Inlägg från: MillaJ |Visa alla inlägg
  • MillaJ

Fiskarhedenvillan, del 6

Ang. fakturan
    I de förtryckta villkoren som FH har står det om jag inte har helt fel något liknande: 80% faktureras vid huvudleverans, resterande 20% vid sista avrop, dock senast 90 dgr efter huvudlev...
    Tror också det kan bero på vad man gjort upp med säljaren när kontraktet skrevs.

Önskar även en GOD JUL till alla i tråden, då man inte hinner vara inne här så ofta längre...

• MillaJ

När man ska lasera taket behöver man inte kvistlacka. Däremot om du om några år vill täckmåla så måste du då kvistlacka annars "blöder" de igenom. (Våra kompisar har provat...)
    Jag gjordet lite olika tester för att se om det gick att lasera det bara en gång ex. blandade i mycket pigment för att få samma vithet som med två strykningar.
    Tyvärr blev resultatet som alla "kunniga" sa att det är oerhört svårt att få det jämt med endasta en strykning eftersom träet suger åt sig olika. Så det var bara att bita i det sura äpplet och stryka två gånger. Får trösta mig med att jag då får bättre UV-skydd och slipper gulnandet...

Vi flyttar in i slutet av februari!

• MillaJ

Flaxa1 skrev 2009-01-07 10:41:27 följande:

Ni som har byggt Doppingen, har ni fått ventilationsrör lite här och var I rummen? Vi har fått göra två rum mindre eftersom ventilationen skulle gå i väggen dem emellan, har fått ett rör längs ena långsidan i en klädkammare (alltså i klädkammaren, inte i väggen) och ett under taket längs hela långsidan i klädvården, skitfult ... Har en IVT 490 och det ventilationspaketet som kommer från FH.
    Tror att alla som bygger "högre"än 1-pan tyvärr får någon trumma. Det är samma sak för oss i Tranan, vi får en i hallen och en stor i tvätt/groventrén. Problemet är ju de som går på "längden" eftersom man inte kan göra så stora hål i bjälklaget.
    På öv har vi dragit allt på vinden så där blir det bra i alla fall.
  • MillaJ

Flaxa1 skrev 2009-01-08 23:39:56 följande:

Alltid en tröst att det kanske inte går att undvika ... hur gör ni då, MillaJ, ska ni bygga in rören i nån låda?
    Ja, vi gör en "låda" i hallen och tvättstugan, och de tre rören som ska gå upp har vi dragit i en lite större garderob som vi har.
    Den som går i hallen blir som tur är inte lika stor som den i tvätten. Hos oss blir det ett 100- och ett 120-rör i hallen, men i tvätten är det ju större och ljuddämpare som ska upp.
    Hur kommer Ni göra?
  • MillaJ

Flaxa1 skrev 2009-01-11 20:57:44 följande:

MillaJ: Jag vet inte riktig ännu, men jag har svårt att tänka mig att vi lämnar röret som det är.
    Våra "trummor" blir nog klara nu i veckan, så jag kan maila dig bilder så ser du hur våra blir...

Tråkigt med golven, får man vara nyfiken och fråga vad det är för golv? Vi har bestämt golv till öv, samt arb-kök, hall, tvätt och toa nere men har vardags- och matrummet kvar.
    Vi kommer också börja med golv nu i veckan, men vi börjar med klinkersen.
  • MillaJ
    Svar på #105
    Flaxa 1:
    Har ni inte fått avropa Era saker själva?
    Vi hade vår första lev vecka 17-08 och vi har avropat kök, vitvaror, garderober osv så att de kommer nu på fredag. Trappan tänkte vi montera bland det sista vi gör så den har vi avropat till vecka 5.
  • MillaJ

Nanna 79 skrev 2009-01-12 20:55:59 följande:

Kommer kök och garderober samtidigt?
    Garderoberna kommer ju också från Ballingslöv, så de kommer med samma leverans. Vitvarorna kan man välja om man vill ha samtidigt eller ett par veckor senare.
    Däremot ringde de från ett fraktbolag idag och sa att vår fläkt var på väg, trodde den kom med de övriga vitvarorna. I och för sig har vi inte tagit standard, utan en 90 cm Thermex.
  • MillaJ

Nu på morgonen kom två pallar med vårt kakel och klinker, och på förmiddagen kommer köket, vitvarorna och alla garderober.
    Snacka om att allt händer på samma gång... Roligt!

Det blir ett styrketräningspass i eftermiddag, så jag fått i uppgift att bara in alla plattor...

• MillaJ

Truffles skrev 2009-01-16 16:00:41 följande:

Avundas dig inte, det är j.....t tungt att kånka dessa kakelkartonger.
    Nu har vi burit in allt...
    I morgon gäller det att få upp det som ska vara uppe i badrumet. Tur att 30x60 plattorna ska vara nere...

Kollar på Let´s Dance och funderar på att hyra in Magnus S till att lyfta kakel!
  • MillaJ

ÄNTLIGEN är vi på plats i huset! I fredags sov vi första natten bland alla flyttlådor.

Hoppas Ni andra som är på G att flytta har bättre tur än oss, två av oss prickade in vinterkräksjukan, en "vanlig" influensa med 39 graders feber och den sista passade på att få sin första öroninflammation...

Men nu är det i alla fall bara kaos på ett ställe i stället för två...

• MillaJ

Flaxa 1:
    Å vad jag tycker synd om Er att det har strulat så.
    Vi fick bara tre små avvikelser på vår besiktning och det låg på en nivå som var helt OK. Ex. så hade inte alla vita "plast-pluttar" satts i hålen vid fönster och dörrar...

• MillaJ

becky J skrev 2009-03-04 22:13:30 följande:

postar samma inlägg igen, om någon har lite koll på Tranan så får ni jättegärna dela med er av info, tack tack!:
    Vi flyttade in i vårt Tranan nu i helgen...
    Vi har gjort en hel del jobb själva, så jag har tyvärr inte så bra koll på nyckelfärdigt. Priserna varierar även beroende på vart Ni tänkt bygga geografiskt. Kontakta en säljare så har de priser på de olika åtagandena.
    Priset på grund är ganska svårt att få exakt om du menar allt grävjobb och fyllmaterial, man vet ju aldrig vad som finns när man väl börjat...
    Övriga kostnader som vi inte räknat med har vi nog klarat oss ifrån, däremot har vi hittat på lite olika lösningar under byggets gång. Ex byggt in takfot, inklädnad på verandan och skärmtaken för att kunna få in lite snygg belysning.

Ang. att ni kan tänka er rubbet utan tillval så är det helt OK, men tänk igenom så att ni inte missar något som i ett senare skede blir dyrare, än att göra tillval nu eller som inte går att ändra när väl huset är byggt.
    Ex. så har vi valt spånskivor bakom gipset för jag blir helt galen när man inte kan hänga upp något på väggarna, bytt ut ett fönster mot en extra altandörr gjort om köket trots att det kostade skjortan...
    Tyvärr är det lätt att många fokuserar på vilken färg/tapet som passar osv. Råkar man välja fel tapet, så är det ganska lätt fixat på en helg, men man river inte ut ett kök i första taget...
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6