• Lasseboy

Månads pengar 14 åring?

Hej!
    JAg tänkte fråga er som har 13-14 år gammla döttrar en fråga.
    Det är så här, min dotter fyllde nyligen 14 år, för ett halvår sedan vill hon ha sitt studiebidrag själv. Vi sa att om hon vill ha den själv så ska hon betal sina kläder, nöjen och smink själv, det gick hon med på.
    Nu är det så att det har börjat en ny tjej i klassen som hon har blivit väldigt bra kompis med. Så hon vill börja rida med henne 1 gång i veckan, vi sa eftersom vi redan betalar hennes privata sånglektioner så får hon betal den ridningen själv, det gick hon med på.
    Nu 2 månader senare vill hon ha en sköt häst, och samtidigt va kvar i ridhuset, vi räknade på det och hon får inte ihop sin ekonomi hur hon än gör. Så vi sa att hon får välja helt enkelt, Då blev hon jätte arg och sa att hennes kompis inte behöver betala ridningen 2 gånger i veckan själv och inte heller henns sköthäst, men ändå får hon hela studiebidraget. plus att när hon fyllde år fick hon ett ridläger i sommar, 5 dagar som kostar 5000 kr.
    Grejen är den att vi nte vart så hårda när det gäller vad hon ska köpa osv.. vi har fortfarande köpt kläder smink och betalt bussen när inte hon har pengar och hon få även 100kr till mobilen utöver studibidraget.
    Vi känner att våran ekonomi inte klara av att betala allt hon vill, vi vill ju även kunna spara lite för vår egen semester.
    Hur gör ni ? Vad får barnen i månaden och vad ingår?
    Tacksam för lite tips att gemföra med...

• Svar på tråden Månads pengar 14 åring?
  • mariemonroe

men räcker inte det hon har nu?? hon får väll välja bort något, vad blir nästa grej? i den åldern blir man ju aldrig nöjd.. jag var likadan, men inte fick jag betalda sånglektioner, sköta häst gå på ridskola, gå på ridläger för 5000 kr.. säger en sak, skäm inte bort barnet, ni kommer få ett helvete.. fråga mina föräldrar :P
    och jag skulle inte låta mina barn få sådär mycket pengar och göra så mycket saker.. låter säkert jättehemskt, mina söner ska få välja NÅGOT, hockey fotboll eller dans eller vad dom nu vill.. men inte flera saker samtidigt..

bara att säga det, ska du rida så får du väll ta bort sånglektionerna..
    för att kompisen har allt hit o dit så betyder det väll inte att eran dotter ska ha allt.

tycker jag iaf!

• mariemonroe

jag började få mitt barnbidrag/studiebidrag när jag var 15, och det skulle jag klara mig på.. och mina syskonbarn som är 14 och 15 har inte ens börjat fått sina än...

• Majsan70

Min dotter blir 14 i februari. Hon får 400 kronor i månaden samt ridlektioner, telefonabb. och en tidningsprenumeration.

Nästa år kommer hon att få 800 kronor i månaden o får då köpa sina egna kläder med undantag av ytterkläder och skor.

Studiebidraget skulle inte ens i bästa fall täcka de kostnader som hennes ridning innebär.

Jag vill verkigen främja barnens fritidsintressen eftersom jag inte vill att de skall driva runt utan meningsfulla göromål.

• Greger

Strunta i vad hennes kompis får och inte får, finns det ingen ekonomi till att leva så så finns det inte. Så enkelt är det. Min styvdotter är 14, hon får omkring 500:-/mån. Det ska framförallt räcka till smink och nöjen. Vissa kläder betalar min pojkvän. Att ge henne hela barnbidraget är inget alternativ, hon är ju bara 14år. Ungdomar måste lära sig att ta ansvar, att man inte kan leva hur som helst utan att pengarna en dag faktiskt kan ta slut. Jag är uppfostrad så även jag, stenhård bokföring i kassabok osv osv.

• mariemonroe
    Greger skrev 2008-12-14 12:29:04 följande:
    Strunta i vad hennes kompis får och inte får, finns det ingen ekonomi till att leva så så finns det inte. Så enkelt är det. Min styvdotter är 14, hon får omkring 500:-/mån. Det ska framförallt räcka till smink och nöjen. Vissa kläder betalar min pojkvän. Att ge henne hela barnbidraget är inget alternativ, hon är ju bara 14år. Ungdomar måste lära sig att ta ansvar, att man inte kan leva hur som helst utan att pengarna en dag faktiskt kan ta slut. Jag är uppfostrad så även jag, stenhård bokföring i kassabok osv osv.
    precis, speciellt i dagens läge när allt är så dyrt också... kan första att föräldrar betalar vinterskor o vinterjackor och sånt.. men inte lägger ut fleeeera tusen på sina barn varje månad...
  • TigerLinn

jag tycker så här.

hon får välja själv. ridningen eller sången.
    de hon har råd med. och ni kanske borde blir hårare på att hon ska köpa alla saker själv och inte lägga till pengar när de är slut.
    sedan att hon får 100 kr till mobilen utöver studiebidraget kan vara på gott och ont. det beror ju på hur hårda ni blir med vad studibidraget ska räcka till.

sätt er ner och förklara i lugn och ro vad pengarna ska gå till ni kanske ska skriva ner det på ett papper? oh var sedan benhårda. vill hon har nått utöver de hon själv inte har råd med så kanske hon får önska sig i fördelsedags present eller julklapp eller jobba för det? typ hjälpa till hemma med div syslor?

• agua

betalar de per gång när de rider?

När jag var i den åldern så red jag 1-2 gånger i veckan och mina föräldrar betalade terminsavgift. Jag fick 1 termin i julklapp och 1 i födelsedagspresent.

kanske hade de varit någonting för er? Så kan hon ju få sköta hästen. Jag tycker att man ska uppmuntra fritidsaktiviteter så mkt som möjligt.

• TigerLinn

jag kanske oxå ska tillägga att jag tycker man ska uppmunta fritida sktitviteter men det får vara måtta med allt men måste kolla vad man har råd med. samat att barnen/ungdommarns ska lära sig att allt kostar coh att ta snsvar för pengar.

• mariemonroe
    Lasseboy skrev 2008-12-14 12:18:00 följande:
    Hej!JAg tänkte fråga er som har 13-14 år gammla döttrar en fråga.Det är så här, min dotter fyllde nyligen 14 år, för ett halvår sedan vill hon ha sitt studiebidrag själv. Vi sa att om hon vill ha den själv så ska hon betal sina kläder, nöjen och smink själv, det gick hon med på.Nu är det så att det har börjat en ny tjej i klassen som hon har blivit väldigt bra kompis med. Så hon vill börja rida med henne 1 gång i veckan, vi sa eftersom vi redan betalar hennes privata sånglektioner så får hon betal den ridningen själv, det gick hon med på.Nu 2 månader senare vill hon ha en sköt häst, och samtidigt va kvar i ridhuset, vi räknade på det och hon får inte ihop sin ekonomi hur hon än gör. Så vi sa att hon får välja helt enkelt, Då blev hon jätte arg och sa att hennes kompis inte behöver betala ridningen 2 gånger i veckan själv och inte heller henns sköthäst, men ändå får hon hela studiebidraget. plus att när hon fyllde år fick hon ett ridläger i sommar, 5 dagar som kostar 5000 kr.Grejen är den att vi nte vart så hårda när det gäller vad hon ska köpa osv.. vi har fortfarande köpt kläder smink och betalt bussen när inte hon har pengar och hon få även 100kr till mobilen utöver studibidraget.Vi känner att våran ekonomi inte klara av att betala allt hon vill, vi vill ju även kunna spara lite för vår egen semester.Hur gör ni ? Vad får barnen i månaden och vad ingår?Tacksam för lite tips att gemföra med...
    vad känner du själv? tillåter eran ekonomi det och så? (om man får fråga)
  • Lasseboy
    Svar på #9
    MM känner på ett sätt att vi kan ha råd med det men då blir det inget speciellt när vi själva ska ha semester, och sen om nåt skulle hända i huset så har man ingen buffert, Så utöver pengar har vi inte så mycket.

* Vi betalar sång lektonerna.
    * Hon själv ridningen 1 gång i veckan.
    Men nu vill hon ha en sköthäst oxå. Och det blir ytterligar 500 kr i månaden och det vill hon att vi ska betal och även ridläger till sommaren på 5000kr,,
    Vi har skrivit ner förklarat flera gånger vad hennes 1000 kr ska räcka till. Sen har hon möjlighet att jobba extra och tjäna extra men det gör hon bara när det krisar för henne.
  • mariemonroe
    Lasseboy skrev 2008-12-14 12:58:02 följande:
    Svar på #9MM känner på ett sätt att vi kan ha råd med det men då blir det inget speciellt när vi själva ska ha semester, och sen om nåt skulle hända i huset så har man ingen buffert, Så utöver pengar har vi inte så mycket.* Vi betalar sång lektonerna.* Hon själv ridningen 1 gång i veckan.Men nu vill hon ha en sköthäst oxå. Och det blir ytterligar 500 kr i månaden och det vill hon att vi ska betal och även ridläger till sommaren på 5000kr,,Vi har skrivit ner förklarat flera gånger vad hennes 1000 kr ska räcka till. Sen har hon möjlighet att jobba extra och tjäna extra men det gör hon bara när det krisar för henne.
    ok, det är ju bra att ni försökt förklara för henne..
    sen att hon har möjligheten att jobba extra är ju hur bra som helst för det är det inte många tonåringar som har, jag som är 21 har ingen sån möjlighet just nu :P
    så det tycker jag hon verkligen ska ta tag i iaf 2-3 ggr i veckan...
    men jag tycker ändå att ni ska säga "att vi har betalat ridläger för 5000 kr så nu tycker vi att du kan jobba nån dag i veckan så du kan ha råd att ha hästen du ska ta hand om", för det har hon ju valt själv.. man måste ju kämpa lite själv också... :)
  • Lasseboy
    Svar på #11
    Ridlägret har vi INTE betalt.. skrev jag fel?
    Hennes kompis fick det som en av hennes födelsdagklappar..

Så nu vill hon ha det som julklapp eller att vi betalar lägret.
  • mariemonroe
    Lasseboy skrev 2008-12-14 13:14:37 följande:
    Svar på #11Ridlägret har vi INTE betalt.. skrev jag fel?Hennes kompis fick det som en av hennes födelsdagklappar..Så nu vill hon ha det som julklapp eller att vi betalar lägret.
    jaha ni har inte betalat det än..

men hur mycket kostar hennes ridskola som hon betalar själv?

men då kan jag nästan tycka det är ok att det blir antingen eller..
    vad tycker ni att hon ska göra då? sköta häst eller ridläger?

för då borde hon väll klara sig på det hon har om ni skulle ge något av det i julklapp?
  • Lasseboy
    Svar på #13
    Hon betalar runt 2800kr för 4 månader.

En sköthäst kostar 100 kr per gång + buss penagar 24 kr.

Ge henne ridlägret som julklapp är ju lite väl mycket pengar.
  • mariemonroe
    Lasseboy skrev 2008-12-14 14:03:12 följande:
    Svar på #13Hon betalar runt 2800kr för 4 månader.En sköthäst kostar 100 kr per gång + buss penagar 24 kr.Ge henne ridlägret som julklapp är ju lite väl mycket pengar.
    ok..
    ta hälften som julklapp och så får hon jobba ihop resten själv..
    det är ju iaf nått..

och att hon får betala sköthästen själv..

vet inte annars vad man skulle kunna komma med för förslag...
Svar på tråden Månads pengar 14 åring?