• Pappa2010

Seat Leon, Liten bil trots barn

En god vän till oss funderar på att köpa en Seat Leon .01-.03 och undrar: Någon som har erfarenhet av denna lilla bil?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-17 16:00
    De är intresserade av 1,8T m 180 Hk me även en välutrustad 1,6 är av intresse

• Svar på tråden Seat Leon, Liten bil trots barn
  • Pixboy

Är storleksmässigt som en Golf generation 4. Funkar för den lilla familjen. Stort bagage trots att det inte är kombi.
    OK driftsäkerhet då den till stora delar bygger på VW delar, hyfsat prisvärd.

Finns många ex som har varit i händerna på yngre killar då den ser lite tuffare och är prisvärd. Kolla skicket, ibland är det ett plus med en bilintresserad ägare som tar hand om sin bil, i andra fall är bilen bara sönderkörd.

• racer x

Beror ju på vilken motor man väljer. En cupra är nog inget för barn familjen som vill åka med komfort.

• Charmiz

SEAT har haft rätt dåligt mellan olika försäljningsställen och därigenom även serviceorganisationen.

• Pappa2010
    Svar på #4
    Har hört detsamma om Audi och VW
  • Pixboy

Hehe en cupra hade varit fint. Lite hård sättning i bilen, men det klagar väl inte familjen på ;)

• Pappa2010
    Svar på #6
    nej men de tycker att en 1,8T räcker mer än väl
  • Charmiz

får ni in barnstolen så är bilen stor nog

• Pappa2010
    Svar på #8
    Nu är det ju inte vi som ska ha bilen utan ngr goda vänner. Frågan är om där e någon som har erfarenhet av Leon och vad de tycker/tyckte om bilen
  • racer x

Ägde en seat ibiza innan min skoda och den kändes mer plastig i inredningen än skodan. Fungerade dock nästan felfritt dom få åren jag hann äga den. Tempgivaren la av men det var det enda tekniska felet och att den var mer lagad än hel när jag bytade in den .

Min rs har samma motor och det är bra drag i den. Och det går ändå att köra hyfsat snålt.

• racer x

VW på mindre orter där dom inte uppdelat brukar väl göra service på alla märkena. Så är det här iaf.

• Pappa2010
    Svar på #10
    Är du nöjd med RS:en?
  • racer x

Japp, har dock lite småproblem för tillfället . Men det är en bil med bra kvalitet för billiga pengar, inte lika bra som audi såklart. Men lika bra som volvo s40.

• Pappa2010
    Svar på #13
    Vad har du för strul? Är den dyr i drift?
  • racer x

Den går illa ibland. Man kan gasa hur mycket man vill men det händer inget. Det var tydligen luftmassemätaren och ska byta batteriet för det är på väg att ge upp.

Nä, för mig kostar den 4800/hel/hel och 1780 i skatt (nya baserat på mängden utsläpp). Service går på runt 3000.

• Pappa2010
    Svar på #15
    Vad drar den? Hmm inte så fruktat dyrt men allt är relativt.. funkar den som familjebil?
  • racer x

Ligger på allt mellan ca 1,5 och 0,7. Den drar mycket i stan tyvärr. Ja, den har dock en hög kant om dom ska ha i en barnvagn i bagaget.

• Pappa2010
    Svar på #17
    Okej men man får ner en barnvagn iaf? De vill inte ha en kombi
  • racer x

Japp, jag har fått ner två golfbagar och vagnar. Det skiljer inte så mycket i storlek mellan min och kombin.

• Pappa2010
    Svar på #19
    Låter ju kanon Ska tipsa om den också, det är ju trots allt samma motor, hehehehe
Svar på tråden Seat Leon, Liten bil trots barn