• Anonym (Ont)

350mg voltaren?

Hej!

Har en förbannad mensvärk. Äter voltaren som jag fått utskrivet av läkare. Alltså 50mg tre gånger om dagen.

Senaste tiden har det inte räckt. Jag har fått ta 100mg per gång och ibland var tredje timme.( två första dagarna ) Och inte ens då är jag smärtfri, utan det är bara hanterbart...

Sen kl 02 i natt har jag nu "hällt" i mig 14 tabletter vilket är 350mg. Jag vet att det är skitmycket och jag vill inte ta men vad ska jag göra? Nyss så vågade jag inte ta fyra utan försöker klara mig på två.. Jag tror inte det går. Känner kramperna börjar komma.... Om jag inte får smärtlindring så får jag så ont att jag kräks, krampar osv.

Har ringt läkarassistenten och förklarat att jag måste ta 4 25mg varje gång ca var tredje timme. Hon tycket inte det lät så bra, speciellt inte eftersom jag blir lite illamående av tabletterna. Jag skulle få byta till en annan sort. Starkare och förhoppningsvis mer skonsam mot magen.
    Läkaren skulle ringa mig men har inte gjort det. *suck*

Nu undrar jag om det är någon som vet hur mycket voltaren man kan äta på en dag utan att det blir skadligt ( livshotande )

Och om det är någon som har koll på vilka andra tabletter man kan äta. naproxen var tydligen en. Men den lät i mitt tyckte ganska som en ganska mesig tablett. Jag vill ju ha smärtlindring annars är det ingen idé...

Alla andra dagar i månaden är jag helt tablettfri, tar inte ens alvedon. Utan det är bara de här två-tre första dagarna.

Hjälp...

• Svar på tråden 350mg voltaren?
  • k girl

Bussa skrev 2008-12-12 17:50:56 följande:

Vill tillägga att om man har så ont som vi har vid mens, så kan man inte heller räkna med att bli helt smärtfri, utan att målet är att fungera hjälpligt trots smärta. Detta kanske låter som självklarheter, men jag tänkte att lite tips från en tjej i samma sits kanske hjälper... Jag har lärt mig att lyssna på min kropp och gå och lägga mig en stund (även om på jobbet) om det gör så ont att jag inte kan röra mig. Alternativt tar jag korta, VÄLDIGT långsamma promenader (vilket var helt otänkbart för mig förut, men jag har insett att det faktiskt hjälper massor att röra sig i små doser!). Avslappning hjälper mig också, värme, beröring, varm dusch... Jag har lärt mig att smärtan kommer i omgångar och när den kommer så kan jag fokusera på att det snart släpper igen och det blir lättare att slappna av. NUmera är det nästan värre att jag blir så fruktansvärt urlakad av smärtan, både psykiskt och fysiskt
    Ja, personligen blir jag förbannad över att läkare är så jävla mesiga och att vi som har svåra menssmärtor ska behöva "stå ut" med dem. Jag är en av dem som verkligen har däckat på grund av menssmärtorna, där till och med slidan börjar krampa... Och jag är också en av dem som läkarna har skrivit ut Pronaxen till. Det hjälper i regel bra mot måttliga menssmärtor eftersom det hämmar prostaglandinsyntesen (och det är med största sannolikhet prostaglandinerna som orsakar menssmärtor). Men självklart finns det läkemedel som hjälper även mot svåra menssmärtor. Det är så lustigt att läkare kan skriva ut potenta smärtstillande mot ryggsmärtor, men när det kommer till menssmärtor som kan vara betydligt värre håller de sig till nsaid-läkemedel. Jag kan inte längre äta det (på grund av sjukdom och andra mediciner som inte kan kombineras) och det är faktiskt en lättnad. De kan inte ta till det längre ("Det finns receptfritt på apoteket") utan jag får bättre smärtstillande.
  • Bussa
    Svar på #11
    Jag har också haft krampande slida och och helt sanslösa smärtor. Men till skillnad från dig så upplever jag faktiskt att min läkare har försökt hjäla mig, men just menssmärtor är svåra att behandla. Har du hittat något som hjälper dig??? Tipsa gärna!
  • k girl

Jag tar ett morfinpreparat mot svåra menssmärtor. Och ja, det hjälper faktiskt.

• k girl

Och jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är att hjälpa när man bara skriver ut Pronaxen, Diklofenak, Voltaren eller dylika smärtstillande. Jag tycker inte att man då tar de smärtor som många kvinnor har varje månad på allvar, man fattar inte hur pass ont det gör. Att ha menstruation är naturligt, men att ha så ont att man kräks är inte något man ska behöva stå ut med för att det är "naturligt". Många är vi ju också som har menssmärtor på grund av en sjukdom (endometrios), men det är liksom något som förbises det också. Har du blivit utredd för endo? Om inte skulle jag definitivt inte säga att din läkare försöker att hjälpa dig.

Menssmärtor är inte svårare att behandla än vad ryggsmärtor är, vad smärtstillande anbelangar, men många läkare skriver ut nsaid-preparat på rutin. Då lyssnar man inte på sin patient.

• Anonym

jag tror inte d är ngn fara.. JAg va pillermissbrukare när ja va tonåring o kunde slänga i mig 20tal piller som är starkare än volaren.. hänge inger mer än att man var väck.. SKräknignar o hallucinationer vad ända jag märkte av. Mår idag bra iaf inga bivekrkningar what so ever.

Men va försiktig nästa gång du har mensvärk!

• k girl

Anonym skrev 2008-12-12 22:07:40 följande:

jag tror inte d är ngn fara.. JAg va pillermissbrukare när ja va tonåring o kunde slänga i mig 20tal piller som är starkare än volaren.. hänge inger mer än att man var väck.. SKräknignar o hallucinationer vad ända jag märkte av. Mår idag bra iaf inga bivekrkningar what so ever. Men va försiktig nästa gång du har mensvärk!
    Alltså, att det är starkare än Voltaren behöver ju inte betyda ett skit eftersom det handlar om hur läkemedlet metaboliseras och hur pass hög överdos som är toxisk. Alvedon är inte speciellt "starkt" men kan orsaka stora leverskador om det överdoseras.
  • Bussa
    Svar på #14
    Jag upplever iallafall att min läkare har försökt hjälpa mig, eftersm hon har skrivit ut en uppsjö av olika typer av preparat som dock inte hjälpt mig ett skit. Jag är också medicinsk forskare som tidigt fick intutat i mig att menssmärtor ÄR svåra att behandla, dels för att det inte finns en känd orsak till varför vissa kvinnor får så infernaliskt ont medan andra inte känner av det - kort sagt att "smärtmekanismen" inte är densamma hos alla kvinnor.
    Jag är dock inte utredd för endometrios och inte heller har jag försökt få nya preparat utskrivna efter min senaste period för en 5-6 år sedan. Jag känner nu att jag har lärt mig hantera min smärta, dels för att den har stabiliserats och dels för att jag numera kan min kropp. MEN mycket har hänt på fronten menssmärta sedan sist och det skulle vara värt att ta en ny omgång i "operation smärtkontroll". Så tack för dina råd, det gav mig mer fläsk på benen!
  • k girl

Bussa skrev 2008-12-13 10:30:54 följande:

Svar på #14Jag upplever iallafall att min läkare har försökt hjälpa mig, eftersm hon har skrivit ut en uppsjö av olika typer av preparat som dock inte hjälpt mig ett skit. Jag är också medicinsk forskare som tidigt fick intutat i mig att menssmärtor ÄR svåra att behandla, dels för att det inte finns en känd orsak till varför vissa kvinnor får så infernaliskt ont medan andra inte känner av det - kort sagt att "smärtmekanismen" inte är densamma hos alla kvinnor. Jag är dock inte utredd för endometrios och inte heller har jag försökt få nya preparat utskrivna efter min senaste period för en 5-6 år sedan. Jag känner nu att jag har lärt mig hantera min smärta, dels för att den har stabiliserats och dels för att jag numera kan min kropp. MEN mycket har hänt på fronten menssmärta sedan sist och det skulle vara värt att ta en ny omgång i "operation smärtkontroll". Så tack för dina råd, det gav mig mer fläsk på benen!
    Nej visst, där har du rätt - man vet ju knappt ens varför kvinnor får menssmärtor. Dock finns det ett känt samband mellan endometrios och menssmärtor, och att det inte uppmärksammas mer - EN enda gynekolog har föreslagit det i mitt fall, och det slutade med att hon satte in en hormonspiral för att jag skulle få mindre ont (det funkade). Och då har jag träffat MÅNGA.
  • Bussa

Ja, jag har också funderat på "endometriosbanorna", men aldrig dragit frågan med min gynekolog. Det är dock något som står på agendan vid nästa besök.
    Olika typer av hormonpreparat har jag avböjt vänligt men bestämt av den anledningen att det strular till min kropp... Tycker INTE om....

• Ankebo

Jag tycker också det låter som om du behöver ett starkare medicin. jag har ätit citodon efter abort och känner flera som får det mot menssmärtor med bra resultat. då slipper du förhoppningsvis ta höga doser voltaren som dessutom innehåller rätt lite diklofenak.

• Anonym (Ont)

Hej!
    Tack för svaret alla. Har testat tradolan och det hjälpte, förutsatt att jag tog det i god tid före. ( vilket kan vara lite svårt att veta... ) Men nu tål jag tyvärr inte det längre.

Så fort jag rör mig så kräks jag.... *suck*

Ja jag förstår att jag inte kan bli helt smärtfri men att kunna gå upp och gå på toa, laga mat eller likannde måste jag ju kunna göra....

Jag överlevde ju sist men det var inte roligt, mådde dåligt i flera dagar efter. Läkaren ska ringa mig nu idag ( har tydligen haft "jullov" ) men sköterskan lät tveksam. Nej, det blir nog svårt att skriva ut starkare. *suck*
    Vad ska man göra för att dom ska förstå? Lägga sig på trappan när man har som ondast och kräkas ner hela stället?

Tack för alla svar, jag återkommer om jag får något besked från läkaren..

• Susanne N

Tycker det är lite för mkt voltaren. Man skall alltid eftersträva så låg dos som möjligt under så kort behandlingstid som möjligt. Har man ont så har man ont. Alvedon i komb med t ex Pronaxen för att dämpa värken kan vara bättre men du ska def ha läkarkontakt idag! Lycka till!

• Fruen fra Norge

Jag äter själv Voltaren. 2 x 100mg pr dygn. Jag skulle aldri käka mer, Voltaren öker risken för stroke rätt mycket. Nu vet jag inte hur det är med 12,5 mg och 25 mg om dom är direktvirkande, men dom som är stärkare har en 3 timmars upptagningstid i kroppen. Altså tre timmar efter du har käkat en så har du full effekt från den.  Själv har jag Bechterew och har ofta s stora smertor att jag inte kan gå. Inte ens då äter jag mer enn 200 mg i dygnet. Voltaren är ju inte bästa medicin för mensvärk, fråga läkaren om att få något som faktisk funkar bättre för just din smärta.

• k girl

Be om att få citodon istället för tradolan.

• Anonym (Ont)

Susanne N: Har testat det och eftersom pronaxen och voltaren är samma sak ( typ ) så spelar det ingen roll.

Fruen fra norge: Jag behöver direktverkande. Självklart vill jag inte äta så här mycket, men vad ska jag göra? Alternativet är ju att ha så ont så att jag kräks, skriker, gråter osv i tre dagar. DET FUNGERAR INTE.

Konichiwa girl: Tack jag ska testa det.

Läkarfan har inte ringt än, ska ring och höra om hon glömt mig... igen.

Känner mig verkligen besvärlig... Och det här är en specialklinik, tycker att dom borde veta bättre... *suckar*

• Anonym (Ont)

Jag har äntligen jagat tag på läkaren. Jag ska få citadon utskrivet. Det känns skönt. Hoppas att det hjälper.

Men jag får absolut inte kombinera det med alvedon...

• k girl

Nej, citodon är ett kombinationspreparat och innehåller redan paracetamol.

• Anonym (Ont)

citodon är ett jävla skitpreparat...

Hjälpte inte för fem öre. Det enda som hände var att jag vart illamående och spydde som en gris.
    Precis det man önskar sig när man har så ont att man vill skjuta huvudet av sig.

• k girl

Alla reagerar vi förstås olika på olika mediciner. Själv får jag magkatarr och börjar blöda näsblod så det sprutar när jag äter Voltaren. Hoppas att du hittar något som fungerar för dig.

Svar på tråden 350mg voltaren?