• sussi63

Hur blir det med lön/försäkringskassan

Hej,

Kanske en dum fråga men jag har "fastnat". Jag blev sjukskriven den 24 november tom 28 december. Hur blir min lön nu i december från arbetsgivaren? blir det bara de 2 första veckorna på min sjukskrivining.....?? Försäkringskassan hade inte ens skickat ut papper till mig ännu??? Hur vill de att man ska klara sig???

Snälla kan nån hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur blir det med lön/försäkringskassan
  • älskarlivet81

Jag har fortfarandeinte fått papper om att jag egentligen är sjukskriven. Men jag har varit hemma fr.o.m. 23/10, och antar att min sjukskrivning gått igenom..

Jag fick 80% av lönen de två första veckorna och därefter får jag 10% från arbetsgivaren resten av sjukskrivning och typ 70-80% av fk.

• älskarlivet81

Men det är lite spännande, eftersom min sjukskrivning bara är 8 veckor.. Däremot har de ringt hit och frågat om jag verkligen inte kan jobba ändå.. Hmmm..

Men jag har fått en utbetalning av dem, i början/mitten av november.

Lilla Mimsan skrev 2008-12-15 12:32:21 följande:

14 första dagarnastår din arbetsgivare för. Handläggningen av sjukskrivning är 5 veckor vid nya ansökningar
  • sussi63
    Svar på #2

Men visst är det så att man får förskott från arbetsgivaren? Jag kan alltså bara räkna med 2 veckors sjuklön nu den 23 dec?, det blir inte en hel månad jag får betalt? Jag kan inte med och ringa till arbetsgivaren och fråga?

• älskarlivet81

Varför kan du inte ringa arbetsgivaren och fråga? Ring lönekontoret!

sussi63 skrev 2008-12-15 12:39:00 följande:
    Svar på #2Men visst är det så att man får förskott från arbetsgivaren? Jag kan alltså bara räkna med 2 veckors sjuklön nu den 23 dec?, det blir inte en hel månad jag får betalt? Jag kan inte med och ringa till arbetsgivaren och fråga?
  • sussi63
    Svar på #5
    Jag jobbar på ett litet företag, vi är 15 st och jobbar väldigt nära. Det är som en familj och jag känner mig dum bara att jag är sjukskriven....
  • Gottefia

Troligast är att du har lön i förskott, dvs lönen du får nu är för december. Däremot görs avdragen för november nu, dvs sjuskrivning för dig från den 24-30. Har du lönen på detta sättet får du ju full lön större delen av månaden. Däremot blir ju januari bara lite lön från arbetsgivaren, upp till dag 15, sedan ingen mer lön utan FSK kickar in.

Ring din arbetsgivare tycker jag!

När det gäller pappren från försäkringskassan hade jag ringt dem och legat på...

• sussi63
    Svar på #7
    Ja jag tänkte så först men.....jag har ju inte jobbat något nu i december då kan jag ju inte få något från min arbetsgivare....jag borde väl bara få för dagarna 24/11 - 8/12 eller tänker jag helt galet?
  • älskarlivet81

JO, arbetsgivaren betalar 10% av lönen, för mig gör de det i alla fall..

Gottefia skrev 2008-12-15 12:45:01 följande:
    Troligast är att du har lön i förskott, dvs lönen du får nu är för december. Däremot görs avdragen för november nu, dvs sjuskrivning för dig från den 24-30. Har du lönen på detta sättet får du ju full lön större delen av månaden. Däremot blir ju januari bara lite lön från arbetsgivaren, upp till dag 15, sedan ingen mer lön utan FSK kickar in. Ring din arbetsgivare tycker jag! När det gäller pappren från försäkringskassan hade jag ringt dem och legat på...
  • älskarlivet81

Men varför är du sjukskriven, om du vill berätta. Du kan ju inte hjälpa att du är sjukskriven, men jag förstår hur du tänker så har jag också tänkt, när mina kolleger fått ta alla mina utvecklingssamtal etc..

sussi63 skrev 2008-12-15 12:44:15 följande:
    Svar på #5Jag jobbar på ett litet företag, vi är 15 st och jobbar väldigt nära. Det är som en familj och jag känner mig dum bara att jag är sjukskriven....
  • sussi63
    Svar på #9
    Tyvärr har jag inte en så "snäll" arbetsgivare som gör det...:(
  • älskarlivet81

Fast jag trodde alltid arbetsgivaren betalade 10% efter dag 15. Men då är det kanske inte så. Vad jobbar du som?

sussi63 skrev 2008-12-15 12:49:32 följande:
    Svar på #9Tyvärr har jag inte en så "snäll" arbetsgivare som gör det...:(
  • sussi63
    Svar på #10
    Jag har haft för tidiga och kraftiga sammandragningar trots att jag bara är i v 26, strikt vila enligt läkaren.
  • sussi63
    Svar på #12
    Jag jobbar på en transport företag där jag fakturerar, bokar körningar mm.
  • älskarlivet81

Aha, kanske är skillnad på privata företag och kommun/stat. Jag jobbar inom kommunen och får i alla fall 10% av min lön från min arbetsgivare.

Men du, försök koppla bort ditt dåliga samvete för att du är sjukskriven, inte lätt jag vet, men försök!

sussi63 skrev 2008-12-15 12:52:32 följande:
    Svar på #12Jag jobbar på en transport företag där jag fakturerar, bokar körningar mm.
  • sussi63
    Svar på #15
    Ja jag tror att det är skillnad på privata och kommunala företag, på både gott och ont:) Men man blir ju lite svettig om man ska klara sig på en 2 veckorslön i 2 månader.....usch när det är jul och allt.
  • älskarlivet81

Men det kan vara så att även om du inte fått reda på om fk sjukskriver dig, så får du ersättning från dem. Det fick jag.

sussi63 skrev 2008-12-15 12:55:51 följande:
    Svar på #15Ja jag tror att det är skillnad på privata och kommunala företag, på både gott och ont:) Men man blir ju lite svettig om man ska klara sig på en 2 veckorslön i 2 månader.....usch när det är jul och allt.
  • Cs mamma
    Svar på #13
    Jag vet inte varför jag ramlade in på tråden men vill verkligen poängtera hur viktigt det är att du lyssnar på din läkare! Jag blev sjukskriven mycket tidigare än dig när jag var gravid och det slutade med sjukhusinläggning och en massa extra oro. Ta det lugnt! Vila! Försök glömma jobbet. Jag kom aldrig tillbaka till arbetet utan var sjukskriven hela graviditeten och chefen ringde och hotade mig osv... jag kopplade in facket för varje samtal blev jag stressad och det påverkade graviditeten negativt.

Lycka till med bebisen, glöm jobbet, ta hand om er och försök att prata med FK så du slipper den ekonomiska oron för allt påverkar.
  • sussi63
    Svar på #18
    Tack! Men det är verkligen så jag känner, jättedåligt samvete för att jag är borta, oro för jul, julklappar till barnen, och att man inte ska klara av att betala sina räkningar i tid...Tyvärr har jag ingen stenrik man som kan försörja mig utan vi är verkligen i behov av bägges löner. Usch va trist det här känns att oroa sig över detta. Känns verkligen som att "nää jag går och jobbar ändå"
  • Cs mamma
    Svar på #19
    Ja jag förstår... jag är ensamstående och trodde jag skulle bli galen av den ekonomiska oron kommer FK godkänna ytterligare 14dagar osv. DOCK gick min läkare in och skrev ett brev till FK där han klart skrev typ "patienten påverkas mycket negativt av den oro som hon känner för den ekonomiska aspekten på hennes sjukdom och jag vill poängtera att patienten kommer vara fullt arbetsför efter sin föräldraledighet. Kommer patienten förlora sitt barn säger min erfarenhet att hon kommer vara sjukskriven betydligt längre period så jag ber er om inte annat ur ren samhällsekonomisk syn att ge patienten besked om hela graviditetens sjukskrivning då jag kommer sjukskriva henne fram till barnet är fött varesig det är förr eller senare"

Jag fick ett samtal från min handläggare på FK efter dom emottagit brevet där hon sa att alla framtida rehabmöten dom eg "måste" ha med mig var inställda, all kontakt skulle vara från min sida det enda jag behövde göra för att pengarna skulle komma till mitt konto var att besöka läkaren då han skulle förse FK med fortsatta intyg. Jag hörde aldrig av dom igen. Jätteskönt!!!
Svar på tråden Hur blir det med lön/försäkringskassan