitta i fängelse eller för den delen vara kriminella monster.

    Att majoriteten i fängelse har diagnos är inte ett likhetstecken med att de med diagnos i majoritet är kriminella.

    Förstår ni skillnaden här?

    Självklart är det viktigt att fånga upp människor som är i behov av hjälp, det är ju PRECIS det jag sitter och skriver och har gjort hela tiden. Hade vården och samhället kunnat fånga upp behövande, så hade säkert antal våldsbrott inte varit lika stor. Förebyggande och rätt vård, samt vård för interner för att kunna hålla sig till normer och lagar.

    Jag säger inte att alla kommer att ge respons på vården, MEN om EN person förändrar sitt liv till det bättre och inte skadar fler människor så är ju det en VINST för samhället och för denna individ som kanske har möjlighet till en livskvalité denne inte haft tidigare.

  • lollisen

    Läs gärna mitt senaste inlägg. Där förklarade jag än en gång hur jag menade.


    Tibertius skrev 2009-02-20 19:10:34 följande:
    Nu måste jag lägga mig i...Har från säker källa (en mycket nära bekant till mig som har 2 sönder med diagnos ADHD) Hon har gått på en oändligt massa föreläsningar, behandlingar med sina söner och hon talade om för mig att ca 95% av alla manliga interner i själva verket har en diagnos. Det är därför det är så oerhört viktigt att de får diagnos och hjälp i tidig ålder.
  • lollisen

    malinagirl skrev 2009-02-20 19:53:45 följande:


    Varför sitter dom i fängelse om dom inte är kriminella? är inte 95% av de intagna en majoritet? Tänk efter vad du skriver...
    Inte en majoritet av samhället!!!!
    Visa mig en källa på att 95% av alla med diagnos ute i SAMHÄLLET är kriminella tack...

    Samma resonemang som du just använder, använder de flesta rasister. Att en majoritet av interner är av utländsk härkomst, alltså är majoriteten av alla utlänningar kriminella ute i samhället.

    Förstår du inte själv hur dumt det ser ut??
Svar på tråden Arbooga-rättegången