Inlägg från: lollsanT |Visa alla inlägg
  • lollsanT

Fiskarhedenvillan, del 6

Ah ok. Tänkte på fack och så. Syrran håller på att tjatar om hur viktigt det är med bra fack i en skötväska så hon har köpt 2 olika för totalt säkert 1500-2000 och då känns det som att jag lika gärna kan lägga de pengarna på en snygg handväska med bra fack som jag ändå kan använda längre...
    Då kan jag prata omkull honom

• lollsanT

FHLärkan skrev 2009-02-12 13:27:55 följande:

Igår morse så vart vi en liten familj. Kom ut en kille som vägde 3790g och var 51cm lång! riktigt fin liten pojk.Nu har man en riktigt riktigt bra anledning att kämpa på och bli klar med huset så snabbt som möjligt. fast man vill ju inte missa allt för mkt tid med lilla Alvin (som vi tror han ska heta) :)Borrhålet hade då blivit klart under tiden vi var på förlossningen. 200m på 1 dygn är bra jobbat.
    Gratulerar till pojken
  • lollsanT

Flaxa

Vad kul för er. Hoppas flytten går bra

Här har det tvätvänt för oss. Vi har bara stampat och stampat med vår tomt och när jag pratade med Länsrätten i fredags fick jag veta att de först då (3 månader efter överklagandet) har skickat ut brev till de som har hållt på att överklaga hela tiden.
    Då började vi fundera på hur det blir när vi väl kommer att börja bygga. Tänk om de fortsätter tjafsa då och får bygget att stanna upp. Då står vi med ett byggkreditiv som kostar massor med pengar fast vi får inte göra något med bygget.
    Så, då fick vi veta att det var en annan tomt till salu en bit utanför stan som vi nu har första tjing på.
    Går det igenom så kommer vi kunna beställa huset om 2-3 veckor antagligen

• lollsanT
    Svar på #277
    Ja det var lite så vi tänkte. Hon kan ju gnälla på allt om vi har otur.
    Det väger ju upp lite att vi kommer bo nära 3 badstränder och en av dem är vid havet så vi kan ha båten där. Sedan så är det gamla e4 som går ut dit så det är jättefina vägar.
    Fick höra att det är plogat där när folk åker till jobbet redan vid 7 och när de kommer in till stan så har inte ens plogbilen börjat där inne
    Kommer då bygga bredvid dem som det var tänkt att vi skulle bo granne med på den andra tomten
    Nej jag vet inte hur lång väntetiden är nu men jag vet att flera har dragit sig ur köp nu under lågkonjunkturen så antagligen är den inte lika lång som tidigare.
    Vi ska ringa säljaren imorrn, tyvärr kommer det inte bli samma som vi har haft kontakt med tidigare
  • lollsanT
    Svar på #279
    Nej han finns kvar men det är en annan säljare som har hand om tomten så vill vi ha den så måste vi byta säljare
  • lollsanT
    Svar på #281
    haha, man får hoppas att det är bra info då
    Nä men de vi ska bygga bredvid har haft kontakt med både Mattias som vi hade först (efter våra rekommendationer) och de säger att Göran (som vi får nu) är lika bra så det hoppas vi på. Undra om man kan pruta lite nu när 2 lika hus ska beställas till samma plats
  • lollsanT

TJOHOOO!!! Nu har vi skrivit på kontrakt för ett Doppingen. Leverans kommer antagligen ske mellan v 19-22

• lollsanT

Susstuss skrev 2009-02-27 16:44:31 följande:

Grattis! Äntligen!Lite OT.. men måste bara visa er ett gräsligt hus, inget jag får någon inredningsinspiration av direkt  www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/369816
    Ja visst är det äntligen Sen så går allt sååå fort så vi kan få leverans på 2½ månad. Nu är man lite halvskakig och undrar vad vi har gjort

Det där har varit ute länge. Såg det i en annan tråd för ett par månader sen. Isch säger jag bara!
  • lollsanT

Flaxa1 - Doppingen Bygget pågår (beräknad inflyttning mars -09)
    MillaJ - Tranan Bygget pågår
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren Bygget pågår (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen Bygget pågår
    Nane - Domherren förlängd Bygget pågår (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen Bygget pågår
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32 -08)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan Bygget pågår morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen (leverans förhoppningsvis mellan v.19-22)
    Alayah - Hägern Bygget pågår (leverans vecka 47 -08) blandbarnochdammrattor.blogspot.com/
    FHLärkan - Lärkan Bygget pågår (leverans vecka 47 -08)
    LizLind - Doppingen Bygget pågår (leverans vecka 40 -08)
    Blåsan - Orren
    JennyKa - Trasten Bygget pågår

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Lövsångaren (breddad)
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Lommen (förlängd) (fiskarhedenvillan.blogspot.com/)
    MalinT - Domherren
    Truffles - Domherren
    Lisamargareta - Lövsångaren (förlängd)
    Busungens mamma - Lärkan

• lollsanT

Flaxa1 skrev 2009-02-27 19:30:39 följande:

Det var verkligen snabbt Lollo83, grattis! Och grattis till ett utmärkt HUSVAL! =)Själva är vi lite nervösa just nu eftersom det drar ihop sig till flytt. På onsdag är det besiktning! Kommer huset att vara klart tro??
    Tack å tack Jo det gick riktigt riktigt snabbt. Fick ju nys om tomten i lördags och nu är den vår Det bästa är att säljaren av tomten fixar grovplanering, tre-kammarbrunn med gemensam filtrering samt brunn för eget vatten. Allt det ingår i tomtpriset. Sedan kommer han även gräva och gjuta grunden åt oss.
    Känns helt overkligt att det har kommit såhär långt på en vecka när man har hållt på nästan 1 år med den andra tomten.

Vad skönt att det är så nära inflytt för er. Hoppas vi får se massor med bilder - eller, jag är ju nyfiken iaf som ska bo i ett likadant
  • lollsanT

Flaxa

Usch vad tråkigt Får man fråga vad det var som gjorde att det inte gick igenom?

Själv sitter jag och räknar på vad alla "tillbehör" kommer att gå lös på men det är sååå svårt. Känns som att jag missar hälften!

• lollsanT

Jo jäklar, jag skulle ju fråga er hur mycket kvistlack det har gått åt för er? Finns det verkligen inte större burkar än 0,5 liter?

• lollsanT

Flaxa

Jisses vilken dålig stil! Hade blivit skitförbannad!! Har man lejt bort saker så är det för att man ska slippa göra det själv! Vad säger det på FH? Kan inte de hjälpa er mot snickarna?
    Tycker de förutom vite borde få kapa en del på hantverkarkostnaderna för er.
    Håller tummarna för att de löser det smidigt nu!

• lollsanT

Kan ni inte prata med huvudkontoret? För även om det är fristående säljare så måste ju själva ledningen vara intresserade av hur deras representanter beter sig. Vi har haft tur som har träffat 2 otroligt duktiga säljare, Mattias och Göran i Borlänge. För dem verkar inget omöjligt när det gäller att ordna saker.
    Men hade ni fått en klausul inskriven gällande vite eller är det något ni har med byggaren?
    Visste inte att de hade bytt ytterdörr. Undrar hur den ser ut som vi får då... hmmm... är det fler saker de har ändrat för er under resans gång?

• lollsanT

Flaxa

Hoppas det går vägen på måndag - håller tummarna för er!

Är det förresten någon av er som har bytt ut underskåpen i köket och valt lådor istället? Vaad kostade det er?

• lollsanT

Flaxa

Jaha, vi hade räknat med att bara vända köket (inga extra skåp), lådor istället för skåp nere och ett högskåp för skafferi skulle braka loss på 30.000. Då räknar vi inte för lågt iaf Men det vore roligt att få se bild eftersom ni har lika bra smak som vi

• lollsanT

Tack Flaxa!!

Vad är det för luckor och handtag ni har valt? Och vilken färg? Har ni tagit standardbänkskivorna till eller har ni bytt ut dem och vad har ni för vitvaror till?

• lollsanT

Flaxa

Ah, tack. Vi har också tittat på Art. Funderar på den i vitt med rostfria vitvaror, ekbänk och svart kakel ovanför.
    Men i det priset ni la till för uppgraderingen så ingick väl den högre standarden på vitvaror?
    Bra tips om bänken. Har kollat runt men de flesta är supertunna eller så kostar de hur mycket som helst. Då ska vi kolla upp Bauhaus när vi är ner till mamma
    Har plockat ihop ett Electrolux paket som vi vill ha. Kollade först på inbyggnadsugn och en lös häll men kom på att det var onödigt eftersom vi ändå tänkte sätta ugnen i vanligt höjd.
    Ok, tänkte att vi kanske hade kunnat ha standardfläkten men låter den mycket så byter vi nog ut den också.
    Tur att svärföräldrarna behöver ny kyl och frys så vi får in lite pengar

Har ni satt in braskamin förresten? Det har du säkert redan svarat på men minnet är inte så bra alla gånger

• lollsanT

Flaxa

Ok, jag som surrade till det lite

Håller med, hur klantiga kan de vara? Kanske borde ge dem en bok - Husets ABC där det enkelt står förklarat hur man ska göra när det är en braskamin utan fläkt installerad. Den beskrivningen hade tom jag kunnat följa för att få det rätt (nåja, nästan rätt iaf).
    De har ingen möjlighet att byta ut er braskamin mot en som det finns fläkt till då? Eller kunde de lösa det ändå?
    Hållerna tummarna för er hela tiden att det ska lösas snabbt!

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6