kimsi skrev 2008-12-29 09:25:14 följande:
tycker snarare att du har en konstig inställning som anser att någon gjorde fel som stöttade henne. han var uppenbarligen en nära vän till henne och alla personer som är värda att kallas vän ställer väl upp i ett sånt här läge.
Jag tycker naturligtvis att ens vänner ska ställa upp för en då när man själv bäst behöver deras hjälp. Men att ?ställa upp? och att ?trösta? genom att ligga med någon bakom ryggen på sin fru ? det är två skilda saker. Den sortens vänskap har jag väldigt svårt för. Jag har alltså väldigt svårt att förstå varför det skulle vara ok för någon att svika bara därför att just personen har sorg.. sorg är ingen ursäkt för svinaktigt beteende.
Du drar paralleller till din egen sorg och berättar om en killkompis som stöttade dig i din sorg med hans frus glada tillrop. Men hade du också sex med honom och inledde ett förhållande med honom?
Jag har förresten inte missat den detaljen att Malin inte tog emot den hjälp hon blev erbjuden av sina släktingar. Hon valde bort den. Dock blev hon erbjuden tröst av även andra än Någon. Men det kanske var fel sorts tröst..? Dock fick hon både professionell hjälp och mer informell hjälp. Så hon blev absolut inte lämnad ensam med sin sorg.
Jag läser i Malins bok om hennes tankar om ?ärlighet?. Enligt henne har hon tillräckligt med skräp i sitt livsbagage och därför känner hon att absolut sanning gentemot sonen är ett måste. Därför berättade hon tidigt för honom om sina känslor för Någon. Sonen konstaterade dock att han redan visste..
Jag tycker att detta återigen är intressant ur många synvinklar. Dels att hon trodde sig ha kunnat dölja en sådan stor sak för sin son (trots att hon predikar absolut ärlighet

och även det faktum att hon tydligen känner att absolut ärlighet endast gäller gentemot hennes son. Inte gentemot Någons fru eller hans barn. Hennes egen son alltså förtjänar att bli informerad. Men Någons fru och barn ska inget veta ens före jul 2006 ? nästan ett år efter tsunamin..
Dock kan jag som läsare konstatera att troligtvis visste frun att något var på g redan då. Han hade ju trots allt tillbringat ?hundratals timmar? med att trösta denna ?nära familjevän?..och inte kunde vara ifrån henne mer en ett par timmar i sträck. Huhuh. Vilka barnrumpor..