• ior1979

Endosmärta vid graviditet???

Hoppas ni kommer förstå min frågeställning och kan ge svar. Jag frågat under endo, men chansar även här, för att kanske få fler svar.

I somras gjorde jag 2 laparoskopier för man misstänkte endo. Man hittade lite endo på höger sida, samt tömde en stor cysta på höger sida. Dessa smärtor kom för ca ett år sedan då jag slutade med p-piller. Jag har sedan haft denna smärt tills i somras då jag fick börja med synarela, efter andra operationen.

Nu har jag gjort IVF, det var stopp i båda ledarna, och ruvar dag 9. Känner inte några speciella symptom, har dock aldrig varit gravid så jag vet inte vad jag letar efter. Däremot känner jag liknande smärta som innan synarelabehandlingen, på höger sida. Jag har ju inte haft någon mens, så det borde ju inte kunna vara endon som spökar.

Är det någon av er som vet vad detta kan bero på? Jag är som sagt ny på både området ev gravid samt endo.

Tack på förhand
    Kramar till er alla

• Svar på tråden Endosmärta vid graviditet???
  • killika

Hej Ior, jag förstår att du känner dig nervös att endon ska spöka för dig nu. Jag har själv endo (måttlig) och gjort IVF nu i höst, som i vårt fall resulterade i ett plus (är nu i 11+1). Nu vet jag inte hur du valde att göra efter dina operationer i somras, men jag gjorde en lång nedreglering på drygt 5 månader innan vi påbörjade IVFen. Min endometrios, som var lite väl aktiv innan, svältes ut och en cysta jag hade försvann under den tiden.
    Däremot har man ju fortfarande (och alltid) kvar eventuella sammanväxtningar i buken och i både ditt och mitt fall i äggledarna. Det kanske är det du känner av eller så är det bara "växtvärk". Det är så diffusa känslor, vissa stunder var jag bombsäker på att det var mensvärk och andra stunder var det absolut inget annat än "endo-smärta". Men det visade sig vara ingetdera... Hoppas det blir så för dig också. Om du undrar mera kring detta får du gärna inboxa eller gästboka mig, har inte så stor koll i vilka forum jag lämnat mina avtryck.

Lycka till!

• Spe

Här är en med endo. Har gjort 5 st misslyckade IVF under 2007. Lyckades att bli gravid helt spontant i dec 07. Har precis firat första julen med min lille son. Jag har kraftiga sammanväxtningar i buken samt stopp helt i ena äggledaren plus delvis i den andra..och lyckades helt på egen hand..mirakulöst men ändå. Jag hade mensvärk och blödningar under början av graviditeten men men men det gick bra ändå. Jag tror att Endon spökade men jag vet inte riktigt. Kan tillägga att efter 4 år av infertilitet blev jag gravid. Jag mådde utmärkt under de 7 månader som jag fick ha sonen i magen..födde 2 månader förtidigt. jag kan tillägga att jag inte hade några speciella gravsymptomer. Under tiden som sonen blev till var jag i Sälen och festade rätt hårt...tur jag inte visste att jag var i magen.. MEN han mår utmärkt idag!

Lycka till!
    KRAMAR
    Spe

Svar på tråden Endosmärta vid graviditet???