• Stjärnstoft

Finmotorik hos fyraåring

Ni som har fyraåringar. Hur duktiga är de på att hantera sax?? Vår FS uttryckte att vår fyraåring (rätt nyligen fyllt) var lite sen i finmotoriken pga att de upplevde att hon inte klippte helt perfekt efter linjer när man ska klippa ur saker ur papper t ex.
    Vi upplever själv att hon är klumpig grovmotoriskt men finmotoriken har vi aldrig oroat oss för. Hon pysslar med de minsta pärlor utan problem t ex. Provade häromdagen att be henne klippa ut en rektangel jag ritat. Hon klippte en nästan perfekt rektangel, men lite större än den jag ritat, alltså kanske några mm eller en halv cm utanför linjerna på vissa sidor.
    Jag brukar tänka att barn utvecklas olika. Men när FS uttrycker att hon är lite "sen" och började jag fundera. Har inte så många andra fyraåringar att jmf med i närheten.

• Svar på tråden Finmotorik hos fyraåring
  • olmami83

Låter som min dotter, hon fyller 5 i Mars. Har aldrig hört nåt om att hon skulle vara sen.

• Me o Mike

Tycker det låter märkligt!!!

Min son fyller 4 år om 4 veckor ca. Jag vet iofs inte hur han klipper. Har bara sett honom med en sax i handen på dagis! Men dom har inte sagt något. Jag tycker du ska ta det lugnt och inte känna oro!!!

• Lilla Lotta

Avvakta tills ni varit på BVC och gjort 4års kollen. Där kommer det gå igenom moment som kontrollera ex. motorik och att ditt barn ligger i fas i utvecklingen. Tror inte det är något du behöver oroa dig för.

• Hannah76

Är det inte bara så att hon inte tycker det är viktigt att klippa exakt efter kanter? Att hon "slarvar" med det när de klipper ut? Men att hon kan om man som du ber henne om det?

• Cia o krabaten

Min tjej blir 4 i mars.
    Hennes favoritgrej är saxen
    Jag har pyssel som hobby och hon sitter ofta med mig och klipper och klistrar osv osv.
    Blev själv förvånad härom dagen när hon klippte ut en tomteluva med 2-3mm utanför kanten, vissa ställen mer och andra mindre.
    tycker det låter som din tjej

På vårt utvecklingssamtal fick jag höra att hon inte var så duktig på att måla ngt som VAR ngt sas. En figur eller nåt.
    Bad att få se vad de andra i gruppen gjort så jag kunde jämföra och träna hemma på vad hon BORDE kunnsa sas, då visade det sig att hon gjorde "finare" än nästan alla de andra oh då är hon yngst i gruppen! De andra upp till 8mån äldre både tjejer och killar.

Tror inte att det alltid är helt sant det där med om man är tidig eller sen. Tror att FS ibland stirrar sig blinda och inte ser riktigt som i mitt fall med målningen.
    Min tjej pratar gärna och är seg på att komma igång, men sen blev det riktigt bra istället och inte bara nedhafsat kludd.

Försök dröj dig kvar lite void hämtning och se hur de andra gör.

• Stjärnstoft

Fyraårskontrollen klarade hon med bravur
    Jag har som sagt inte varit ett dugg orolig,
    snarare har jag tyckt att hon är framåt och duktig på alla sätt.
    Blev mest förvånad över FS:s anmärkning om detta med att klippa ur saker efter linjer. Hon klipper ju av hjärtans lust, så hantera sax kan hon. Tänkte mest höra med er andra hur era fyraåringar är. Min tanke om barns utveckling, om det inte är uppenbara problem, är att man utvecklas olika snabbt inom olika områden och dessutom är olika bra på olika saker.
    Skönt iaf att höra att era barn verkar vara på ungefär samma nivå.

Hannah76

• tru

när min dotter var 1 1/2 sa dagis personalen att hon pratade dåligt, hemma pratade hon i 3-4 ordsmeningar och hade gjort sedan flera månader tillbaka. dagen efter när jag kom och hämtade henne sa förskoleläraren som ansvarade för henne. du jag tar tillbaka det där med att hon inte pratar hon pratar ju hela meningar. dom hade ju alltså ingen koll alls på om hon pratade eller inte. vilket gör mig väldigt orolig för att hon inte syns på dagis.

nu har hon bytt avdelning och lärarna säger inte ens hej och hejdå till min dotter när hon kommer och går.

• tru

jag kan ju ändra mig jag oxå nu har jag varit och lämnat min dotter på dagis och jag påpekade igår att de inte hejade på min dotter och nu hejade varenda lärare på henne.

• Anouschka

bzzzz skrev 2008-12-17 08:03:00 följande:

när min dotter var 1 1/2 sa dagis personalen att hon pratade dåligt, hemma pratade hon i 3-4 ordsmeningar och hade gjort sedan flera månader tillbaka. dagen efter när jag kom och hämtade henne sa förskoleläraren som ansvarade för henne. du jag tar tillbaka det där med att hon inte pratar hon pratar ju hela meningar. dom hade ju alltså ingen koll alls på om hon pratade eller inte. vilket gör mig väldigt orolig för att hon inte syns på dagis. nu har hon bytt avdelning och lärarna säger inte ens hej och hejdå till min dotter när hon kommer och går.
    Fast barnen pratar ju ofta betydligt mindre pa dagis än hemma i början, innan de har självförtroendet... det behöver ju inte alls ha att göra med om barnet "syns" eller inte.
  • tru

jo men att hon skulle börja prata fullständiga meningar dagen efter kvartsamtalet låter lite konstigt från att bara säga enstak ord knappt det.

Svar på tråden Finmotorik hos fyraåring