• Frida Frida

frågor om RS virus

Vad har ni fått för uppgifter gällande RS virus?

1. Hur sprids det egengligen? Luftburet?
    2. Vad är kopplingen till vanligt förkylningsvirus?
    3. hur länge har ni varit extra extra försiktiga? (minskar risken efter 3 månader?)

• Svar på tråden frågor om RS virus
  • viseversa

Rs smittar som en vanlig förkylning.Och det finns inget botemedel då det är ett virus.

Så allt man kan göra är att vänta ut det och låta kroppen läka sig själv.MEN man måste oftast ligga inne med barnet då små barn blir utorkade väldigt lätt.

större barn över året brukar klara av det själv.Då har man större luftvägar och lättare att hosta upp det när man är lite större.Men blir ens barn VÄLDIGT förkyld så ska man stanna inne och INTE träffa små små bebisar då det KAN vara dödligt med rs!

• viseversa

nej dom måste inte ha feber för att ha rs!

Alvah skrev 2008-12-14 09:23:22 följande:
    Svar på #3hej! Läskigt det där med rs!min dotter blev jätte förkyld igår och är sååå snorig kan knappt äta, man blir bra nojjig. Men hon har ingen feber så peppar peppar hoppas det inte är rs. För vist ska de ha feber och vara rossliga i halsen. Hon hostar men inget slem.
  • lillaemme

men man märker de va? ja mena min lille kille hostar ibland..men inget mer?!

• viseversa

Ja får ditt barn rs ¨så märker du det.Som mamma ska man lita på sin känsla när man är JÄTTEOROLIG över sin bebis så har man oftast rätt.Åk i med bebisen om den har svårt att äta,andas,Hostar,slemmar,kräks,snorar,är trött hela tiden.

lillaemme skrev 2008-12-20 10:46:21 följande:
    men man märker de va? ja mena min lille kille hostar ibland..men inget mer?!
  • Lantani

Min son är 5 veckor och han har varit täppt i näsan lite från och till. Inatt har det dock varit värre. Han har rosslat och hostat lite, men bara torrhosta (har inte hostat något alls på säkert 3 timmar nu) och inget slem och han kan äta utan problem och han har sovit inatt och inte vaknat av sitt rosslande, men jag har däremot inte kunnat sova. och ingen feber har han, men jag är nojig för rs, så man får hoppas han inte får/har det.

Just nu ligger han i vagnen på en stor kudde så att huvudet kommer upp, där verkar han trivas. Blev jätte arg när han fick ligga helt plant.
    Är det akuten man åker till om man skulle vilja åka in och kolla upp honom om det blir värre?

• cassandra86

Vid Rs har barnet Oftast feber.... i sällsynta fall har dem de inte. Vad jag fått höra av läkare!

• Hella Pella

En kollega till min sambo har precis vaccinerat sin som mot RS-virus. Någon som vet något om detta nya vaccin?

• Mammatillmini2008
    Svar på #17
    Det finns inget vaccin mot RS-virus utan bara ett skydd som skyddar upp till ungefär 90%. Vaccinet kostar så mycket så man sätter bara in det i speciallfall har jag hört, min son får det eftersom han är född v 24+4 och är extra infektionskänslig, barn med andra hjärt och lungsjukdomar får den med.
    Vaccinet får man alla månader som det härjar i Sverige och det brukar vara från november till April så det är 1 spruta varje månad.
  • Farfalla

Rs-vaccinet sk synagis, är inget 100% skydd.
    Min son fick Rs (blev smittad av personal på sjukhuset) när vi låg inne, Rasmus fick synagis eftersom han var svårt hjärtsjuk!

Och det är bara barn i stora riskområden (hjärtsjuka, förtidigt födda osv)som får detta då det kostar minst ca 60 000 per säsong och barn!

Ska oxå tilläggas att alla barn med tex hjärtsjukdommar, förtidigt födda osv INTE får synagis, trots att det kan verka uppenbart..

• denna där

1. Hur sprids det egengligen? Luftburet?

Nej! RS är en droppsmitta och är INTE luftburet.

2. Vad är kopplingen till vanligt förkylningsvirus?

Kopplingen? De börjar likadant, men RS är mer aggressivt, barnet får ofta snabbt hög feber, blir slemmig och rosslig i halsen och kan av det få andningsvårigheter...
    Från det att vi misstänkte att vår son håller på att bli förkyld till det att vi slängde oss i bilen med en son som knappt andades rörde det sig om 4 timmar.
    Hans feber kom PANG, ingen förvarning ingenting, med den kom en extremt slemmig hosta som gjorde att han inte kunde andas. Han var då 1½ månad gammal och fick vara på sjukhuset i 2 veckor med andningshjälp.

3. hur länge har ni varit extra extra försiktiga? (minskar risken efter 3 månader?)

Det var mitt andra barn som fick RS. När mitt tredje barn kom (också på vintern) så var vi försiktiga i c.a 3 månader, självklart utsatte vi honom inte för förkylningar efter det i onödan men de första månaderna undvek jag affären etc med honom. Hade minnena av mitt andra barns RS i bakhuvudet och vad det gav (Förkylningsastma som följd i 3 år med dagliga inhalationer och besök på sjukhus minst en gång i månaden)

Svar på tråden frågor om RS virus