• proppen

Tips på fettsnål sommarmat...

Kan tyckas att det inte ska vara så svårt att komma på men jag har tomt i hjärnkontoret just nu pga omständigheter runt om...
    Vi behöver inte banta men vi skulle vilja äta lite hälsosammare så om någon har tips på nyttig sommarmat så hojta gärna till...

• Svar på tråden Tips på fettsnål sommarmat...
  • proppen

kan tillägga att jag bor i lägenhet,undrar om elgrill då är enda möjligheten att kunna grilla??

• Åke Vilse

Gör tzaziki istället för potatissallad. Mums om man är både vitlöks och gurkfantast som jag

Färskpotatis med skalet på som du klyftar och kör i ugnen. Olja eller annat fett behövs inte. Gör egna kalla såser/dressingar på minifraish eller kesella. Fettfri majonäs funkar oxå bra.

Sommaren är ju perfekt för en massa olika sallader och fruktfat. Det mesta blir billigare under sommaren så passa på att njut till en låg kostnad.

Skaffa en "vanlig" grill och gå ned på innergården och grilla. Kolla dock först med hyresvärden om det är ok.

• Aiwendil

NYTTIG POTATISSALLAD (4p/per port. för dom som är vv.are)

2 portioner.
    1 burk minifraiche (5%)
    4 potatisar (kokta och kalla)
    1 msk senap (ej söt)
    I msk chilisås
    Purjolök efter smak men jag hade i en hel (liten)
    Kapris 1-2 msk efter smak
    Salt
    Grovmalen svartpeppar

Mmm... så underbart gott och dessutom inte så stabbig som dom feta potatisalladerna är i affären.
    Lycka till!

• Aiwendil

Bra tips för dom som inte vet.

Jag lägger alltid smörpapper i botten på plåten när jag gör klyftpotatis (annars fastnar potatisen alltid i plåten och man får massa jobb).
    Sen häller jag på 2 tsk olja, kryddar med salt, peppar och vitlök.
    Klyftar en tio potatisar och mums...
    MYCKET godare än strips! OCH nyttigare dessutom!
    Jaaa... sånt tycker vi om

• clinan

en fettsnål räkröra till bakad potatis!

Potatisen är ju lätt att fixa i micron. stick igenom med provnål några gånger och in i micron i ca 6 minuter. KLAR!! :) hur enkelt som helst!

• bambigirl

Släng ihop en pastasallad med kassler i! Hur lätt som helst. Jag brukar ha i gurka, tomat, sallad, ärtor och majs. Men det är ju bara att slänga i vad man vill ha. Ät med grovt bröd och en lätt dressing!

• ålänningen

Nykokta rödbetor med fetaost (finns en fettsnålare variant). Klyfta rödbetorna och tärna osten, smaksätt med några droppar olivolja, salt, peppar och färsk timjan.

• virran

Fransk potatssallad:

Skiva kalla nypotatisar
    Hackad rödlök
    hackad gräslök
    ev.lite pressad vitlök
    citronpeppar
    salt
    lite olja och vinäger
    låt stå och dra någon timme

Svar på tråden Tips på fettsnål sommarmat...