• bäbismage

Skadestånd vid kejsarsnitt

En fråga, har hört eller läst någon stans att man kan få skadestånd för ett akut kejsarsnitt. Någon som vet om de stämmer?

Snittet är ett vanligt, alltså bikini snitt, och de syddes bra och allt sånt. Men har som sagt hört att man kan få de just för att de inte var planerat snitt, stämmer de?

• Svar på tråden Skadestånd vid kejsarsnitt
  • Angelika Miami

Nej tyvärr.... Fick själv akut kejsnarsnitt. tror inte ens att privata försäkringar täcker sånt pga ett akut kejsarsnitt är för barnets bästa.
    Sjukhusets fel, efter många timmar beslutade dom att göra akut kejsarsnitt. Dåligt snitt dessutom.

När fick du kejsarsnitt? Det är väldigt vanligt att få en förlossningsdepression efter ett KS och ibland kan det hjälpa om du träffar den BM som hade hand om ditt kejsarsnitt för att prata ut om vad som gick "fel".

Lycka till!!!!

• JAG är BÄST

VA?

För ett akut snitt?

Har jag aldrig hört att man kan få, OM inget har hänt för övrigt och varken du själv eller ditt barn har tagit skada. Varför ska du ha ersättning då???

Däremot om dom förstört dig så pass att du aldrig kan få barn med så hade det vart en annan femma.

• bäbismage

Okej, då har ja hört fel då.. mest nyfiken bara hehe

Ja fick min dotter 24 sep. Har varit på efterkontroll och så så de är ingen fara, men tack för omtanken=)

• LAV0LINA

Har för mig att jag såg att man kan få nån ersättning för akutsnitt (bara nån tusenlapp typ).
    Men det var när jag kollade runt på gravidförsäkringar.
    Men det gällde vanprydande ärr tror jag..
    Folksam
    Gravidförsäkring - utökat skydd
    "Folksam ersätter klart vanprydande ärr efter akut kejsarsnitt med 1 000 kr."

• Vaniljkex

Man kan val inte fa skadestand om man fatt en korrekt och adekvat behandling? Akutsnitt ar inte alltid sjukvardens fel, det beror nog oftare pa att man inte klarar av att foda fram barnet av olika orsaker, t ex sa snabbt som bebisen behover pga av lag syresattning. Da ar det val bra att de kan radda bade bebis och mamma genom snitt! Att fa skadestand for det later helt koko, men jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar i praktiken.

• malmel

bäbismage skrev 2008-12-16 14:47:19 följande:

En fråga, har hört eller läst någon stans att man kan få skadestånd för ett akut kejsarsnitt. Någon som vet om de stämmer? Snittet är ett vanligt, alltså bikini snitt, och de syddes bra och allt sånt. Men har som sagt hört att man kan få de just för att de inte var planerat snitt, stämmer de?
    jag kan svara på den frågan man får inte skadestånd av ett akut kjesarsnitt( jag har gjort de för 5 år sen de handlar om att man ska rädda dej eller barnet ) och jag har kolat upp de.
  • bäbismage

malmel skrev 2008-12-16 15:11:55 följande:

bäbismage skrev 2008-12-16 14:47:19 följande:
    jag kan svara på den frågan man får inte skadestånd av ett akut kjesarsnitt( jag har gjort de för 5 år sen de handlar om att man ska rädda dej eller barnet ) och jag har kolat upp de.
    Okej. Tack för svaret. Var mest bara nyfiken då ja hört detta eller läst någonstans. Kommer inte ihåg.
  • bäbismage

JAG är BÄST skrev 2008-12-16 14:55:04 följande:

VA?För ett akut snitt?Har jag aldrig hört att man kan få, OM inget har hänt för övrigt och varken du själv eller ditt barn har tagit skada. Varför ska du ha ersättning då???Däremot om dom förstört dig så pass att du aldrig kan få barn med så hade det vart en annan femma.
    Jag ställde en fråga bara då ja inte visste, behövs inte vara spydig då. För de är så ja tolkar ditt svar.
  • bäbismage

LAV0LINA skrev 2008-12-16 14:59:20 följande:

Har för mig att jag såg att man kan få nån ersättning för akutsnitt (bara nån tusenlapp typ).Men det var när jag kollade runt på gravidförsäkringar.Men det gällde vanprydande ärr tror jag..FolksamGravidförsäkring - utökat skydd"Folksam ersätter klart vanprydande ärr efter akut kejsarsnitt med 1 000 kr."
    Okej, ja vanprydat är de inte haha de vart ju bra gjort så de klagar ja inte över...
  • bäbismage

Vaniljkex skrev 2008-12-16 15:03:33 följande:

Man kan val inte fa skadestand om man fatt en korrekt och adekvat behandling? Akutsnitt ar inte alltid sjukvardens fel, det beror nog oftare pa att man inte klarar av att foda fram barnet av olika orsaker, t ex sa snabbt som bebisen behover pga av lag syresattning. Da ar det val bra att de kan radda bade bebis och mamma genom snitt! Att fa skadestand for det later helt koko, men jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar i praktiken.
    Självklart är de ju bra att de alternativet finns för att rädda barnet eller mamman, men de var väl inte de min fråga handlade om eller?
Svar på tråden Skadestånd vid kejsarsnitt