Inlägg från: Truffles |Visa alla inlägg
  • Truffles

Fiskarhedenvillan, del 6

Här är man ju lite efter... Men vi har installerat centraldammsugare, trots att vi bara har enplans och tycker att det är jättesmidigt.

Vi har bara gjort någon liten reklamation och det har också gått smidigt. Men å andra sidan har vi ju släpat hem alla

Flaxa, prata med säljaren om det verkligen ska vara så att ni ska betala saker i förskott? Låter konstigt tycker jag.

Igår hade vi en värderingsman ute för att värdera huset så att vi kan göra lånen klara på banken. Vi hade fått en uppgift om att vi helst skulle behöva ha huset värderat till iallafall 2,7 milj för att slippa topplånen helt... Det tyckte vi lät mycket men vi blev mycket glatt överraskade.

Nummer ett är tydligen läget men Fiskarhedenvillan är sedan mycket bra och välbyggda hus. Bra isolering, ofta med kaminer vilket tydligen är bra...

• Truffles
    JennyKa skrev 2008-12-18 23:21:15 följande:
    Svar på #31Nej, det är klart att roboten inte kan ta överallt som i soffan och så, men då tänkte jag ha den vanliga dammsugaren också isåfall. Men eftersom vi bor på landet och har husdjur och barn så åker det in grus och sand på golvet hundra gånger om dagen- det hade varit skönt med en dammsugare som städade alldeles själv, faktiskt!
    Det tycker jag också att det skulle vara och vi har ändå inga djur...
  • Truffles
    lollsanT skrev 2008-12-19 22:09:39 följande:
    Vad har ni fått i julklapp? *nyfiken* TrufflesVart är det ni har byggt?I januari får vi förresten förhoppningsvis veta vad länsrätten säger om bygget. Lång väntan...
    Vi har byggt utanför Västerås - åt Stockholmshållet.

Tror nog att vi alla fått samma gåva då den är förpackningen har företagsloggan på.

Ni som inte vill veta kan väl scrolla ner snabbt nu!

**** Det var en osthyvel och ostkniv med trähandtag ****

Eller, var det någon som fått något annat? 
  • Truffles

God fortsättning allihopa!

Vi har ju täckmålat och det tog sina modiga timmar vill jag lova. Nu har ju tyvärr vårt panel spruckit (som vi tycker, alldeles för mycket) och jag vet inte om det har med täckmålningen och förmålningen att göra.

Ang att inte kvistlacka när man laserar så kanske det fungerar så idag, men när min mamma byggde sitt hus i början av 90-talet laserade målarna alla tak och de är idag alldeles gulfläckiga. Väldigt tråkigt och inte alltför snyggt tyvärr.

• Truffles
    Blåsan skrev 2009-01-02 22:20:34 följande:
    Har lagt in bilder på vår tomt i bloggen så det är bara att kika in om ni är nyfikna =) nogg.se/sockerbullen
    Ser underbart vavckert ut! Är det en rejäl lutning på tomten eller är det en synvilla? Kommer Orrens stora veranda att riktas mot sjön kanske?
  • Truffles

Busungens mamma, har helt missat nyheten. Grattis till pyret  i magen!

• Truffles
    Flaxa1 skrev 2009-01-15 22:02:58 följande:
    Vi har har lagt golvet i husets längdriktning.
    Vi har gjort tvärtom för att ljuset från fönstren ska komma in från samma håll som golvet ligger...
  • Truffles
    Nanna 79 skrev 2009-01-15 20:12:20 följande:
    Är han elektriker? Vi har dragit/drar elen själva tillsammans med en släkting som är duktig men inte behörig. Har tänkt att en elektriker ska koppla ihop det sedan. Men nu har vi fått höra att det kan bli svårt att få någon som vill göra det. Trist för det är ju ändå tillåtet att dra alla kablar själv bara man inte kopplar in dem.
    Vår elektriker gjorde ritningen och hjälpte oss igång med dragningen, sedan har vi (maken) gjort det mesta själv och så kopplade elektrikern ihop allt. Det var jättebra för då har vi kunnat ta precis så många uttag o s v som vi ville ha till endast materialkostnaden och den egna arbetstiden då förstås... 
  • Truffles
    MillaJ skrev 2009-01-16 09:05:38 följande:
    Nu på morgonen kom två pallar med vårt kakel och klinker, och på förmiddagen kommer köket, vitvarorna och alla garderober.Snacka om att allt händer på samma gång... Roligt!Det blir ett styrketräningspass i eftermiddag, så jag fått i uppgift att bara in alla plattor...
    Avundas dig inte, det är j.....t tungt att kånka dessa kakelkartonger.
  • Truffles
    Busungens mamma skrev 2009-01-14 20:42:51 följande:
    Vad roligt!Vi har precis beställt kakel och klinker.Nu i helgen blir det målning och tapetsering tills vi stupar, nästa vecka ska allt golv läggas.Kök och badrum ska installeras och det ska kaklas.Jag känner mig bara LITE stressad. Nej, nu ljög jag...Jag känner mig MYCKET stressad!Jaja, det som inte är färdigt när vi ska flytta in får vi väl göra färdigt när vi har flyttat in helt enkelt.Idag blev elektrikern färdig med alla spottar och det blev kanonfint
    Precis. Det finns ju tid även efter att man flyttat in så om inte allt är helt klart så är det ändå så mycket skönare att vara på plats. Men å andra sidan kanske ni inte tänker så då ni ändå har bott så nära er byggplats men det är ju ändå ingen panik...
  • Truffles

Så, efter den monologen av lycka efter att åter efter en vecka haft tillgång till Internet och FL så ska middagsplanerna nu påbörjas och till det ska det serveras ett glas gott rött.

Trevlig helg på er allihop!

• Truffles

Flaxa, visste att det var något jag skulle gjort i helgen... Fota fönster. Vid vårt stora fönster och vid altandörren har vi som Marimiis. Vi bytte helt enkelt ut gipset mot pärlspont istället - fungerar jättebra då de de båda bygger ca 1,3-1,4 cm har jag för mig...

Vid vårt lilla bänkfönster har vi (trots att det är lite trångt runtom) faktiskt den vanliga karmen runt fönstret och ut "över" kakelkanten...

Menar inte er snickare att ni bara ska ha smygen fram till kanten på väggen då så att den blir i jämnhöjd med kaklet alternativt som ändå ut till kanten av kaklet? Så ville jag ha det men snickarna var lite snabba med att limma fast fönsterbrädan och då fick det vara och det blev ändå helt ok.

• Truffles

Att tänka på vad gäller faktuering är att man har rätt att innehålla en viss procentsats tills att arbetet är besiktigat och åtgärdat. Tror de kommer fortare och åtgärdar sina "misstag" då än om man betalar dem totalbeloppet på en gång. Det har vi gjort och vi har inte sett röken av snickarna som bland annat ska fixa till så att tvättstugedörren slutar gneka när man öppnar/stänger den. De har helt enkelt satt en bräda för nära gångjärnen så det hade inte varit så svårt för dem att fixa till, om de varit lite mer engagerade...

• Truffles

I princip så är det alltså så att du ska kunna hålla inne pengar från varje entreprenör som är inblandad i huset. Så man kan väl säga att man håller inne pengarna på slutfakturan från varje inblandat företag. Men detta är något vi fick klart för oss i efterhand så vi har ju själva inte gjort detta...

• Truffles

Grattis Busungens mamma!

Så skönt att ni nu är inne i huset även fast allt kanske inte är helt klart så är det ändå en fantastiskt skön känsla att vara på plats...

• Truffles
    JennyKa skrev 2009-02-03 12:16:46 följande:
    Är det någon av er som har målat direkt på gipset? Jag försöker med det, men det är svårt att få helt perfekt under.. Jag slipar och spacklar och spacklar och slipar... Men jag har ingen lust att tapetsera, ska ju ändå ha enfärgat på de flesta väggarna.
    Vi har grundmålat och målat direkt på gipset. Och jag håller med dig, det är skitsvårt att få till alla skarvar. Våra är absolut inte osynliga men å andra sidan är det inget vi lider av. Det kan vara någon skarv som syns lite extra beroende på hur ljuset faller men skulle vi ha haft det än bättre skulle vi nog behövt ta in ett proffs. Och nu har vi ju gjort allt själva. *stolt*
  • Truffles

Vi grundmålade innan då den färgen är billigare och underlaget suger såpass mycket. Men be dem på färgaffären att bryta även grundfärgen i rätt kulör så blir det fortare ett snyggt resultat med väggfärgen sedan.

• Truffles
    FHLärkan skrev 2009-02-12 13:27:55 följande:
    Igår morse så vart vi en liten familj. Kom ut en kille som vägde 3790g och var 51cm lång! riktigt fin liten pojk.Nu har man en riktigt riktigt bra anledning att kämpa på och bli klar med huset så snabbt som möjligt. fast man vill ju inte missa allt för mkt tid med lilla Alvin (som vi tror han ska heta) :)Borrhålet hade då blivit klart under tiden vi var på förlossningen. 200m på 1 dygn är bra jobbat.

Grattis till den lille gossen.

Apropå utrustningen i garderoberna tycker jag att den var i snålaste laget faktiskt! Hur många behöver hänga kläder i alla garderober man får utom en?!

• Truffles
    Flaxa1 skrev 2009-02-19 22:36:36 följande:
    Nu är det mindre än 14 dagar kvar tills vi ska flytta in, spännande!
    Vad skoj! Då är det bara att lägga in ett kol för att få allt klart på både nya och gamla stället så kommer det att kännas extra skönt sedan då ni är på plats och får lite "ro".
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6