• häxvrål

"Len" fudge

När jag var i England så fanns det massor av olika sorters fudge att köpa, men när jag har gjort hemma efter olika recept blir det inte likadant. Den engelska fudgen var liksom mer len. Den jag gör blir smulig i konsistensen och inte alls lika god. Den enda som har liknat den är Rocky Road fudge, men jag skulle vilja göra en ljus fudge som är så där len och god.

Någon som har något recept att dela med sig av?

• Svar på tråden "Len" fudge
  • häxvrål

Och den smular inte? Det är det jag stör mig så på...att alla fudge jag gör bara smular. Det blir inga snygga bitar, och så är det inte lika gott

• Lillfjant

När jag var i stockholm i helgen så fanns det en liten utländsk julmarknad ovanför Sergels torg och där fanns ett stånd där det såldes massor av engelsk fudge i alla tänkbara smaker och färger. (fudgeståndet låg mot gallerian hållet)
    Kanske värt att kika där om det finns kvar nu också
    Recept har jag tyvärr inte.

• Såpan

Den blir helt perfekt om du kokar den till 180 grader- Fina bitar.

• J W

i Buffet fanns ett recept som var underbart, Nigellas tror jag...

1 burk kondenserad mjölk
    350g choklad
    30g smör
    ev hackade nötter av valfritt slag

vämr mjölken och smöret, rör ner chokladen så den smälter. ner i nån form

• häxvrål

Jw:det är ungefär som min Rocky Road fudge. UNdra vad som händer om jag tar ljus choklad...då kanske det blir likt vaniljfudgen jag vill efterlikna.

• erkiperki

J W skrev 2008-12-18 18:35:24 följande:

i Buffet fanns ett recept som var underbart, Nigellas tror jag...1 burk kondenserad mjölk350g choklad30g smörev hackade nötter av valfritt slagvämr mjölken och smöret, rör ner chokladen så den smälter. ner i nån form
    I receptet var det ju nötter... Gick det bra att bara utesluta dem? Körde du med sötad eller osötad kondenserad mjölk?
  • J W

erkiperki skrev 2008-12-20 00:37:20 följande:

I receptet var det ju nötter... Gick det bra att bara utesluta dem? Körde du med sötad eller osötad kondenserad mjölk?
    Jag har gjort både med och utan nötter, spelar ingen roll... (men godast blev det mandeltycker jag)
    Visste inte ens att det fan osötad kondenserad mjölk

jag tog mörk blockchoklad.
  • J W

Så ser min ut utan nötter Å god å mjuk är den också

• Skarpa
    i Buffet fanns ett recept som var underbart, Nigellas tror jag... 1 burk kondenserad mjölk 350g choklad 30g smör ev hackade nötter av valfritt slag vämr mjölken och smöret, rör ner chokladen så den smälter. ner i nån form
    Det blir riktigt gott med krossade polkagrisar istället för nötter i det receptet
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • J W

Skarpa skrev 2008-12-20 18:25:30 följande:

Det blir riktigt gott med krossade polkagrisar istället för nötter i det receptet
    Åh! Måste prova sen
Svar på tråden "Len" fudge