• Lum

Blåbärsylt

Hejsan!
    Jag undrar om någon har erfarenhet av att koka blånärssylt. Jag har bär i frzsen och blev sygen på att koka sylt, men vet inte riktigt hut förhållandet mellan socker och bär ska vara. Vill helst inte ha för mycket socker, men det ska ju samtidigt smaka gott!
    Hur länge ska man koka? Är även tackdsam för allmänna tips inför syltkokningen.

• Svar på tråden Blåbärsylt
  • Lum

Ja, det kanske är en idé...Men visst går det med vanligt socker också? Så slipper jag gå till affären...lat.... Mren det är klar, om det blir mycket bättre med syltsocker så kan det ju vra värt det. Någon som har erfarenhet?

• Lum

Tack för svar!

Så då går det utan natriumbensoat också? Vad är det bra till annars? Är det hållbarheten kanske?

MissBeccis: Tror du att det går med mindre socker också? Jag ar så lite erfrenhet av det här...

• Lum

Åh, tack för alla svar!
    Hållbarheten är jag inte så bekymrad om, för sylten kommer nog gå åt fortare än kvickt... Jag ska prova med lite mindre socker än i recepte och se hur det blir. Smakar det inte bra antar jag att det gåt att eftrsockra och koka lite till, eller vad tror ni?
    Jag ska prova det där med att låta dem stå ocjk safta innan kokningen.

Vad roligt! Här ska kokas blåbärssylt! Vad husmoderlig jag känner mig!

Jag återkommer med rapport om hur det gick!

• Lum

Nu står de och saftar, blåbären.

Jag skickar över lite för provsmakning till dig JsN!

• Lum

Nu kokar det. och det kommer en massa skum.
    Jag har för mig att mamma brukar pta bort skummet när hon kokas sylt. Måste man göra det?

• Lum

Vill barr berätta att sylten blev riktigt bra! Jag hade 1/2 kilo blåbär och 200 g socker. Jag tycker at det blev lagom sött på det sättet. Nu kan jag äta blåbärssylt på min gröt varje dag!!!
    Tack för all hjälp!

Svar på tråden Blåbärsylt