• pumpkinpie

Pengars värde

Alltså det här blir lite förvirrat. Behöver hjälp av någon som är mer kunning än mig på det ekonomiska området.

Om jag under 2008 fått 100 kr i veckopeng, hur räknar jag upp det 2009 för att få samma köpkraft, jag antar att man tar inflation i beaktande?! Är det KPI tabellen man tittar på? Eller räknar man på inflationen under 2008.

Hjälp!

• Svar på tråden Pengars värde
  • Göteborgsmamman75

KPI visar på hur olika priser i ett land stiger under ett år (eller sjunker men det är mycket ovanligare) Stigande Konsumentprisindex = inflation.

Stiger KPI med 2 % så är inflationen 2 %. Dina pengars värde sjunker med 2 % alltså. Din köpkraft minskar med 2 % gentemot förra året. Eftersom allt har blivit 2 % dyrare att köpa detta året än förra.

Man beräknar inflationen utefter KPI.

Alltså om du har 100 kr 2008 och inflationen är 2 % så har pengarnas värde sjunkit med 2 %.

Då räknar du 100 x 0,98 alltså.

Och det blir 98 kronor om man ska ta hänsyn till inflationen. Det är därför man kräver löneökningar och sånt ju eftersom att pengar minskar i värde varje år, annars skulle man ju få reella lönesänkningar varje år och det vill man ju inte.

• pumpkinpie

Tack tack

Då vet jag hur jag ska göra!

Svar på tråden Pengars värde