• gråtruten

Knästöd för barn vid patella luxation/ knäskål ur led?

Jag undrar om det finns någon här ute med erfarenhet av att använda knästöd till sitt barn som knäskålarna har benägenhet att glida ur led?

Nu ska vi använda knäskydden i förebyggande syfte eller vad man ska kalla det. Felix är ju opererad för andra gången och nu vill läkaren att han ska använda knäskydden för att förlänga hållbarheten på knäna.
    Men de knäskydd som Aktiv ortopedteknik har sytt till Felix sitter inte så jättebra. De glider ner även om vi spänner dem med kardborrebanden.

Är det någon som har erfarenhet av andra sorter?

Ropa till om du inte kommer in hos mig
  • Svar på tråden Knästöd för barn vid patella luxation/ knäskål ur led?
  • anne h

Be dem göra nya, fungerar inte de ni har så måste de ju fixa nytt.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ett nytt liv
    anne h skrev 2008-12-15 21:04:20 följande:
    Be dem göra nya, fungerar inte de ni har så måste de ju fixa nytt.
    Ja, det tycker jag oxå.
    Ibland kan man behöva justera och fixa en massa gånger, innan det sitter perfekt. Det är ju ändå något han ska ha dagligen, då är det ju viktigt att de sitter som de ska.

Hoppas det fixar sig....
    Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • gråtruten

Vi passade på att fråga i Uppsala nu och de använder sig också av de som Felix har för tillfället. Läkaren visste att det kunde vara svårt att få dem att sitta på när det gäller små barnben. Men de använder sig även av en annan firma än Aktiv ortopedteknik i Uppsala som vi är beredda på att låta remissen gå till istället. Vi fick göra som vi ville sa läkaren i Uppsala. 
    Men jag tänkte mig att här på nätet finns de verkliga experterna - föräldrar med egna erfarenheter. Så jag chansar på att någon har erfarenhet som man kan dela med sig av. Det var ju härifrån vi fick höra att det verkligen fanns knästöd för min lilla grabb. Den förra sjukgymnasten som vi hade sa ju att det inte fanns några knästöd alls för så små ben....... 

Vi ska iallafall be att få ett par nya till honom. Även om det blir av samma märke. Kanske får be om hängslen....  

Ropa till om du inte kommer in hos mig
  • anne h

det måste ju gå att få till nåt på dem så de sitter uppe. klister på insidan?

Aktiv Ortopedteknik här har fixat och donat med grabbens ortoser flera gånger, ett tag gick de sönder varannan vecka minst .. nu fungerar de perfekt. -men så har vi en bra tekniker som gör om och filar på dem tills det fungerar bra -)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Trikarn

Går det inte göra som ett hölser ..du vet typ som strumpebandshållare??

LÅter knepigt kanske, men tanken slog mig...

Svar på tråden Knästöd för barn vid patella luxation/ knäskål ur led?