• aihpoz

Hur kan ett kylskåp gå sönder?

Vi har flyttat till en ny lägenhet och har inte rätt till den berättigade rusten eftersom att denna lägenhet är med i en kampanj då man får halva hyran i tre år. Dock skulle spis samt kyl och frys bytas ut nu 2008 och spisen har vi fått ny. Däremot sa förvaltaren att om man ska få ny kyl och frys måste dom vi har nu gå sönder,även fast dom är 18år och egentligen sak bytas ut. Denna lgh har stått tom i ca 2år och man tycker väl att dom kanske borde ha bytt kyl/frys iaf eftersom att dom är livsdugliga i ett visst antal år. Det var ju en sak om man redan hade bott här när det blev 2008 för då visste man ju om detta men vi har flyttat in i slutet av året och trodde att man åtminstone skulle få vitvarorna utbytta just för att dessa används jämt.
    Nu till min fråga..Är det dumt att pajja tex kylen själv på ett eller annat sätt för att få en ny,och hur skulle man gå tillväga för att det inte sak se misstänksamt ut? Hur kan ett kylskåp gå sönder?

Inga moralpredikningar tack då jag inte säger att vi SKA ha sönder det,bara funderar på hur man ev skulle göra. Kan tillägga att kylen inte verkar funka som den ska iaf.Om man har tempen på 2 och uppåt så fryser allt i kylen och nu är det nästan ljummet istället,dock är inte detta något fel som ger oss en ny.

~* BF 11/3-09 *~
  • Svar på tråden Hur kan ett kylskåp gå sönder?
  • Thursday

Om termostaten inte fungerar och det inte går att ställa in kylen så att den håller 6-8 grader så är den naturligtvis trasig.

Vad jag inte riktigt förstår annars är varför du så gärna vill ha nya om de nu fungerar?

• sommar2001

Vanligaste felen på ett kylskåp

Kompressorn eller termostaten går sönder. Är det inte termostaten som pajjat men det inte håller kylan så beror det ofta på att det läcker gas.

Skulle vara väldigt försiktig med att förstöra ett så gammalt kylskåp, ni kan göra mycket men om det skylle vara ett skåp med freon i och det börjar läcka gas så är det inte så bra. Finns en anledning till att man inte får tillverka skåp med freon idag. Tyvärr är det så att det troligtvis kommer att synas om ni ska förstöra det själv och då kanske ni blir ersättningsskyldiga istället.

• aihpoz
    Thursday skrev 2008-12-14 17:53:49 följande:
    Om termostaten inte fungerar och det inte går att ställa in kylen så att den håller 6-8 grader så är den naturligtvis trasig.Vad jag inte riktigt förstår annars är varför du så gärna vill ha nya om de nu fungerar?
    Det ser inte fräscht ut för fem öre..Alla andra lgh här har fått nya..utom just i våran och två till...
    ~* BF 11/3-09 *~
  • aihpoz
    sommar2001 skrev 2008-12-14 17:54:25 följande:
    Vanligaste felen på ett kylskåpKompressorn eller termostaten går sönder. Är det inte termostaten som pajjat men det inte håller kylan så beror det ofta på att det läcker gas.Skulle vara väldigt försiktig med att förstöra ett så gammalt kylskåp, ni kan göra mycket men om det skylle vara ett skåp med freon i och det börjar läcka gas så är det inte så bra. Finns en anledning till att man inte får tillverka skåp med freon idag. Tyvärr är det så att det troligtvis kommer att synas om ni ska förstöra det själv och då kanske ni blir ersättningsskyldiga istället.
    Ja frågan är ju om vi ens vågar göra något..Ville mest bara höra mig för..
    ~* BF 11/3-09 *~
  • sommar2001
    Svar på #4
    Nej jag skulle aldrig göra något som kan orsaka att det läcker gas. Om kylen däremot inte fungerar så borde ni få en ny, å andra sidan spelar det väl ingen roll vilket läge ni har termostaten på om det är 5-8 grader i kylen. Fryser allt oavsett vilket läge termostaten är på så är det helt klart trasigt. Kan vara så att det räcker att ni stänger av det för att det inte ska gå igång igen men det är det enda jag skulle våga göra. Vicka lite på det så gasen flyttar sig i slingorna kan också fungera för att förstöra det men troligtvis inte om det är freon i det.
  • TBS

Om fläkten som kyler kompressorn inte fungerar så blir kompressorn överhettad och går sönder.
    Något kan tex fastna i fläkten (mycket damm, garn etc..)

Svar på tråden Hur kan ett kylskåp gå sönder?