• MaW

Massagedyna, får ja el inte??!

Min kära sambo kom hem och överraskade mig med en för tidig julklapp, en sån "massagedyna" OBH nordica m shiatsu massage. Jättegulligt, men nu undrar ja om man får använda en sån? Är i v. 24.

• Svar på tråden Massagedyna, får ja el inte??!
  • Evangeline72

Enligt deras info så ska man inte använda dynan innan man rådfrågat läkare.

*Viktigt! Personer som har problem med blodcirkulation eller nedsatt känsel,
    t ex diabetiker bör inte använda kroppsmassagen utan att först ha konsulterat
    läkare. Personer med pacemaker bör inte heller använda kroppsmassage.
    Gravida kvinnor bör konsultera läkare innan kroppsmassagen används.
    Kroppsmassagen ersätter inte läkarbehandling och vid fortlöpande
    besvär och värk rekommenderar vi alltid att kontakta medicinsk expertis*

• Lilla Mimsan
    Evangeline72 skrev 2008-12-15 16:23:14 följande:
    Enligt deras info så ska man inte använda dynan innan man rådfrågat läkare.*Viktigt! Personer som har problem med blodcirkulation eller nedsatt känsel,t ex diabetiker bör inte använda kroppsmassagen utan att först ha konsulteratläkare. Personer med pacemaker bör inte heller använda kroppsmassage.Gravida kvinnor bör konsultera läkare innan kroppsmassagen används.Kroppsmassagen ersätter inte läkarbehandling och vid fortlöpandebesvär och värk rekommenderar vi alltid att kontakta medicinsk expertis*
    Maddage i sig är absolut inte farligt under en graviditet. (är massageterapeut)
  • saltflingan

Hmm vi köpte en i våras och i de instruktionerna stod det att gravida inte skulle använda den. Skumt att det inte står samma sak.

• livsmamma

prova själv en i helgen jag är i v 33 och är massör, och det är ju sånt man behöver nu=)

• MaW

ja det är verkligen vad man behöver nu!! å grymt skönt när det är värme i den oxå. men håller me dig spökplumpen att det är märkligt att det står olika instruktioner. :-s

• Lilla Mimsan
    saltflingan skrev 2008-12-15 16:30:18 följande:
    Hmm vi köpte en i våras och i de instruktionerna stod det att gravida inte skulle använda den. Skumt att det inte står samma sak.
    Från tillverkarens sida är det bara en säkerhetsåtgärd. Det är inte för att det är farligt för gravida utan om ngt skulle hända vill de inte bli beskyllda
  • EoT

Är oxå massageterapeut, och jag säger bara använd den! Inget som är farligt!
    Som sagt det är en säkerhetsåtgärd från deras sida sör att hålla ryggen fri. Allt kan ju hända och då är det lätt att skylla på en sådan sak....
    Njut i stället...

• saltflingan

Är det samma sak hela graviditeten eller ska man vänta till man kommer in i andra trimestern innan man använder den?

• alem

vi köpte en sådan nu i helgen och bm sa att det var bara att köra på för mig eftersom jag är beräknad om bara några dagar men att man gärna inte ska använda den första två delarna av grav. iaf av samma anledning som man inte ska ha vanlig kroppsmassage hos massör utan det finns spec gravid massage då vanlig kan *dock väldigt sällan men risken finns tydligen* att det kan sätta igång ett förtidigt förlossningsarbete...

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens bästa julklapp i magen 8 dagar kvar♥ღ¸.?°¯)
  • Lilla Mimsan
    alem skrev 2008-12-16 00:44:50 följande:
    vi köpte en sådan nu i helgen och bm sa att det var bara att köra på för mig eftersom jag är beräknad om bara några dagar men att man gärna inte ska använda den första två delarna av grav. iaf av samma anledning som man inte ska ha vanlig kroppsmassage hos massör utan det finns spec gravid massage då vanlig kan *dock väldigt sällan men risken finns tydligen* att det kan sätta igång ett förtidigt förlossningsarbete...
    Så din BM kör med den gamla myten eller hört den frång ngn? Vanlig massage kan du få från det du blir gravid till BF. Inte farligt alls. Och nej, du kan inte sätta igång, finns ingen risk för om det skulle gå skulle det användas som start och inte massa mediciner...
  • alem
    Lilla Mimsan skrev 2008-12-16 08:10:55 följande:
    Så din BM kör med den gamla myten eller hört den frång ngn? Vanlig massage kan du få från det du blir gravid till BF. Inte farligt alls. Och nej, du kan inte sätta igång, finns ingen risk för om det skulle gå skulle det användas som start och inte massa mediciner...

det är barnmorskan som sagt det till oss, passade på att fråga i går igen när vi var där på en akut tid och då sa den bm oxå att det var okej nu eftersom jag var så långt gången men att innan 3,e trimest. skulle man inte använda...

Men sen hur det egentligen är har jag ju ingen aning om

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens bästa julklapp i magen 8 dagar kvar♥ღ¸.?°¯)
  • Lilla Mimsan

Detta är en myt som måste dödas. Finnsingen fara med att få massage under grav. Vi är flera massörer här på FL som vet.

• Love5

Vi har en massagestol (fåtölj) hemma, jag har inte vågat använda den under graviditeten, säkert bara löjligt att avstå:) Det står i anvisningarna att gravida inte ska använda den, precis som någon skrev ovan så är det säkert bara en säkerhetsåtgärd för tillverkaren för att hålla ryggen fri. Nu har jag ca 10 veckor kvar av min graviditet, har jag avstått så här länge så känns det som att jag lika gärna kan avstå resten av tiden också, bara för säkerhets skull.

• saltflingan

Alla ni massagekunniga, är det samma sak som gäller för "knådande" massage och en platta som vibrerar?

• Snufsan

Min sambo köpte en sån till mig i början av graviditeten och läste ju då vad det står om användning under graviditet. Det slutade med att han tillbringade ett antal timmar i telefonen för att få tag på någon som visste ( det var en söndag)

Svaret som vi fick av 2 barnmorskor var att det är helt ofarligt att använda massagedynan och de tyckte till och med att det var en bra ide att använda.

DOCK! Båda två påpekade att man absolut inte får använda vibrationen (det fanns det i sätet på min dyna) eftersom ljudet blir så mycket starkare i fostervattnet, men själva "knådningen" ska vara helt ofarlig

• the80girl

kan man använda tens-apparat under förlossningen måste man ju kunna använda en massageapparat under graviditeten kan jag tycka?

• Lilla Mimsan
    the80girl skrev 2008-12-17 11:39:02 följande:
    kan man använda tens-apparat under förlossningen måste man ju kunna använda en massageapparat under graviditeten kan jag tycka?
    Mycket bra tänkt!
    Love5 skrev 2008-12-16 22:08:14 följande:
    Vi har en massagestol (fåtölj) hemma, jag har inte vågat använda den under graviditeten, säkert bara löjligt att avstå:) Det står i anvisningarna att gravida inte ska använda den, precis som någon skrev ovan så är det säkert bara en säkerhetsåtgärd för tillverkaren för att hålla ryggen fri. Nu har jag ca 10 veckor kvar av min graviditet, har jag avstått så här länge så känns det som att jag lika gärna kan avstå resten av tiden också, bara för säkerhets skull.
    Massage är underbart för en gravid person. Inget som är farligt, tvärt om. Kn underlätta din graviditet massor!!
    Snufsan skrev 2008-12-17 01:22:23 följande:
    Min sambo köpte en sån till mig i början av graviditeten och läste ju då vad det står om användning under graviditet. Det slutade med att han tillbringade ett antal timmar i telefonen för att få tag på någon som visste ( det var en söndag) Svaret som vi fick av 2 barnmorskor var att det är helt ofarligt att använda massagedynan och de tyckte till och med att det var en bra ide att använda.DOCK! Båda två påpekade att man absolut inte får använda vibrationen (det fanns det i sätet på min dyna) eftersom ljudet blir så mycket starkare i fostervattnet, men själva "knådningen" ska vara helt ofarlig
    Knådning är skönt. Som med träning, känner man sin kropp väl så är det bara att köra
Svar på tråden Massagedyna, får ja el inte??!