• Jordgubbssmak

Har du läst socialrätt?

Är det någon som har läst socialrätt och har några gamla tentafrågor kvar på Hälso och sjukvårds avsnittet?

Undrar också om någon har råd, tips om hur jag bäst hittar en bra mall för en valfri utredning inom vilket område som helst som berör socialrätt

• Svar på tråden Har du läst socialrätt?
  • Nattljus

Jag har läst socialrätt, det ingick i min utbildnig. Tyvärr var det längesedan så tentafrågorna om HSL, LPT etc har jag nog slängt

Angående mallen för valfri utredning som berör socialrätt hade jag nog tagit kontakt med en socionom på ett socialkontor (kan egentligen vara vilken riktning som helst...ekonomi, familjerätt etc) och kört en liten miniintervju. Typ hittat på ett fiktivt fall och mer ingående hört hur just dom arbetar runt denna "person".

• marcink

jag har inte läst socialrätt, men planerar att göra det. vilken kurs läser du?

• Jordgubbssmak

Jag läser en kurs på BTH som heter Socialrätt 15 p.
    Det är min näst sista termin på mitt program som vi har valbara kurser på. Jag tyckte det kändes nyttigt och intressant med socialrätt, jag har läst 15 p juridik tidigare för samma lärare, tycker hon är toppen!

marcink skrev 2008-12-16 21:38:27 följande:
    jag har inte läst socialrätt, men planerar att göra det. vilken kurs läser du?
  • Jordgubbssmak
    Svar på #2
    Jag har funderat på att ta kontakt med någon, men är väldigt tveksam till om dom har tid eller skulle prioritera att hjälpa mig. Tror du man kan störa med sånt?
  • marcink

det kostar ju inget att testa, det är ju bara att att tuta och köra. kanske någon av dina kursare har ngn ide annars?

jag tänkte också läsa den kursen, parallellt med andra studier. är den tung, lätt, bra? :)

• Jordgubbssmak
    Svar på #6
    Ja, nu hade jag ganska mycket "gratis" i början av kursen då den tog upp mycket jag läst innan, men jag tycker den kräver "lagom" av en. Det är halvtid på en termin med 4 lagom stora inlämningar (ett per tema) och sen en hemtenta.
    Förra kursen jag läste med denna lärare satte jag ett VG utan större ansträngning. Hänger man bara med och gör bra anteckningar på föreläsningarna så har man hur mycket som helst vunnit. Jag kan ärligt säga att jag nästan enbart använde mina föreläsningsanteckningar och lagtexter för vg på förra kursens tenta. Får se hur det blir på denna, men enligt mig är hon en mycket duktig föreläsare och lärare vilket gör massa för kursen.
  • marcink

aha, jag tänkte läsa distanskursen - men det är alltså inte den du läser?

• Jordgubbssmak

Jo, socialrätt läser jag som distans, den andra läste jag som campus. Men Annika (som läraren heter) har gjort videoinspelningar på alla föreläsningar inom Socialrätt så jag ser dom på nätet.

marcink skrev 2008-12-16 22:35:33 följande:
    aha, jag tänkte läsa distanskursen - men det är alltså inte den du läser?
  • marcink

aha, smidigt! min plan är att läsa den samtidigt som jag skriver c-uppsats till hösten. hur mycket tid skulle du uppskatta att den kursen kräver?

• Jordgubbssmak

ja, du..det beror väl på vilken typ av student man är. Ska man läsa alla böcker och lagar noggrannt så tar det nog 15-20 timmar per vecka. Men jag är ju mer en sån som jobbar bäst under press. Så veckor när det inte är inlämning kankse jag lägger en dag, veckor med deadlines så blir det full heltids vecka. Så säg att jag kanske lagt 20 dagar heltids studier hittills (kursen är slut i januari) Det verkar vara ganska många som arbetar samtidigt som det läser den här kursen och det verkar funka fint för dom.

• marcink

ah, okey. det låter rimligt. då tror jag iaf inte att jag tar mig vatten över huvudet.

Svar på tråden Har du läst socialrätt?