• kattaaa

Vilken stavning?!

Vilken stavning tycker DU är finast?
    Tacksam för många svar :)

° ★ ☆ isabelle 2oo7-o8-2o ☆ ★ ° ☆ ★ www.kattaaa.blogg.se ★ ☆ °
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken stavning?!
  • Fru Humla

röstade på catarina men vår dotter heter katarina i mellannamn men det är för att hennes förnamn börjar på c.
    så lite krångel som möjligt tycker jag är smidigast.
    det första alternativet kunde jag inte ens gissa mig till hur man skulle uttala

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Dinturiel

Katarzyna tycker jag är finast. Men stavar man det på det viset så ändras ju uttalet också.

• kattaaa
    Fru Humla skrev 2008-12-14 19:41:35 följande:
    röstade på catarina men vår dotter heter katarina i mellannamn men det är för att hennes förnamn börjar på c. så lite krångel som möjligt tycker jag är smidigast. det första alternativet kunde jag inte ens gissa mig till hur man skulle uttala
    haha...
    Det första, det är så jag stavar mitt namn...
    Men blir less när folk inte kan utala det, därför funderar jag på att byta stavning , å vill veta vad ni tycker e finast! :)
  • Tecken

Katharina tycker jag är finast, Katarina är också fint.

• Fru Humla
    kattaaa skrev 2008-12-14 19:44:09 följande:
    haha...Det första, det är så jag stavar mitt namn...Men blir less när folk inte kan utala det, därför funderar jag på att byta stavning , å vill veta vad ni tycker e finast! :)
    ja där ser man, förstår att det kan vara jobbigt.
    vart härstammar den stavningen ifrån? jag tänker på polen el ryssland eller så där. men uttalas det rakt upp och ner katarina?
    Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • kattaaa
    Fru Humla skrev 2008-12-14 19:46:37 följande:
    ja där ser man, förstår att det kan vara jobbigt. vart härstammar den stavningen ifrån? jag tänker på polen el ryssland eller så där. men uttalas det rakt upp och ner katarina?
    Namnet är från Polen,..
    Alla kallar mig för "Katarina" men det är ju inte det riktiga uttalet, men eftersom alla säger så då är det lika bra å byta stavning. Är när man möter nya människor då de alltid frågar hur mitt namn uttalas.  Som nu när vi fick ny lärare i skolan, hon vet fortfarande inte hur hon ska uttala mitt namn... hur svårt kan de va? :)
  • CeeJay

Första namnet är väl ett "annat namn"? Uttalas väl typ Kattár-synna ? (eller ?)

På det "svenska" namnet gillar jag nog mest stavningen Katarina eftersom det är "enklast" och det är ju så det uttalas

• Söderböna

Det beror på... Finns namnet i släkten med en viss stavning? Har någon i familjen ett ursprung i ett land där en viss stavning är vanligare? Finns en förkärlek för vissa bokstäver? (Min mamma var "galen" i bokstaven "C" - hennes syster i "M" )

Så det jag kan inte säga att det är en stavning som alltid är bättre...

• kattaaa
    Söderböna skrev 2008-12-14 20:44:13 följande:
    Det beror på... Finns namnet i släkten med en viss stavning? Har någon i familjen ett ursprung i ett land där en viss stavning är vanligare? Finns en förkärlek för vissa bokstäver? (Min mamma var "galen" i bokstaven "C" - hennes syster i "M" ) Så det jag kan inte säga att det är en stavning som alltid är bättre...
    jag stavar mitt namn katarzyna just för att det är det "vanligaste" namnet i Polen. Och min mormor mer eller mindre döpte mig till det, för det var hennes älsklingsnamn. Jag är den enda som heter det. Har visserligen en släkting som heter Catarina. känns så där att byta till det då?=)
Svar på tråden Vilken stavning?!