• Äldre 12 Dec 17:03
    2357 visningar
    6 svar
    6
    2357

    Pepparkaksdeg, skillnad för hus och kakor?

    Är det skillnad på hur man gör degen till pepparkakor respektive pepparkakshus? Tänkte sätta en deg idag och kom på att husen oftast har lite tjockare och mjukare plattor.

  • Svar på tråden Pepparkaksdeg, skillnad för hus och kakor?
  • Äldre 12 Dec 17:09
    #1

    Jag brukar göra av samma deg, men man kanske inte ska kavla lika tunt till huset.

  • Äldre 12 Dec 17:13
    #2

    Tack, då ska vi göra en deg ikväll.

  • Äldre 12 Dec 17:22
    #3

    Det ska jag med!! =) Eller imorn, om jag råkar lata mig ikväll

    Jag är alltså ingen mästerkock, så fler får gärna svara, jag kanske gör fel

  • Shadil­ly
    Äldre 12 Dec 17:24
    #4

    Jag har två olika degar, husdegen är inte lika spröd, innehåller mer mjöl så den är hårdare men inte lika god.


    We are your bastard children, all coming home And every day you try to build a higher wall
  • Shadil­ly
    Äldre 12 Dec 18:00
    #5

    Förresten, för eventuella hus-nybörjare som kikar in i tråden:

    När ni gör pepparkakshus, kavla ut degen direkt på bakplåtspapper, lägg den på plåten och skär ut delarna där. Eftersom du inte behöver flytta på husdelarna blir de inte skeva.
    Direkt efter att du tagit ut plåten ur ugnen lägger du på mallen igen och skär bort det som pöst upp så husdelarna har rätt form. Om man gör det med vass kniv innan pepparkakan svalnat är det ganska lätt.


    We are your bastard children, all coming home And every day you try to build a higher wall
  • snel hest
    Äldre 12 Dec 20:40
    #6

    Pallas skrev 2008-12-12 17:03:31 följande:


    Är det skillnad på hur man gör degen till pepparkakor respektive pepparkakshus? Tänkte sätta en deg idag och kom på att husen oftast har lite tjockare och mjukare plattor.
    Om huset kommer att stå så länge att det blir dammigt och ingen vill äta upp det (ovanligt men det kan vara så) kan du göra en budgetdeg och skippa kryddorna i alla fall.
Svar på tråden Pepparkaksdeg, skillnad för hus och kakor?