Inlägg från: Flaxa1 |Visa alla inlägg
  • Flaxa1

Fiskarhedenvillan, del 6

Ni som har byggt Doppingen, har ni fått ventilationsrör lite här och var I rummen? Vi har fått göra två rum mindre eftersom ventilationen skulle gå i väggen dem emellan, har fått ett rör längs ena långsidan i en klädkammare (alltså i klädkammaren, inte i väggen) och ett under taket längs hela långsidan i klädvården, skitfult ... Har en IVT 490 och det ventilationspaketet som kommer från FH.

• Flaxa1

Alltid en tröst att det kanske inte går att undvika ... hur gör ni då, MillaJ, ska ni bygga in rören i nån låda?

• Flaxa1

Tycker det känns surt förresten att behöva betala extra för att låta bygga in rören. Hm ...

• Flaxa1

MillaJ: Jag vet inte riktig ännu, men jag har svårt att tänka mig att vi lämnar röret som det är.

Just nu har vi så mkt annat att tänka på. Det blev så till slut att vi lägger golvet tillsammans med en kompis som kan det här, men golvet tar lång tid att lägga. En missberäkning, hade kollat upp golvet på Byggahus.se och alla var positiva där. Fint, bra kvalitet till bra pris, men lite svårlagt alltså. Kul ändå att se det växa fram, känns mer och mer som ett hem.

• Flaxa1

MillaJ: Ja, det vore jättesnällt, vill gärna se bilder!

Det var lackerad ek från ByggMax, 15 mm ekparkett. Jättefint, billigt (199 kr/m2).

www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13407.aspx

Bilden gör det inte rättvisa, mkt varmare och vackrare i verkligheten. Mycket nöjd med utseendet, men det tar som sagt längre tid att lägga än vad vi trodde.

En annan sak som är väldigt irriterande är att FH har levererat alla grejor i alldeles för god tid. Huset är fullt av garderober, plankor, värmepump, vitvaror osv. som måste skyfflas runt hela tiden. Vi har lagt massor av timmar på det. Idiotiskt lixom att leverera grejorna typ 2,5 månader innan de ska installeras ...

• Flaxa1

Nej, när det handlar om avrop så är det snickaren som gör det. Men jag visste inte att det var han som ansvarade för garderoberna och vitvarorna. Kaminen kom ju i november nån gång, över 3 mån innan den ska installeras, avropar man "själv" den oxå?

• Flaxa1

Vi har stött på ännu fler problem med golvläggningen förresten. Sambons kompis kan inte hjälpa till längre eftersom en nära släkting till honom dog idag. Sambon har fått lunginflammation och jag och dottern har influensa, en jättejobbig variant med hög feber och hosta. Så nu blir det att snickarna får lägga klart golvet.

Någon som har lagt mer än 8 m sammanhängande golv? Sambon fick höra av snickarna att man måste ha en spärrtröskel om golvet sträcker sig längre än 8 m? Vet inte vad det är eller hur det ser ut ...

• Flaxa1

Marimiis: Hur menar du att det har spruckit isär? Bilder?

• Flaxa1

Hur stora glipor ungefär? Funderar på om det märks så mkt?

• Flaxa1

Vi har pratat med snickaren nu och han menade på att anledningen till att man ska sätta in de här listerna är att plankorna annars kan resa sig upp mot varandra.

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6