• Januaritösen

Vin i mat?

Kan man ha vin i maten? Eller ska man hålla sig borta från det också?

• Svar på tråden Vin i mat?
  • Sara Li

Ja det kan man. Alkoholen kokar ju bort vid matlagningen.

• Trisse78

Koka upp det så är det inga problem, alkoholen dunstar bort.

• Januaritösen

Antog det, men blev lite nojjig. Tack!

• La Lola

Såklart kan man ha vin i mat.
    Alkohol förångas när såsen kokas.

Annars skulle ju folk inte kunna köra bil heller om de ätit rödvinssås.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Cinza

När jag var gravid så hittade jag en vetenskaplig artikel om att koka bort alkohol. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det tog bra mycket längre tid att koka bort än jag trodde så vill du vara helt säker så koka under låång tid.
    Jag var sugen på glögg när jag letade upp den här infon och jag kommer ihåg att det var så lång koktid att jag struntade i det.

• Milletti

Alkoholen försvinner när vätskan nått 78,5 grader så bara i med en termometer om du vill vara riktigt säker och det behöver inte koka någon längre stund. Annars är ju frågan om hur många liter sås du tänkt äta? Det är ju inga mängder så det lilla alkohol som ev finns kvar går ju inte jämföra med att dricka vinet "rent" =)

• Weeiii

Milletti skrev 2008-12-16 10:41:10 följande:

Alkoholen försvinner när vätskan nått 78,5 grader så bara i med en termometer om du vill vara riktigt säker och det behöver inte koka någon längre stund. Annars är ju frågan om hur många liter sås du tänkt äta? Det är ju inga mängder så det lilla alkohol som ev finns kvar går ju inte jämföra med att dricka vinet "rent" =)
    Stämmer inte riktigt, alkoholen börjar förångas när vätskan nått 78,5 grader, men sen tar det ett bra tag innan alkoholen försvinner och ju mindre alkohol det är desto långsammare går det så nog bör man koka det en stund oavsett om man är gravid eller om man ska köra bil efter att ha ätit maten.
  • Milletti
    Svar på #7
    Weeiii skrev 2008-12-16 10:55:08 följande:
    Milletti skrev 2008-12-16 10:41:10 följande:
    Stämmer inte riktigt, alkoholen börjar förångas när vätskan nått 78,5 grader, men sen tar det ett bra tag innan alkoholen försvinner och ju mindre alkohol det är desto långsammare går det så nog bör man koka det en stund oavsett om man är gravid eller om man ska köra bil efter att ha ätit maten.
    Fast hur många liter rödvinssås äter du till din mat??? Har aldrig hört att man ska vänta en stund på att köra bil efter sås =) 3 msk sås lär inte innehålla många droppar alkohol som dessutom ska fördelas på nägra liter blod i kroppen. Känns som om det får finnas nån måtta på hysterin.. men alla gör som de själva tycker och vill och finner bäst =)
  • La Lola
    Milletti skrev 2008-12-16 13:23:35 följande:
    Svar på #7Weeiii skrev 2008-12-16 10:55:08 följande: Fast hur många liter rödvinssås äter du till din mat??? Har aldrig hört att man ska vänta en stund på att köra bil efter sås =) 3 msk sås lär inte innehålla många droppar alkohol som dessutom ska fördelas på nägra liter blod i kroppen. Känns som om det får finnas nån måtta på hysterin.. men alla gör som de själva tycker och vill och finner bäst =)
    Så tänker jag oxå.
    Man tar ju inte flera liter sås.....
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Weeiii

Milletti skrev 2008-12-16 13:23:35 följande:

Svar på #7Weeiii skrev 2008-12-16 10:55:08 följande: Fast hur många liter rödvinssås äter du till din mat??? Har aldrig hört att man ska vänta en stund på att köra bil efter sås =) 3 msk sås lär inte innehålla många droppar alkohol som dessutom ska fördelas på nägra liter blod i kroppen. Känns som om det får finnas nån måtta på hysterin.. men alla gör som de själva tycker och vill och finner bäst =)
    Äter inte rödvinssås alls eftersom jag inte tycker det är gott Men av de såser jag gillar äter jag dock mer än 3 msk, men inte flera liter
    Ville bara påpeka att det var rent faktafel att påstå att alkoholen försvinner bara för att man hettar upp till 78.5 grader. Sen hurvida folk äter eller dricker saker med alkohol i är upp till var och en och jag kan hålla med om att det är en viss hysteri kring även små mängder av alkohol på samma sätt som hysterin för vad man kan äta eller inte i övigt när man är gravid. Dock tycker jag man ska hålla sig till fakta och inte folks gissningar och ta ställning utifrån det.
  • Milletti
    Svar på #10
    Weeiii skrev 2008-12-16 13:55:13 följande:
    Dock tycker jag man ska hålla sig till fakta och inte folks gissningar och ta ställning utifrån det.
    Tja, gissar och gissar, jag var på en tretimmars föreläsning igår om alkohol, alkoholskador, påverkan och graviditet med Olle Hagblom som är en av Sveriges främsta alkoholforskare. I och för sig tog vi inte upp just rödvinssås men jag tror att han hade nämnt det om det ansågs fosterskadande/påverkade fostret. Jag tror även att det skulle stå på Livsmedelsverkets sida om det avråddes gravida att äta rödvinssås. Allt är farligt i tillräckligt stor dos, även vanligt vatten..
  • Weeiii
    Svar på #11
    Syftade inte på det du sa om rödvinssås utan om bortkokning av alkohol.
  • Yizza

Som jag lärt mig så använder men väl oftast vin i matlagning mer som en "krydda" i t.ex. köttgryta eller fiskgryta?? Och då tillsätter du en skvätt i början som sen får koka med under en rätt lång stund. Varför är ni så rädda för ett par dl vin i en maträtt som kokats en längre stund och som dessutom ska delas upp på flera portioner?

Lite OT men när man gör rödvinssås så ska den ju koka länge för att alla smaker ska komma till sin rätt och för att fu ska få en sås med kraftig smak Kan garantera att all alkohol då har försvunnit.

Svar på tråden Vin i mat?