Inlägg från: FHLärkan |Visa alla inlägg
  • FHLärkan

Fiskarhedenvillan, del 6

som vi har spacklat nu så behövs det 2ggr sen bättra på där det behövts en tredje gång, men det beror vell på hur bra teknik man har. man får spackla tills man själv är nöjd helt enkelt.
    vi har snart laserat all innertaks panel en gång och det är säkert 10timmars arbete för två personer att göra. så att helt täckmåla må vara drygt men fint. vi resonerade så att om vi nu helt enkelt skulle ångra oss och vill ha täckande så går det ju att måla på den laserade panelen när den har spikats upp.
    Jag tror inte man behöver kvistlacka när man använder lasyr, så sa iaf. dom på färghandeln.

Vi siktar just nu på att få huset klart till maj månad. vi får se hur mycket tid man får att jobba i huset sen. vi ska bli en liten familj om ungefär 5veckor så då kan jag tänka mig att man blir rätt trött och sliten bara av att vara vaken hela nätterna av en skrikande unge. :)

Gott Nytt År!
    Mvh Tobbe

• FHLärkan

Nanna79-
    Det är nog bäst ni frågar någon som verkligen kan det där med kvistlack och heltäckande.
    Men jag tror den här färgen är något för de som vill slippa kvistlackningen.?!
    www.nordsjo.se/proffs/nyheter.asp

• FHLärkan

Sådär då var nästan hela huset färdig gipsat. har badrummen och tvättstugan kvar eftersom rör krökarn inte har hunnit hit än.
    Ska vell försöka spackla över allt en gång under helgen, sen fundera jag på att hyra en sån giraffslip eller vad dom nu heter.
    Dom verkar ju rätt effektiva, istället för att stå och gnugga ett helt hus för hand. Köket beställde jag till vecka 10. Gick att få hem det på 5veckor om man ville så det verkar ju finnas en del på lager.

• FHLärkan

Busungens mamma:
    Roligt att ni har flyttat in. vore kul att se lite bilder fler bilder så kanske man kan låna lite ideér. =)
    Vore kul att veta vad ni får betala för kakel/klinkers i badrum eftersom vi har i stort sett lika stora badrum.
    Vi har frågat efter offerter från 2 olika firmor men inte fått något svar på det än.

Vi har blivit klar med skiv sättning,spackel och tak och har börjat målat sovrum kök osv. Vi provade sätta microlit (som vanlig slät tapet som man målar på) i ett sovrum och målade på det. men vi tycker det vart lika bra resultat att måla direkt på gips så det har vi gjort i köket. visst finns risken att spackel spricker osv, men då får man vell tapetsera senare.
    ska köra några vändor till soptippen idag och plocka ut material som inte längre behövs.
    Till veckan får vi veta hur det ligger till med fukten i plattan och det är vell bara att hoppas på bra mätvärden så man kan börja lägga in golvet.

• FHLärkan
    Svar på #241
    Som det ser ut idag så kommer vi nog kunna flytta in till mitten/slutet av april.
    Går just nu och väntar på en bebis som är några dagar försenad ut. =) Så det är vell bara att hoppas man får nån timmes sömn varje natt sen så man orkar jobba om dagarna.
    Idag ska det borras för bergvärme (bara dom kommer nångång).

För att en fukt mätning ska vara helt godkänd enligt Hus AMA så ska provbitar borras ur och skickas på analys, då får man ett exakt mätvärde.
    Vi valde att göra den enklare typen av mätning där ett hål borras och i det mäts det direkt med ett instrument. Den här mätningen diffar på ungefär +-4% men då har man iaf. ett riktvärde.
  • FHLärkan

Igår morse så vart vi en liten familj. Kom ut en kille som vägde 3790g och var 51cm lång! riktigt fin liten pojk.

Nu har man en riktigt riktigt bra anledning att kämpa på och bli klar med huset så snabbt som möjligt. fast man vill ju inte missa allt för mkt tid med lilla Alvin (som vi tror han ska heta) :)

Borrhålet hade då blivit klart under tiden vi var på förlossningen. 200m på 1 dygn är bra jobbat.

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6