Inlägg från: Linn och Robin |Visa alla inlägg
  • Linn och Robin

Vuxna med atopiska eksem?

Här är en till med hemska utslag som kliar och irriterar. Har fått äta antibiotika mot de inflammerade utslagen. Var även inlagd en vecka.
    Går du till någon hudläkare?
    För mig är det mycket bättre nu, men har inte haft några problem alls före graviditeten utan det kom efter sonen föddes.
    Lite sömn och stress=eksem.

Lila badet: kaliumpermanganat bad, ett tips är att man får absolut inte bli torr. så fort jag blir torr kliar det, huden ska alltid vara mjuk och "fuktad".
    smörjer nu med en mjukgörande kräm som heter propyderm, tyckte den var bättre än miniderm som tar alldeles för lång tid att torka in.

Gabriel 061217 och BF 090508
  • Linn och Robin

Hade också i ansiktet förr, men fick en salva som heter pevisone som tog bort det. Den var kanon!

• Linn och Robin

Har provat dessa krämer också, som sagt så slutligen tycker jag att propydermen är bäst.
    Det kan ju vara en smaksak men aboslut värd att prova.
    Jättejobbigt när det är i ansiktet, har själva spruckna och torra läppar och sårigt och irriterat kring ögonen just nu.
    Men pevisone är kanon för ansiktet, tycker du ska be om att få den.
    Har också utspridda utslag och är ganska fin i övrigt på kroppen, kan bero på att de är infekterade som de inte blir bättre hur mycket du än smörjer.
    Har tidigare fått äta heracillin, nu har jag fått betnovat med antibiotika i, den hjälper mer än vanlig betnovat.
    Hoppas du får något svar som hjälper!

• Linn och Robin
    Nightswimmer skrev 2008-12-14 11:36:21 följande:
    ...jaha! Då har jag också lyckats få till ett skitkonstigt citat! Hoppas ni förstår och orkar läsa...(Jag är för övrigt väldigt bra på att skriva låååångt märker jag )
    Man får läsa mellan citaten så går det bra förstår hur det känns ang. sminkningen, jag kan åtminstone använda foundation. Har tänkt prova mineral smink som sägs vara bättre så får vi se hur huden reagerar på det.
    Hemskt tråkigt som i mitt fall då ögonen är svullna röda och nariga och man inte kan dölja det med vare sig mascara eller lite ögonskugga.
  • Linn och Robin
    Svar på #26

Jo, jag känner igen mig förr kunde jag ha lager på lager med smink, inte nu längre. Har även i hårbotten vilket gör att jag inte kan färga håret som jag vill. Och att gå till frisören skäms jag bara över.
    I somras var eksemen väldigt bra och jag var till frisören för första gången på länge ooh så nöjd jag var sen!
    Men då ska jag nog också beställa efter lite mineralsmink, låter nog som något som kan funka på mig

• Linn och Robin
    Neko skrev 2008-12-14 14:20:20 följande:
    Linn och Robin,Vad händer om du färgar håret? Min sambo ville tona för att få lite mer lyster på det men han har också eksem i hårbotten. När han provade hårborttagningskräm på ett ställe så blev det nästan som en brännskada, hemskt =/ Han har dock provat med lite hårtoning på huden och det blev ingen reaktion av något slag då.
    Det blir ungefär som en brännskada som du förklarade det. Färgade ju håret i somras, och även om de var ytterst ytterst lite eksem (mera torr hårbotten) så brände de en hel del.
    Under vintern tror jag varken på färgning eller toning då jag har som vätskande eksem ibland, nu är det dock väldigt väldigt lindrigt mot förra vintern..
    Men tack ändå
  • Linn och Robin
    Nightswimmer skrev 2008-12-14 21:27:57 följande:
    Just det. Jag kom på en sak som kanske funkar för någon som läser här. Nämligen att smörja in sig med Eucerins duscholja INNAN man duschar! Då bildas som en barriär av olja, så att vattnet inte skadar eksemen så mycket. Jag tyckte att det funkade rätt bra, men klarade tyvärr inte av att den var så parfymerad. Det var min hudläkare som tipsade om det här.
    Jag tålde inte heller Eucerin men använder barnolja, fungerar lika bra med raps- eller olivolja
    Dock badar jag, men det ska nog inte vara någon skillnad.
  • Linn och Robin
    PVeraB skrev 2008-12-14 21:51:55 följande:
    hörri ni vad gör ni mot klådan? Jag var nästan helt bra när jag fick en kliattack så var det kört igen...det där med oljan var ett bra tips
    När det kliar för mig så beror det oftast på att jag hunnit bli torr, och då smörjer jag mig.
    Ibland kan jag behöva ett bad för att man kan ha rester av pälshår på sig från man varit ute eller annat som huden inte gillar.
    Mot ordentlig klåda finns bl.a. atarax eller tavegyl. Själv gillar jag inte ataraxen.
  • Linn och Robin
    Svar på #72
    Propydermen innnehåller också propylenglykol, började använda den för 1½ månad sen och tycker den är kanon. Inte lika fet och svår intorkad som canodermen.

Kan rekommendera ett schampo från apoteket ACO för torr hårbotten, irriterar inte hårbotten och är jätte mild och skön.

Roligt att pevisonen fungerade så bra behöver be om ett nytt recept på den, har ju så hemskt med ögonen nu.
  • Linn och Robin

Provade bada i salt som någon rekommenderade i tråden, och det kändes ganska bra. Väldigt positivt att jag även kan sänka ner håret i badet eftersom annars brukar jag bada med olja och då blir håret så flottigt.
    Och med kaliumpermanganaten så färgar ju den hår och kläder så det har inte heller varit aktuellt.
    Sved inte som jag trodde och efter insmörjning och denna natt så känns huden riktigt bra

Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?