• Blomstermamma

undanflyckt

Ska iväg på "miniweekend" med makens far o fru i helgen. Problemet är att de inte vat att jag är gravid och skulle helst villa hålla det så ett tag till... men hur förklarar jag att jag inte dricker vin till maten (de vet att jag dricker det i vanliga fall) och att jag inte kan äta förrätten (gravad lax). Till huvudrätt är det helstekt hjortinnanlår, är det ok att äta (brukar man genomsteka det)? Till efterrätt är det ostkaka så det får jag väll trycka i mig i varjefall...

Hjälp!

• Svar på tråden undanflyckt
  • Lilla Mimsan

Gravlaxen kan du äta om den är färsk, brukar vara det på dessa ställen så den kan du äta.
    Hjort kan du äta även om den är rosa.

Vinet är ju alltid det svåra..... ingen stressmage du kan skylla på? Själv hade jag en magsjukdom ag kunde skylla på....

• Milletti

Men gravad lax går ju bra att äta? Kolla kostråden på www.slv.se! Prata med servitören innan och be om alkoholfritt vin.

• Triton2004

Skulle inte hjorten om jag varit som du, var på bröllop och de serverad hjort och den är inte genomstekt.

• Lilla Mimsan
    Triton2004 skrev 2008-12-16 10:50:12 följande:
    Skulle inte hjorten om jag varit som du, var på bröllop och de serverad hjort och den är inte genomstekt.
    Hjort är ingen fara att äta rosa. Älgkött lika så. Passar mig bara för gris och det även i "normalt" tillstånd
  • Blomstermamma

"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt." (livsmedelverket)

Gravad lax är väll bara ok om man gjort den själv/vet att den inte varit vakumförpackad och är nygravad?

• La Lola
    Lilla Mimsan skrev 2008-12-16 10:52:10 följande:
    Hjort är ingen fara att äta rosa. Älgkött lika så. Passar mig bara för gris och det även i "normalt" tillstånd
    Vad grundar du det på?

Från kostråden:
    "Toxoplasma är en parasit som har katten som huvudvärd. Katten utsöndrar parasiten i sin avföring och kan därmed förorena jorden. Grönsaker, bär och frukt som kommit i kontakt med förorenad jord kan därför vara en smittkälla. Får, gris och vilt kan smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten."

"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Lilla Mimsan
    La Lola skrev 2008-12-16 10:59:58 följande:
    Vad grundar du det på? Från kostråden:"Toxoplasma är en parasit som har katten som huvudvärd. Katten utsöndrar parasiten i sin avföring och kan därmed förorena jorden. Grönsaker, bär och frukt som kommit i kontakt med förorenad jord kan därför vara en smittkälla. Får, gris och vilt kan smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten." "Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning." www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=21662&e...

När köttet är rosa innuti har man uppnått en temperatur runt 70 grader vilket som du angett.

Brukar ofta göra älgstek och då till 70 grader och är fint rosa innuti!

Annars är det bara att be om att få hjorten påstekt

• Blomstermamma

Tack för råden.
    Blir nog svårt att få dem att inte märka något får nog be om hjorten genomstekt och vågar inte äta laxen... Hoppas på att det går att sköta lite diskret.

• La Lola
    Lilla Mimsan skrev 2008-12-16 12:38:00 följande:
    När köttet är rosa innuti har man uppnått en temperatur runt 70 grader vilket som du angett. Brukar ofta göra älgstek och då till 70 grader och är fint rosa innuti!Annars är det bara att be om att få hjorten påstekt
    Mm.
    Men grejen var att rosa kan tolkas som att det inte är genomstekt.
    Sånt får gärna förklaras så slipper de som läser såna här trådar fundera.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
Svar på tråden undanflyckt