• Glass

Vuxna med atopiska eksem?

Min man har mycket eksem. Han smörjer med a-kräm, kortison och en annan dunderkräm som jag inte kommer iåg vad den heter.
    Något som hjälper honom är solarium. Det är ju kasst på andra sätt, men en solning i veckan under vintern gör att han åtminstone kan hantera det.
    ljubehandling verkar bra, vad kostar det och är det svårt att få?

• Glass
    PVeraB skrev 2008-12-14 10:38:37 följande:
    ljusbehandling kostar i norrbottens landsting 80:-/gång och då går man tre ggr i veckan (eller ja man kan ju gå fem gånger i veckan med) och högkostnads skyddet är på 900:-AlmaMatildasamma här är inte alls torr förutom där jag har eksem. å skoj med liten. har en tjej på ett å ett halvt
    Tack!

Jag tror att jag får kolla upp det. Det borde han göra, men han är ju så van vid sina eksem att han inte ritkgit tror att det kan förändras...
    Vi år bebis om en månad och då blir det väldigt mycket mer eftersom han kommer att ha händerna i vatten betydligt oftae, det vore bra om han fick lite ordning på den innan dess...
  • Glass
    PVeraB skrev 2008-12-14 15:32:22 följande:
    glassdet tar ganska lång tid att bli bra med ljusbehandling men i gengäld håller det sig ganska bra länge. (iallafall för mig) Men säg definitivt till honom att testa....jag har ganska lindrigt med eksem just nu. skööönt

hur lång tid talar vi om ungefär?

När min man inte har så mycket såriga eksem eller skorpor så badar han i vatten och olja. Sedan smörjer han in sig med lite olja till och låter det lufttorka. Torkar av överflödet med en mjuk handduk sedan. HAn upplever att det kliar mycket mindre då. Han använder olivolja som är lite antiseptisk.

har ni testat nattljusolja? HAr läst att det kan hjälpa, liksom omega 3 kan hjälpa. Omega 3 hjälper inte min man, men det är ju nyttigt ändå.

• Glass
    PVeraB skrev 2008-12-14 22:24:09 följande:
    Glass24 ggr sa dom till mig är normal behandlingstid, fast man kunde gå ända upp till 40ggr...Jo det där med mjukgörande är ju sant. Gäller väl att komma ihåg det även när man är bättre, jag brukar slarva. shame one me...omega3 hjälpte mig. Körde på linfrö-olja
    oj, 24 gånger är mycket! Då funkar 15 minuter solarie förmodligen snabbare, iallfall för min man. Vet inte om jag kan övertala honom till ljusterapin då... Får lägga fram det bra
  • Glass
    e girl skrev 2008-12-15 13:25:59 följande:
    En till med atopistikt eksem. Stackars oss! Mitt är nu ganska lindrigt men blossar upp ett par gånger om året. Främst på händerna och i ansiktet, runt munnen och på ögonlocken. Mitt eksem kommer främst när jag mår dåligt, är stressad eller ledsen. Jag känner igen mig i det ni skriver och vet att man griper efter varenda halmstrå när man är dålig.En salva som är helt magisk på mina händer är Inotyol. En salva som är receptfri och främst till för röda barnstjärtar. Den läker mina "arga" röda utslag över natten och sen är det bara att köra på med mjukgörande igen.
    Den har vi ju faktiskt hemma! Ska lägga fram den till maken, så kanske den blir använd. Lägger jag inte fram den så glömmer jag av det
  • Glass
    e girl skrev 2008-12-15 13:34:11 följande:
    Hoppas våra små inte har ärvt våra allergigener!Har en två åring och en 2,5 månaders hemma.
    Vi väntar en flicka så det är väl 50-50% risk att hon ärver makens allergier och eksem. Jag hoppas att mina "friska" gener vinner över hans "sjuka" Hans allergi kommer från hans mamma så de ligger i x kromosomen.
  • Glass

Bimsan, jag har försökt få min man att vilja testa dieten. Vet inte om det är den, men den börjar med att man äter ett fåtal saker och tillsätter mer och mer "nya" grejer sedan. Han orkar inte...
    Jag skulle tycka att det vore skönt att veta för att veta om vårt barn kanske kan reagera mot något av det.
    Kan inte du komma och hjärntvätta min man lite så att han vill ta tag i situationen. Jag ha nämligen aldrig trott på att det verkligen är atopiskt eksem, men eftersom han inte vill gå till grunden med det så finns det ingen anledning för mig att kämpa för hans skull. Han är ju vuxen.

• Glass
    Rosa83 skrev 2008-12-15 15:04:42 följande:
    Glass skrev 2008-12-15 00:51:49 följande: Ljusterapi är inte detsamma som vanligt solarium....
    nej jag vet, men eftersom det funkar för honom så tror jag att han kommer att välja det, även om det är farligare än ljusterapi, eftersom ljusterapin tar så mycket tid.
    Superkex skrev 2008-12-15 15:08:47 följande:
    Ni som har badkar; Köp grovsalt i mataffären och häll i en dl ungefär i badvattnet. Inte lika härligt som Medelhavet men det hjälper. Vi håller femåringens eksem i schack på det viset.

Torkar det inte ut huden mycket?
    Men absolut värt att testa, saltet är ju antiseptiskt.

Angående handskar. Vi har latex/gummihanskar, såna som amn ahr inom sjukvården. Dem har maken på sig så dort han ska göra någonting kladdigt, hålla på och skära kött, knåda deg, kötttbullar, ja, allt som innebär att han blir kladdig eller blöt, eftersom det gör hans eksem värre.

Jag använder dem också, mycket smidigt

• Glass
    PVeraB skrev 2008-12-16 18:01:36 följande:
    för mig tror jag inte det beror på känslighet mot ngt ämne. gick till en homeopat som sa att jag var allergisk mot mjölk, mjöl, soja och tomater. inte hjälpte det ett jota. Blev värre (hon sa dessutom att jag inte skulle smörja med kortison eller annan salva förutom den hon rekomenderade) usch och fy säger jag bara... det hela slutade med att jag vägde som en mygga hade värre eksem än innan och ett humör som var i botten...
    Homeopater har inte den kunskapen som krävs för att kolla sånt.

Angående inoltylsalvan, maken var inte speciellt imponerad...
  • Glass
    sedan skrev 2008-12-16 19:45:19 följande:
    Hur ofta solar du i solarium?Jag har aldrig i hela mitt lív legat i ett. Och på sommaren sitter jag helst i skuggan. Jag tycker om när solen skiner men står inte ut med att ligga på stranden och sånt.Men det skulle kanske vara värt att prova om det visar sig hjälpa.
    Det hjälper för min man också. 10-20 minuter solar han.
  • Glass
    PVeraB skrev 2008-12-16 20:04:32 följande:
    Glassnä det har du rätt i, men om det nu var så att jag var allergisk/överkänslig borde det ju märkts. jag höll mig undan från allt det där i över ett halv år
    absolut, så det är nog inte det iallfall
  • Glass
    sedan skrev 2008-12-16 20:23:55 följande:
    Du ser hur lite jag vet om solarium
    Man kan inte ha koll på allt
    PVeraB skrev 2008-12-16 21:24:06 följande:
    glassfint det, för att låta bli att äta så där många olika saker var verkligen inte kul...
    Ja, födoämnesallergi är väl okej om det är udda grejer som man inte stöter på så ofta, men de vanligaste vill man ju kunna äta
  • Glass

Jag måste passa på att fråga er som kanske har erfarenhet.
    Hur blir era eksem då ni spritar händerna?
    Att tvätta dem gör min mans händer sämre, om det nu sker flera gånger om dagen.

Vi ska få barn om några veckor och på sjukhuset så rekomenderas handsprit i ungefär alla situationer, vilket vi inte alls är vana vid här hemifrån. Vi vill ju inte att vår nyfödda ska få en massa sjukdomar direkt så på sjukhuset så tänkte vi köra med handsprit, eftersom det är så många olika människor där.

• Glass

Almamatilda, tack

SvXrt javisst kan de hålla sig riska ändå, eller så gör de inte det. Det är mest resistenta bakterier och rs som jag är orolig för.

Tänker inte nojja mig hemma, men sjukhus är en "riskzon"

• Glass
    Evve81 skrev 2008-12-27 16:24:48 följande:
    Alltså vi spritde inget alls på bb och jag har aldrig hört att man kan göra det heller... Inte hos oss ell möjligvis när man själv varit på toa att det fanns på toaletterna.
    Ok, det stod skyltar överallt på forlossningen och på bbavdelningen då vi var där och tittade, så troligen vill de att man ska göra det. Det beror kanske på vilken årstid det är?
    PVeraB skrev 2008-12-27 16:25:25 följande:
    Glassjo så sant. Hur länge är det kvar nu? (nyfiken i en strut du vet)
    3 veckor, så i  praktiken är det 1-5... läskigt lite tid
Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?