Inlägg från: Blåsan |Visa alla inlägg
  • Blåsan

Fiskarhedenvillan, del 6

Grattis Busungens mamma!

• Blåsan

Nu är jag nere! Har ju fått både förhandsbesked och strandskyddsdispence från kommunen men idag fick vi brev om att vi ska söka samma saker även hos länsstyrelsen. Vad ska vi då med de positiva besluten från kommunen till???

• Blåsan
    Flaxa1 skrev 2009-01-14 22:15:09 följande:
    Vi fick förresten månadens besked om hur mkt vi ska betala på kreditivet idag. Kul läsning nu för tiden ju! I förra veckan räknade jag ut hur mycket vårt lån kommer att kosta oss. Med dagens ränta inkl. drift (men exkl. amortering) så hamnade vi 200 kr över vad vi betalar för vår hyresrätt (per månad). Sköna nyheter!
    Va härligt Vi kommer väl mångdubbla vår boendekostnad
  • Blåsan
    Flaxa1 skrev 2009-01-15 08:35:58 följande:
    Då bor ni väldigt billigt nu, Blåsan? Vi bor i en 3:a i en storstad, det är rätt dyrt.
    Ja vi bor i en tvåa i ett samhälle med ca 7000 inv. 54 kvadrat, 2 parkeringsplatser och ett garage för 3454:-
  • Blåsan

Nu kanske jag kommer med en lite svår fråga men vet ni ungefär hur mycket ni betalat bara i arbete för elen? exkl material?

• Blåsan
    Busungens mamma skrev 2009-01-15 14:39:14 följande:
    Oj, jag har inte en aning. Vi har iofs inte fått någon räkning därifrån ännu... 
    hur mycke betalar ni per timma?
  • Blåsan
    Flaxa1 skrev 2009-01-15 16:20:19 följande:
    Jag vet inte vad vi betalar för elen, men vi uppgraderade för typ 40 000 ... Vi betalar inte per timme, utan "per grej", typ uttag osv.
    okej! jag är bara nyfiken vad vi kommer spara på att sambon kommer göra all el själv
  • Blåsan
    Nanna 79 skrev 2009-01-15 20:12:20 följande:
    Är han elektriker? Vi har dragit/drar elen själva tillsammans med en släkting som är duktig men inte behörig. Har tänkt att en elektriker ska koppla ihop det sedan. Men nu har vi fått höra att det kan bli svårt att få någon som vill göra det. Trist för det är ju ändå tillåtet att dra alla kablar själv bara man inte kopplar in dem.
    japp, de är han! han kopplar in de o så själv också... hoppas de sparar några kronor iaf
  • Blåsan

vi kommer antagligen kunna få ut elgrejerna till grossistpriser också

• Blåsan

Är det någon här som varit intresserad av att välja bort köket från FH och hitta annan lösning?

• Blåsan
    Flaxa1 skrev 2009-01-17 16:23:41 följande:
    Ja, vi undersökte saken. Det var främst Ikea som var aktuellt. Men när man tog i beräkning den lilla kompensation man får när man väljer bort Ballingslövs-köket så gick det i princip jämnt upp för oss, så vi gjorde bara om det köket som medföljde.Enda tillfället som jag kan tänka mig att det lönar sig att ta Ikea är om man planerar ett betydligt större kök än det som är med som standard eftersom uppgraderingarna från B-L är skitdyra.
    Flaxa1 skrev 2009-01-17 16:26:18 följande:
    Samma sak gällde vitvarorna för övrigt. Det gick att få dem billigare om man tog ett sämre märke (typ Whirlpool). Den bästa offerten vi fick på de Siemens-grejer som vi ville ha (t.ex. induktionshäll) var 10-15 000 dyrare än vad det blev att ta det hela från FH, och då bor vi ändå i Göteborg. Här finns massor av handlare med bra priser.
    Okej, de va lite de jag misstänkte men vi tänkte kolla upp saken iaf
  • Blåsan
    LittleJunia skrev 2009-01-18 13:48:53 följande:
    Tänkte höra med er... Bygger ni alla SJÄLV? Eller gör någon det åt er? Vet ni om de förmedlar tomter?
    Vi ska göra mycket själva så det inte blir fel
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6