Vin i mat?
Kan man ha vin i maten? Eller ska man hålla sig borta från det också?
Kan man ha vin i maten? Eller ska man hålla sig borta från det också?
Ja det kan man. Alkoholen kokar ju bort vid matlagningen.
Koka upp det så är det inga problem, alkoholen dunstar bort.
Antog det, men blev lite nojjig. Tack!
Såklart kan man ha vin i mat.
Alkohol förångas när såsen kokas.
Annars skulle ju folk inte kunna köra bil heller om de ätit rödvinssås.
När jag var gravid så hittade jag en vetenskaplig artikel om att koka bort alkohol. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det tog bra mycket längre tid att koka bort än jag trodde så vill du vara helt säker så koka under låång tid.
Jag var sugen på glögg när jag letade upp den här infon och jag kommer ihåg att det var så lång koktid att jag struntade i det.
Alkoholen försvinner när vätskan nått 78,5 grader så bara i med en termometer om du vill vara riktigt säker och det behöver inte koka någon längre stund. Annars är ju frågan om hur många liter sås du tänkt äta? Det är ju inga mängder så det lilla alkohol som ev finns kvar går ju inte jämföra med att dricka vinet "rent" =)
Milletti skrev 2008-12-16 10:41:10 följande:
Milletti skrev 2008-12-16 13:23:35 följande:
Som jag lärt mig så använder men väl oftast vin i matlagning mer som en "krydda" i t.ex. köttgryta eller fiskgryta?? Och då tillsätter du en skvätt i början som sen får koka med under en rätt lång stund. Varför är ni så rädda för ett par dl vin i en maträtt som kokats en längre stund och som dessutom ska delas upp på flera portioner?
Lite OT men när man gör rödvinssås så ska den ju koka länge för att alla smaker ska komma till sin rätt och för att fu ska få en sås med kraftig smak Kan garantera att all alkohol då har försvunnit.