Vad gör man när ens tonåring vägrar gå till skolan??
Han är trött, säger att han är sjuk, vägrar gå, går hem tidigare, gör inte det han ska i skolan. Nu har han IG i princip alla ämnen. Vad ska jag göra??? Hjälp mig snälla
Han är trött, säger att han är sjuk, vägrar gå, går hem tidigare, gör inte det han ska i skolan. Nu har han IG i princip alla ämnen. Vad ska jag göra??? Hjälp mig snälla
Åhh, vad ledsen jag blir när jag läser h8him. Skönt ändå att det vänt.
Det är ju jätteviktigt att skolan också tar på sig ansvaret och jobbar för att hitta lösningar.
han känner sig inte utstött / mobbad av de andra i klassen?
det kan va en stor orsak i sådant fall.
eehm, ingen skola= inga pengar, ingen data, ingen telefon! Man måste ge och ta, om man inte sköter skolan så får man ingen fritid heller!
Lilla Pricken - ska försöka besvara dina frågor
Vem/vilka har varit med på mötena? Kurator, skolsköterska, rektor, jag, klassföreståndare
-Hur mycket tid spenderas framför datorn? Inte mkt någon timme kanske
-Hur ser det ut med kompisar? Inga eller få.. han har skrämt bort alla med sin ångest
-Fritiden? Umgås mest med sina syskon
-Äter ordentligt? Ja
-Nattsömnen? Rätt ok med medicinering
-Kan det vara en depression? Det ÄR en depression
-Fundera om det kan vara bra att gå och prata med någon? BUP? Har regelbunden kontakt med BUP sedan 2 år tillbaka
-Vad i skolan är roligt? Inget enligt honom
-Vad är det som är jobbigast? Allt enligt honom
-Läxrutiner? Dom gör allt sådant på skolan
-Läs-/skrivsvårigheter? Nej
-Gå i liten grupp eller annat stöd? Gör han redan
-Finns det någon i skolan han har förtroende för? Nej det finns det inte säger han
Får han medicin mot dep?
Svår situation, förstår att du känner dig förtvivlad.
om han är deprimerad så kan du skita i det jag skrev.. han måste prata med någon så får tillbaka hans livsgladje - funderat på antidepresiv medicin?
Erfarenhet från liknande barn har varit att släppa alla krav i skolan, dvs. strunta i betyg etc. Fokus har legat på att må bättre. Först då, när man mår bra, har det varit någon idé att prata skolämnen.