Inlägg från: lupina |Visa alla inlägg
  • lupina

Tsunami-böcker

Jag vet inte vad jag ska tro eller känna. Det som jag regerade på i Kimsis inlägg var; Att föräldrarna bara skiljs. Hu ! Så många barn som har fått lida för föräldrarna bara har skiljts. Ungefär som ryck upp dig, du har ingen förälder som har gått bort. Det är just det. Ett barn får betydligt större omhändertagande, uppmärksamhet om ens förälder går bort än om bara föräldrarna skiljs. "Bara" de är ett stort trauma för barnen och många barn går omkring med sorg och skuldkänslor som glöms bort. När det gäller Malin Sävstam så håller jag med om att man blir nog väldigt egoistisk i sin sorg MEN det beror också på vad man har för erfarenheter tidigare i livet. Jag känner inte Malin själv men har fått höra att hennes liv tidigare var om än ganska lättsamt och empati kanske inte var hennes starkaste sida. Kanske är det just därför det blev som det blev med sonen och nya mannen. Vem vet vad en annan skulle ha gjort...

• lupina

Kimsi,

Sedan tycker jag knappast man kan jämföra föräldrars skilsmässa med dödsfall av en förälder på det sättet som du gör. När ett par föräldrar skiljs så bor de inte på samma ställe, men för det så innebär det inte att man som barn förlorar en förälder.

Det var ovanstående som jag uppfattade som skilsmässa för barn bagatelliseras. Min uppfattning andra kanske uppfattade på annat sätt. Min erfarenhet är annorlunda än din.

Detta är ett svårt och känsligt ämne att diskutera. Än svårare i skrift utan röstlägen och ansiktsuttryck.

Jag är ett hopplöst fall som känner av och vrider och vänder på mycket. Inte alltid bra. När Malin Sävstams bok kom ut reagerade jag direkt på bokens omslag, halsbandet ett hjärta var dotterns namn och pojkarnas raka enkla. Varför hjärta bara för dottern? När jag såg Annas Evighet på Svt var Malin med och diskuterade och fick frågan vad hon levde för med tanke på hur hennes liv förändrats. Hennes svar; "då jag inte har några barn att leva för måste jag hitta en annan väg". Jag reagerar; vadå hon har ju en son kvar i livet. Jag reagerar på mitt sätt utifrån min erfarenhet, verklighet och ibland hör jag och ser jag bara det jag själv vill. Jag tror inte att någon härinne på något sätt vill Malin av ondo utan liksom jag hoppas att hon hittat lyckan igen efter all stor sorg.
    Olika synsätt på hennes handlingar det tycker jag måste få vara ok. Allt Gott 2009

• lupina

Skehamn09

Alla? Nja det tror jag inte Jag valde det men som jag skrev vi väljer ibland vad vi vill se och höra. Du valde att se det annorlunda.

• lupina

Om man nu inte klarar av ett diskussionsforum och olik tänkande då har man två val antingen att inte delta och endast observera. Eller också får man helt enkelt vara så pass trygg i sig själv och stå upp för sin åsikt men respektera andras oavsett hur denne tänker. Självklart finns det begränsningar men ett inlägg är borttaget härifrån och jag kan inte förstå varför???? Jag har inte läst boken ännu men det är dags Den verkar onekligen väcka känslor. När det gällde Bromma i det inlägget kan jag inte annat än le för det kunde ha varit jag som skrivit det. God fortsättning 2009

Svar på tråden Tsunami-böcker