Inlägg från: Hundtok |Visa alla inlägg
  • Hundtok

Beauceron, vad vet ni om rasen?

Skriv allt ni vet om rasen, inte sånt ni läst eller hört utan sånt ni varit med om och upplevt själva.

• Svar på tråden Beauceron, vad vet ni om rasen?
  • Hundtok

Men va fasen svarar du i denna tråden för då!!!!!

Det där har jag alltid velat skriva till nån men inte vågat förut.

köttbullelydnad skrev 2008-12-13 17:04:06 följande:
    Inte ett skit
  • Hundtok

I know.... Nehe.. ingen som vet nåt om min nya ras kärlek... är väl bara att gräva ner sig och ge upp....

Troligt...

Nu ska jag gå o äta fiskgratäng

kram kram

köttbullelydnad skrev 2008-12-13 17:08:53 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-13 17:06:56 följande:
    Du frågade ju
  • Hundtok

Ja hör med henne. Nu suger jag i mig all info jag kan för att ta reda på om rasen överhuvudtaget passar mig. Så kul att lära sig om nya raser.

köttbullelydnad skrev 2008-12-13 17:12:19 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-13 17:10:08 följande:
    Ska höra med vår instruktör vad hon vet, hon brukar ha en jävla raskoll så länge det inte handlar om småhundar
  • Hundtok

Jag hatar ordet fast uppfostran... Va fan betyder det, behöver inte alla hundar det?

Explain please...

köttbullelydnad skrev 2008-12-13 20:39:09 följande:
    Well, det enda jag fått reda på såhär långt är "kräver fast uppfostran, mycket stimulering/aktivering och en underbar, lättjobbad ras". Låter ju rätt okej
  • Hundtok

Veta vad man gör????

Helt kört för mig alltså.... shit... gillade ju verkligen rasen.

• Hundtok

Sant, du skulle se hans utlåtande från mentalbeskrivningen... Ordet extremt stod före varje punkt.

Extremt osäker, extremt kontaktsökande, extremt svårt att släppa rädsla osv...

Förutom på jaktlusten, där stod det att den inte fanns.

Visst ja, aggressioner hade han inte överhuvudtaget, han skällde till vid ett tillfälle och "ledaren" trodde han blev aggressiv men upptäckte ganska fort att min jycke ropade på mamma.

köttbullelydnad skrev 2008-12-13 20:44:23 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-13 20:43:21 följande:
    Hahahaha! Du vet ju tillräckligt för att kunna ha en "vek" hund (vilket brukar vara det svåraste), då borde det inte vara särskilt svårt för dig att ha en "icke-vek" hund
  • Hundtok

Jaja.. leave me here med alla som jag inte pratar med...

Ska nog sätta mig och tycka synd om mig själv med en skål ostbågar.

köttbullelydnad skrev 2008-12-13 20:51:56 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-13 20:48:10 följande:
    Hehehe, ja, jag tror personligen att en sådan hund kan vara nog så mkt jobbigare att jobba med än en "stöddig" hund Och har man en gång haft en "stöddig" hund är det svårt att ställa om sig för att föra en 'vek', jämfört med tvärtom. Det blir lätt att man är lite för hård mot den 'veka'. Det kommer gå bra och alldeles supergalant för dig vilken hund du än sätter gaddarna i Nu ska Ola få sin spruta *usch* och sambon vill att vi tittar på "Dansbandskampen" *uuurk!*
  • Hundtok

sinkadus skrev 2008-12-14 00:17:13 följande:

Min kompis hade en Beaucerontik, man ser dem inte så ofta... Arbetsvillig hund, social och glad, kräver som många andra tsora arbetande hundar konsekvens och tydligthet och stimulans... men vilka hundraser gör inte det?Jag skulle kolla med några uppfödare av rasen för att få en bra beskrivning.
    Jo jag ska göra det när det närmar sig att skaffa ny hund. Nu är jag bara nyfiken.
  • Hundtok
    Ne, ingen boxer. En blandras.

Men inte är väl boxer så kända för att vara veka, är inte de lite tvärtom?
    ModestyB skrev 2008-12-14 03:35:56 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-13 20:48:10 följande:
    Har du en Boxer?;)
  • Hundtok

Ja det om sporrarna läste jag. Tar man inte bort sporrarna på valparna?

Tassarna i kors är supergulligt, gjorde min förra rottis jämt. Ser klokt ut .
    Morbid Mistress skrev 2008-12-14 10:30:14 följande:

Att de har en extra sporre och att de gärna ligger med tassarna i kors
  • Hundtok

Ja jag gillar det jag har fått veta hittills. Gillar storleken, utseendet, färgerna och det jag läst om deras mentalitet.

Morbid Mistress skrev 2008-12-14 10:34:25 följande:

Ja de är verkligen jättefina. Har för mig att de har lite vallinstinkter också och att de gillar att jobba. Jag hade utfrågning på hundmässan för ett par år sedan om dem för jag blev jättekär i dessa hundar. Tyväärr kommer jag inte ihåg så mycket mer, men de ligger på min topp 5 lista när surtanten här hemma är i hundhimmeln.
  • Hundtok

Vet du om vallinstinkten är stor hos rasen?
    Morbid Mistress skrev 2008-12-14 10:34:25 följande:

Ja de är verkligen jättefina. Har för mig att de har lite vallinstinkter också och att de gillar att jobba. Jag hade utfrågning på hundmässan för ett par år sedan om dem för jag blev jättekär i dessa hundar. Tyväärr kommer jag inte ihåg så mycket mer, men de ligger på min topp 5 lista när surtanten här hemma är i hundhimmeln.
  • Hundtok

Veka och osäkra hundar är nåt jag är van vid.

Rottis77 skrev 2008-12-14 13:02:36 följande:
    Har tränat mycket med folk som har Beauceron och det är en mycket arbetsvillig och rolig hund på det sättet, MEN dom är veka och osäkra och dom jag träffat är inte direkt sociala utan lever enbart för sin träning. Sen är inte jag förtjust i att dom har sporrar, dessutom bubbla, dom skadar sig ofta på dom.
  • Hundtok

Ajdå, är det så illa?

tvål skrev 2008-12-14 12:01:43 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-13 20:43:21 följande:
    jag tycker man ska veta vad man gör OAVSETT hundras!
  • Hundtok

Jooohoooo....

Klart det är så...

köttbullelydnad skrev 2008-12-14 21:33:46 följande:
    Fast bara för att någon hund i en ras är vek så innebär det ju inte att hela rasen är det
  • Hundtok

Att du inte skäms...

Alla gula hundar är oxå osäkra, har jag lärt mig.

köttbullelydnad skrev 2008-12-14 21:45:02 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-14 21:41:39 följande:
    Ahh, just ja... Sorry, glömde Råkade tro att jag besitter kunskap - my bad. Sorry
  • Hundtok

Mm, är nya tider och ny kunskap på ingång.

Nä nu ska jag ta o sätta mig i soffan och stirra in i väggen tror jag. Min bästaste kompis fick hjärtstillestånd imorse och de får inte igång henne igen, så min hjärna går på högvarv och jag vill bara att min telefon ska ringa med goda nyheter...

köttbullelydnad skrev 2008-12-14 21:46:45 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-14 21:45:53 följande:
    Mmm, och alla hundar som är svarta i gommen är livsfarliga... *phew*... Ska dra nåt gammalt över mig nu
  • Hundtok

Tackar... det kommer gå bra. Det måste det göra.

köttbullelydnad skrev 2008-12-14 21:51:07 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-14 21:49:30 följande:
    WHAT?! Oj... Håller tummar, tassar och tår för positiva besked! *Styrkekram*
Svar på tråden Beauceron, vad vet ni om rasen?