• Anonym (orolig)

Olika stora testiklar (barn) ?

Har under ett par veckors tid reagerat på att min son (snart ett år gammal) bara verkade ha en testikel i pungen. Vid alla barnläkartester har de ju tittat på testiklarna och lugnt konstaterat att han har två så jag har helt enkelt antagit att en har "krupit upp" lite och att den snart kommer ner igen.

När han nu nyss hade badat och var varm och mjuk provade jag att lite försiktigt klämma honom på magen ovanför snoppen för att se om den ville komma ner, och det gjorde den...men den testikeln är mycket större än den andra. Den ena testikeln är säkert 4-5ggr så stor som den andra och det gör mig lite orolig.
    Är detta normalt? Någon som varit med om något liknande? Vad kan det bero på?

• Svar på tråden Olika stora testiklar (barn) ?
  • Anonym

Min son hade likadant vid ett årsålder, det visade sig vara vattenbråck. Inget farligt men vi fick avvakta ett år och om det inte hade gått bort tills dess så skulle det bli operation. Nu hade han tur för det försvann av sig självt. Gå till läkaren med lillen.

• Anonym (orolig)
    Svar på #1
    Tack för svaret!

Jag ska med honom på ettårskontroll i morgon, så jag kommer ta upp det då.
  • Anonym (orolig)

Var med sonen hos doktorn idag, det visade sig vara ett ljumskbråck. Det jag trott varit en kraftigt förstorad testikel var i själva verket en del av han tarm som trängt ner genom bråcket. Det skulle sändas en remiss till kirurgen så skulle de avgöra hur snart det blir tal om operation.
    Det viktiga just nu var att om han verkar få ont, blir svullen och det inte går att trycka tillbaka tarmen upp i maghålan så måste vi åka in akut. Om det skulle hända så måste han vara under operation inom sex timmar för att inte tamarna ska börja dö.

Bråck är väl egentligen ganska vanligt men det känns ändå inte kul. nu kommer jag ju att börja oroa mig så snart han börjar gråta

• Anonym (ettan)

Åh vad trist! Men som du säger, det verkar ju vara ganska vanligt men extremt obehagligt. Bra att du fick ett svar så snabbt iallafall och hoppas på att allt ordnar sig.
    Hoppas, hoppas, hoppas att han inte får ont.
    Kram kram

Svar på tråden Olika stora testiklar (barn) ?