• Frida Frida

frågor om RS virus

Vad har ni fått för uppgifter gällande RS virus?

1. Hur sprids det egengligen? Luftburet?
    2. Vad är kopplingen till vanligt förkylningsvirus?
    3. hur länge har ni varit extra extra försiktiga? (minskar risken efter 3 månader?)

• Svar på tråden frågor om RS virus
  • MaijaO

RS smittar som förkylning, det är egentligen ett vanligt förkylningsvirus. Man är mottaglig för det hela livet men det är under det första året som syptomen kan vara allvarliga. Hos vuxna eller större barn brukar det mest bara yttra sig som snuva eller andra vanliga, lindriga, förkylningssymptom och ju äldre barnet är dessto mindre risk är det att det får svåra symptom. Så fick jag det förklarat för mig då mina hade misstänkt RS helqa förra hösten. De var 1 och 3 år då och mådde inte särskillt dåligt av det men bvc rådde oss att undvika att träffa spädbarn, svårt sjuka eller väldigt gamla människor.

• varfördåför

det är ett vanlit luftburet virus som alla kan ha men det är bara farligt för bebisar (och förmodligen gammla människor också)

mina barn har fått det då de varit snäppet äldre än tre månader.. ju äldre de är dessto lindrigare blir det, men tråtts att jag hade två stor grabbar och de var över tre månader så blev de ändå inlaggda i många dagar på lasarettet med inhalationer minst var tredjetimme dygnetrunt..

be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • lillvilda

Precis som MaijaO skriver så är det en vanlig förkylning men drabbar svagare mer, som äldre och småbarn. Det smittar allstå som förkylningar gör. Jag tror det kan slå rätt hårt åtminstonde första halvåret. Min son som är 3 månader blev rätt förkyld nu så jag ska hålla koll på hans andning så han inte andas ansträngt för då rådde de mig att åka in akut med honom. Så ska man ju såklart ha koll på deras allmäntillstånd. Min lillgrabb är varken medtagen eller har jobbigt med andningen ännu så det känns bra.

• Alvah
    Svar på #3
    hej! Läskigt det där med rs!
    min dotter blev jätte förkyld igår och är sååå snorig kan knappt äta, man blir bra nojjig. Men hon har ingen feber så peppar peppar hoppas det inte är rs. För vist ska de ha feber och vara rossliga i halsen. Hon hostar men inget slem.
  • Frida Frida

tack för svar... är lite orolig inför morgondagens julresa med SJ med min 5 v. dotter

• rosendal

Hej ville bara säga att RS inte behöver vara så allvarligt. Min dotter som är 8 veckor har precis haft RS och det har inte värre än en vanlig förkylning hon har klarat det mycket bra. Det kan bli allvarligt men det behöver inte bli det. Jag tycker alltid bara att man hör om att det är jätteallvarligt för bebisar och dom måste ligga på sjukhus länge osv.

• lillaemme

åh va på stan förut! då gick de förbi en liten "snorunge" å titta in i vagnen å hostade samtidigt..blir skiträdd att han ska få RS nu..:=( De e ju jul snart + att vi ska ha dop 28/12 så de vore ju väldigt roligt!!

e de när dom blir förkylda å feber som man ska va vaksam, yttrar sej alltid RS me feber??

• viseversa

min dotter blev smittat av rs från sin pappa när hon var 5 veckor gammal.

Rs är en vanlig extra jobbig förkylning med slemhosta.Rinnande näsa svullna ögon osv.Vuxna klarar av denna förkylning bra även om man inte mår bra alls.

Men små barn har så trånga luftvägar att slemmet kan täppa till och ge andningasvårigheter och dom kan tom sluta andas helt.

På dottern började det med vanlig torrhosta som blev värre och värre tills hon hostade så hon blev blå om läpparna.Hon kräktes slem och blåste stora slembubblor ur munnen.

Hon orkade inte äta utan sov bara hela tiden och så kämpade hon med andningen.man såh riktigt hur bröstkorgen trycktes in när hon kämpade för att få luft.

När vi kom in med henne så låg syresättningen nere på 60%(den ska ligga på runt 90-100% på så små annars) och hon var helt lealös utorkad och trött.Vi fick ligga inne en vecka med adrenalin inandningar och dom tittade till henne en gång i kvarten dygnet rund.Hon fick även matas med en sont genom näsan för att få i sig mat.

Efter en vecka vände det och vi fick åka hem.Men hon kunde fortfarande smitta så vi träffade inga små bebisar på ett bra tag.Hon hostade i 6mån efter det.Idag är hon snart 20mån och frisk som en nötkärna.Hon har inte fått några men alls från rs viruset.Vissa barn kan få astma efteråt men det slapp vi som tur är.

Svar på tråden frågor om RS virus