Inlägg från: Nightswimmer |Visa alla inlägg
  • Nightswimmer

Vuxna med atopiska eksem?

Är det någon mer än jag här på FL som är atopiker?

Jag har haft eksem hela mitt liv, även om det flyttat runt lite på kroppen. När jag var liten satt de mest i böjvecken och kinderna, nu i vuxen ålder (28) har jag fått mer "klassiska vuxeneksem", som på ögonlocken, nacken, armarna, baksidan av låren etc.

Efter min graviditet har eksemen blivit hemska!! När det är som värst (särskilt i ansiktet - resten av kroppen kan man ju dölja med kläder...) går jag inte ens hemifrån! Jag fasar för att mammaledigheten ska ta slut, för då måste jag ju lämna hemmet även när jag ser jättehemsk och inflammerad ut.

Någon som känner igen sig? Kanske någon som har lite tips på vad 17 man ska ta sig till! Det känns som att inga salvor hjälper längre! Är så himla trött på blodiga kläder och lakan efter min kli-attacker!

• Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?
  • Nightswimmer

Jag gick på ljusbehandling för några år sedan. Då hjälpte det inte, men det berodde nog mest på mig... Pga mitt knäppa jobb kunde jag inte gå på behandlingen så regebundet som man bör. I samband med "lysningen" fick jag bada i nåt lila också - såg ut lite grann som rödbetssaft! Det hjälpte tyckte jag.

Ska prata med min hudläkare om jag inte kan få prova igen.

Skulle gjort lapptest för att se om det kanske är någon kontaktallergi som ligger bakom att eksemen förvärrats så mycket på sistone, men tyvärr hade jag just då så mycket eksem att det inte gick att genomföra testet! Snacka om moment 22!

Omega 3 kanske jag borde testa. Det som tar emot är att jag är allergisk mot fisk, så jag måste äta (dricka) linfröolja istället och det smakar ju inte direkt mumma...

• Nightswimmer

Åh, tack för tipset! Jag försökte dricka en tesked olja i början av graviditeten, men jag gav upp de försöken rätt snabbt...

• Nightswimmer

Näe, jag har börjat plugga, så det BORDE gå att passa tiderna nu. (Beroende på hur mycket som kommer vara obligatoriskt.)

Under hela graviditeten var jag å andra sidan i det närmsta symptomfri! (Trots att det delvis var vinter då; blev gravid i september och födde i juni.) En kompis blev helt av med sina eksem efter sina graviditeter, så det verkar variera väldigt mycket! Hormoner är mystiska...

• Nightswimmer

För mig brukar det också bli värre när jag stressar mycket. ...men nu är jag hemma och är mammaledig, vilket visserligen kan ses som ett heltidsjobb, men inte särskilt stressigt

Önskar att jag hade råd att åka utomlands! Drömmer mig ibland tillbaka till en cypern-resa för elva år sedan. Vattnet där är supersalt, vilket uppenbarligen var bra för mina eksem! (Även om det inte var så skönt de första doppen, innan eksemen försvunnit!) Bättre än vilken kortisonsalva som helst!

Är det förresten någon som upplever att kortison snarare stjälper än hjälper? Jag tänkte testa en kortisonfri vecka nu, eftersom jag ändå inte märker nån skillnad av det.

• Nightswimmer

Ska bli spännande att se skillnaden utan kortison. I vanliga fall brukar det hjälpa jättesnabbt när jag får nån stark sort (Flutivate och Betnovat heter de som jag använt senast), men nu märker jag ingen skillnad alls. (Glömde kortisonet hemma när jag var bortrest en helg, det var då jag märkte att jag faktiskt inte blev sämre av att INTE smörja.)

Lillkillen fyller sex månader på måndag!

• Nightswimmer

Ja, jag går till hudläkare, men hon verkar ha svårt att hitta vad som är fel på mig... Kan ju bero på att jag bara träffat henne en gång, och därefter bara fått telefontider! Jäkla besparingar inom landstinget! Jag har visserligen haft det här hela livet, men nu vägrar det försvinna hur mycket jag än smörjer!

Känns som att jag har testat hela apotekets sortiment av mjukgörande krämer... (Essex, Locobase, CanoDerm, MiniDerm är de jag har hemma nu. Vissa med tillsats av propylenglykol.)

Det som är lite märkligt är att huden runt omkring eksemen är så fin. Den är liksom mjuk och "normal" och inte alls sådär rödfnasig som man ofta blir om man är atopiker. Lite svårt att beskriva (läkaren fattade inte på telefon iaf!)!

• Nightswimmer

Linn och Robin skrev 2008-12-13 23:34:37 följande:

Har provat dessa krämer också, som sagt så slutligen tycker jag att propydermen är bäst.Det kan ju vara en smaksak men aboslut värd att prova.Jättejobbigt när det är i ansiktet, har själva spruckna och torra läppar och sårigt och irriterat kring ögonen just nu.Men pevisone är kanon för ansiktet, tycker du ska be om att få den.Har också utspridda utslag och är ganska fin i övrigt på kroppen, kan bero på att de är infekterade som de inte blir bättre hur mycket du än smörjer.Har tidigare fått äta heracillin, nu har jag fått betnovat med antibiotika i, den hjälper mer än vanlig betnovat.Hoppas du får något svar som hjälper!
    [/citat]

Kanske borde fråga läkaren om det inte vore värt att testa en antibiotikakur också. Det vore så himla skönt om det här kunde bli lite bättre! Glömde skriva att jag använder Pevisone nu (eller egentligen nån ersättningssalva som heter Pevison) och att det hjälper någorlunda på ögonlocken, men inte resten av ansiktet.

Ska anteckna namnen på de andra tipsen också, så att jag kan fråga min läkare om jag får testa de salvorna. (Snacka om att man är stammis på apoteket! Känns som att jag handlar där oftare än på Ica...)

Åh, vad jag saknar att kunna sminka mig!! Det är nog det jag tycker sämst om med mina eksem: att de tar bort så mycket av det jag tycker känns kvinnligt. Efter graviditeten kommer jag inte i några av mina "känna mig snygg-kläder" och då är det extra trist att inte kunna piffa till sig lite. (Det är då man går till frisören och ruinerar sig...)
    sedan skrev 2008-12-13 23:44:37 följande:
    Jag är också atopiker och jag har det exakt som du, TS. Hade också böjveckseksem som liten. Nu har jag det mer eller mindre överallt.Jag upplever det också som att kortisonsalvor inte längre hjälper. Eller så ger de bara liten lindring. Det är som att man blir immun mot dem.Vid två tillfällen, när det varit riktigt jobbigt, har jag fått antibiotika + kortisontabletter och då har jag blivit helt fri från utslag men efter någon månad eller så kommer det tillbaka.Jag har även använt en salva som heter Protopic. Den innehåller inte kortison. Till en början fungerade den jättebra men det finns visst inga studier på hur den påverkar användaren i längden. Det känns som att jag börjar bli immun även mot den för jag blir både bättre och sämre på samma gång.Nä, det är inte roligt att vara atopiker när det är så mycket som kan förvärra symtomen och att man inte alltid vet exakt vad det är som påverkar.Stress gör det helt klart värre. Det har jag konstaterat.
    Just det. Protopic kommer jag ihåg att min hudläkare nämnde när jag var där i augusti. Då ville hon dock inte skriva ut det, eftersom det tydligen inte är så bra att vara i solljus när man använder den. Det borde ju inte vara någon fara nu iaf!

Det är verkligen skittrist att aldrig riktigt veta vad som utlöser "attackerna"! Eftersom jag har ett antal allergier vet jag ju aldrig helt säkert om det kanske är något nytt som jag blivit allergisk mot, eller om eksemen bara har urartat än en gång.
    PVeraB skrev 2008-12-14 10:38:37 följande:
    ljusbehandling kostar i norrbottens landsting 80:-/gång och då går man tre ggr i veckan (eller ja man kan ju gå fem gånger i veckan med) och högkostnads skyddet är på 900:-AlmaMatildasamma här är inte alls torr förutom där jag har eksem. å skoj med liten. har en tjej på ett å ett halvt
    Att vara mamma är verkligen supermysigt!
  • Nightswimmer

...jaha! Då har jag också lyckats få till ett skitkonstigt citat! Hoppas ni förstår och orkar läsa...

(Jag är för övrigt väldigt bra på att skriva låååångt märker jag )

• Nightswimmer
    Svar på #25

Jag kan inte använda foundation, men har testat med mineralpuder och det funkar hyfsat. Beställde gratisprover från everyday minerals. (Inte helt gratis, men typ en 50-lapp för 5 prover.)Problemet med allt smink är att det liksom "fastnar" i eksemen, så att det ser knöggligt ut under, eller hur man nu ska beskriva det.

Jag tycker liksom inte att jag ser ut som den jag känner mig som! Jag känner mig pigg, glad, ung och cool. Men precis som du har jag röda och svullna ögon, vilket får mig att se ut som en trött, grinig, ledsen, gammal och sur kärring! Tittar på kort från förr, innan ansiktseksemen kom, och jag kunde vräka på med galna sminkningar! *saknar*
Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?