• Aamamman

Kolikflaskor, ventilationsflaskor? Hon sväljer en massa luft!

Vår lilla tjej blir 7 veckor den här veckan. Hon äter bara ersättning. Vi ger henne ersättningen i Bambinos/Esskas vanliga flaskor, antingen med apotekets napp med minsta hålet eller med Esskas ergonomiska nappar med minsta hålet.

Till saken! Hon sväljer enormt mycket luft. Jag hör det medan hon äter, märker att hon har ont i magen efteråt (speciellt på kvällen) och så pruttar hon väldigt mycket, rejäla pruttar, inga bebispruttar här inte.

Vi ger henne både Minifomdroppar och Sempers magdroppar, men det räcker tydligen inte.

Funkar de där flaskorna? Kolikflaskorna? De med ventilation? Gör det någon skillnad? Vilka är bäst? Finns det något annat jag kan tänka på?

• Svar på tråden Kolikflaskor, ventilationsflaskor? Hon sväljer en massa luft!
  • Pumpalicious

Jag har testat många ventil-flaskor och vill starkt rekommendera DR Browns, dom är helt fantastiska! Hjälpte oss igenom den värsta kolikperioden.

• Aamamman

Okej! Tack. Det blir till att inhandla det idag då! Har du något annat tips? Det är ju lätt att bli desperat med en liten bebis som är superledsen...

• Happy 2

Vi hade Dr Browns flaskor, köpt från Babyproffsen. Vi fick en märkbar skillnad bara på några dagars användande. Provade odm olika dropparna med men gav ingen effekt. Men rekommenderar skarpt Dr Browns flaskorna, dom gör att barnet får i sig minimalt med luft & behöevr inte släppa nappen emellanåt utan kan äta oavbrutet osv. Lycka till :)

• Pumpalicious

när man kör med ersättning tycker jag personligen att Dr Browns wideneck modell är att föredra. Man får nämligen inte skaka flaskorna eftersom vätska då kan komma in i luftröret, utan man måste blanda ersättningen med t.ex. en gaffel innan man sätter på luftröret. Och då är den bredare flaskan enklare att blanda i.

• Aamamman

Men man kanske kan skaka i något annat? Och hälla över? Bra tips i alla fall! Tack. Jag suger i mig som en svamp.

• Sara E

ang det här att skaka dr.brown flaskan har jag läst här på familjeliv att man kan göra, om man släpper ur vätskan ur röret efteråt vill säga.
    Har dock aldrig gjort det själv.

Annars tycker jag att dr.brown funkar bra.
    Tyvärr använder vi den inte nu då jag måste gå upp ett hålstorlek på nappen. (kan vara tid att skaffa)
    Använder just nu flaska från MAM, med ventelationehål i botten. Tycket att den fungerar bra

♥Oscar 11/2-07♥William 22/11-08♥
  • lurksmulan

Vi har kört MAM Ultivent och Dr. Brown, jag har inte märkt någon skillnad på magarna.
    Däremot är MAM billigare, lättare att rengöra och finns i vanliga mataffärer, så den rekommenderar jag.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Aamamman

Vi köpte en Dr Brownflaska igår. Det låter mindre när hon äter men hon pruttar fortfarande mycket.

Men det viktigast kanske är att vi fick sova i natt! Härliga värld!

Jag tycker inte att flaskan är så krånglig att diska. Att inte skaka erstättningen var inte heller ett problem... Men det är ju förstås lite jobbigt att bara ha en flaska. Vi tänkte att vi provar med den här ett tag innan vi köper fler.

• Moonis

Kan tipsa om att man inte behöver skaka flaskan åt sidan eller upp o ner. Jag brukar skaka den upprätt så det snurrar runt i flaskan, fungerar kanon.

• Aamamman

Ja! Så gör jag också, först blandar jag runt med en gaffel, sedan svänger jag runt flaskan som du beskriver. Det blir bra.

• ingelaS

Dom bästa flaskorna jag köpt är Tommi teepee, de är en liten ventil som släpper ut luften, först köpte vi Dr Brown men de var bara så jobbigt med alla små delar.

• Pumpalicious
    ingelaS skrev 2008-12-16 18:30:16 följande:
    Dom bästa flaskorna jag köpt är Tommi teepee, de är en liten ventil som släpper ut luften, först köpte vi Dr Brown men de var bara så jobbigt med alla små delar.
    vi böt till tommi teepee efter "kolik-åldern". och använder fortfarande dom, super bra! Men tror ändå mer på Dr Brown när bebisarna är små!
  • ingelaS

jag tyckte de var så jobbigt me alla dessa små delat i just Dr brown, desutom är dom ju jätte dyra, jag köpte två flaskor först och en var trasig och läkte en massa, efter de bestämde vi oss för att byta och nu är jag förälskad i just tommi teepee, enkelt och inga små delar, desutom älskar min tjej just att nappen är formad som ett bröst, hon får känslan av att ammas nästan

• JMM

Måste rekommendera DR Browns, den är super! Och de napparna som sitter på flaskan när man köper dem, är bara för barn upp till 3 månaders ålder, sen finns det nappar för 3m + som man kan köpa tex på babyproffsen.

Angående det med att skaka flskorna så gör det ingenting o det kommer vätska upp i luftningsröret, det är pulvret som inte får komma upp där pga att det kan täppa igen.

Jag gör så att jag blandar ersättningen i en vanlig bambinoflaska och häller sedan över i Dr Browns flaskan! Funkar kanon!

Svar på tråden Kolikflaskor, ventilationsflaskor? Hon sväljer en massa luft!