• Mammatill2

Någon med barn med HYPOSPADI ??

Jag har sökt några inlägg här men dom flesta var gamla.
    Har själv en kille som föddes med hypospadi så vi ska ner till Lund nu i veckan för ett samtal. Han ska opereras till våren eller i höst. Han kommer då att vara ca 3½ år. Hur gamla var era barn när dom opererades??
    Vår pojke har en lindrig hypospadi.
    Någon som vill dela med sig av era berättelser?

• Svar på tråden Någon med barn med HYPOSPADI ??
  • TAALs mamma

Skrev om hypospadi för ca. 1 vecka sen fick inte så många svar, borde ju vara ett ganska vanligt problem efter som 1 av 300 föds med det..

Min son är 1 år och har också en mild form av hypospadi, så han ska endast opereras av kosmetiska skäl, är det så för din son också?

Vi får välja mellan två ingrepp antingen tar dom bort förhuden eller så släpper dom på förhuden och syr några stygn så att den ska se mer "normal" ut..

Jag hade tänkt mig det senare alternativet men det va en här på FL som sa att det ingreppet ofta misslyckades och stygnen gick upp så jag har börjat tveka, vill inte heller omskära honom eftersom det tycker jag han får välja själv.

Hade för mig att han skulle bli kallad igen efter han fyllt ett men kanske jag misstagit mig eftersom din son är ju 3 eller finns det någon annan anledning till att ni fått vänta så länge?

• fanny20

Hej!
    Vi hade en tråd igång men var inte så stort intresse för den, tyvärr.

Vår son är också född med hyperspadi men vi fick ingen diagnos förrän han var 1½ år. Ser helt normalt ut var det svar vi fick av några läkare, tur att vi ändå fick remiss till urologen som konstaterade på 2 min att det skulle opereras.

Han är också född med mild hyperspadi men det visa sig att det var mer än de trott vid operationen,så han kommer få genom gå en operation till och det blir mer en sköntes operation där de ska fixa till huden.

Han opererades i höstas och fyllde 2 år 29/11

• Maja

Hej hej... Min son föddes oxå med Hypospadi å han blev 1 år nu i nov å han ska OP till våren nästa år. Han ska få ett nytt urinrör. Hans urinrör sitter på undersidan.

som Fanny20 säger vi hade en tråd men typ folk tappa intresset.

kanske kan ge å få råd av folk här inne nu...??
    konstigt detta med olik åldrar på barnen när dom har op el ska op.

älskar Ronny å Elias.... puss puss på er...
  • Aurora

min son opererades när han var 8månader,ska på ny op till våren..Hade ganska grav hypospadi,men ser nu helt "normal" ut,fråga gärna om du undrar över något!

• Mammatill2

Hej igen. Vi var hos doktorn igår och fick förklarat för oss hur op skulle gå till. Dom kommer att förlänga hans urinrör med med ca 1 cm hud som dom tar från penis skaftet. Dom kommer oxå att sy ihopa förhuden så att den kan skydda hela ollonet. Han tyckte själv att det var viktigt att förhuden fick vara kvar och det känns jättebra för det tycker vi med.
    Han kommer att op i mars-april då kommer han att vara 3 år. I lund vill dom att barnen ska vara helt blöjfria eftersom en fuktig blöja kan medföra irritationer och infektioner. Jonatan har varit blöjfri sedan i sommras så då blir op redan i mars-april. Skönt!!
    Ha det bra alla.

• fanny20

I Örebro vill de hälst op innan de fyller 2 år.
    Kim's urinrör var platt och det sydde de ihop nu, han fick dubbla katetrar i 1 vecka och det gick riktigt bra.
    Nästa op kommer de fixa till huden så det blir bra. De ville inte göra det denna op om de behöver laga urinröret så tar de av förhuden för att laga.

• Jemmifer

Ni ska vara tacksamma över att era småpojkar blir opererade så tidigt ändå. Min stora kille (född -89) fick vänta tills han var 14 år!!!! Hypospadin konstaterades dan efter han föddes men pga hans andra handikapp så "glömdes" detta bort trots att jag frågade om och om igen när det skulle ske.

När han var 14 så blev han omskuren helt eftersom förhuden var så trång att man inte kunde dra tillbaka det över ollonet (föreställ er kisstånd på morgonen och en snopp som trycks inåt mot magen istället, huga!)

Urinmynningen satt inte så galet att det var värt att korrigera det fjuttiga 2-4 mm. De gick även in via bukväggen för att dra ner hans ena testiklel i pungen och sy fast den mot insidan av pungen (min sambo ryser när jag berättar det)

Sonen gick från att ha en snopp i storleksordningen som hos en 5-åring till normalstor på ett halvår.

• fanny20

Jemmifer.. Synd om din pojke tycker ja.
    Vi kunde ha råkat ut för samma sak. Då de ibörjan sa att det var normalt. På förlossningen konstaterade de att han hade lite framåt böjd penis sen inget mer. Pratade både med bvc sköterskan och läkaren men de sa att det var normalt men de skulle skicka remiss när han fyllt 1 år.

KOm till läkaren på barn och han ansåg att snoppen var normal och att det skulle rätta till sig och gjorde den inte det så skulle det bli operation i tonåren!

Han valde ändå skicka remiss till urologen som tur var. Vi han knapp få ner blöjan på Kim förrän han sa att det är solklart fall det blir operation i höst. Så Kim var nästan 1½ år innan vi fick nån diagnos och 5 månader senare hade han gjort första operationen och nu väntar vi på andra.

• fanny20

mammatill2.. Hur gick erat samtal i Lund?

Svar på tråden Någon med barn med HYPOSPADI ??