• mamiz

Min 16 åriga dotter är gravid!

Jag har en dotter på 16 år som är gravid! Hon har pojkvän och hon anser att detta är helt fantastiskt. Jag är av en helt annan åsikt såklart! Hur skulle ni reagera? och vad kan jag göra? Vet varken ut eller in!

• Svar på tråden Min 16 åriga dotter är gravid!
  • Fru Brastad

jag förstår att du är jättechokad över att detta.jag kan väl oxå tycka att det är tidigt. Jag blev själv gravid vid 15 och mina föräldrar var oxå chokade givetvis men sa aldrig att jag var tvungen att göra abort. Jag fick(som jag ser det idag,tur är)missfall i 9 veckan.
    Din tös har iallafall en kille som verkar vilja stanna och vill ha barn han med. Den som gjorde mig gravid ville inte kännas vid mig.
    I vilket fall...kram till dig och lycka till

mamiz skrev 2008-12-16 19:58:02 följande:
    Min dotter har haft en väldigt tuff tonårs tid med en mycket frånvarande pappa! Hon har sökt honom men han ger ingen respons. Hon fick bo hos honom i 4 månader i somras efter att hon kommit hem från ett behandlingshem för själv skadebenägna flickor. Men det gick inte i längden och nu är hon tillbaka här hos mig. Hon är en grundklok tjej med ett stort tomrum inom sig. Sedan hon träffat sin pojkvän förändrades hon till det positiva och blev som en liten tant. De sitter bara hemma och kör runt i hans bil. Hon har slutat att dricka och röka. Nu kom hon med beskedet igår och hon ville börja planera med mig om framtiden. Själv står jag som en fågelholk och vet varken fram eller bak. hon är alldeles för ung och statistiken talar ju inte för de två om att det ska hålla! Jag kommer om det går som det ska bli mormor vid 37 års ålder. Mitt yngsta barn fyller 4 nu i januari och ja vad ska jag säga? Det känns som ett stort dilemma detta!
  • SIMONSåISAKS mamma

Glömmde säga att jag å barnets pappa träffades när jag var 14,men bröt med varann när jag var 20, (barnet 3 år)

• lunkentuss

mamiz skrev 2008-12-16 20:00:50 följande:

Tack snälla för alla svar! Antar att det bara är att gilla läget och göra det bästa av det!
    Ja man får nog göra det... Din dotter verkar ju inte ha några jätteproblem i sitt liv heller :)

Även om statistiken säger emot så finns det undantag (som alltid ) Jag och min kille träffades och blev ihop när vi var 15. Idag är vi 20 år gifta och väntar barn nr 2. Fick första när vi var 18 =) Och jag ser ljust på framtiden ännu iaf hehe... Mina föräldrar var också 37 när dom blev mormor o morfar :)

Nackdelen som jag ser det är skolan, att hon inte hinner klart... Men vill man så kan man och skolan får hon helt enkelt ta igen senare :) Med stöd från familjen så klarar man allt :)
  • idisb

säger nog som andra, stötta men ändå få henne att se hela bilden, blev gravid som 19 åring o tyckte de va tidigt

• lunkentuss
    Svar på #14
    Ja, inte ska man vrida hela bilden så det verkar som att det är att gå på moln :) Men inte heller överdriva och bara ta upp det som kan bli jobbigt. Berätta både roliga och jobbiga stunder du själv haft och istället för att hålla lektion så köp barnböcker -vänta o föda barn och första året. Perfekt julklapp nu ju
  • lolliepopsie

Min dotter har haft en väldigt tuff tonårs tid med en mycket frånvarande pappa! Hon har sökt honom men han ger ingen respons. Hon fick bo hos honom i 4 månader i somras efter att hon kommit hem från ett behandlingshem för själv skadebenägna flickor. Men det gick inte i längden och nu är hon tillbaka här hos mig. Hon är en grundklok tjej med ett stort tomrum inom sig. Sedan hon träffat sin pojkvän förändrades hon till det positiva och blev som en liten tant. De sitter bara hemma och kör runt i hans bil. Hon har slutat att dricka och röka. Nu kom hon med beskedet igår och hon ville börja planera med mig om framtiden. Själv står jag som en fågelholk och vet varken fram eller bak. hon är alldeles för ung och statistiken talar ju inte för de två om att det ska hålla! Jag kommer om det går som det ska bli mormor vid 37 års ålder. Mitt yngsta barn fyller 4 nu i januari och ja vad ska jag säga? Det känns som ett stort dilemma detta!
    Jag vart gravid när jag var 16 ½ år.
    Fick min son vid 17 ½ år.
    Har idag 3 barn,mitt fjärde påväg och jag är snart 24 år gammal.
    Det är inte rätt att säga att man inte är redo att bli mamma.Kanske inte passande,men det är en roll man växer in i under GRAV gång,kanske ej alla men dom som har sunt förnuft och får berättat vad som innebär att ha/få barn.
    Jag var inte redo vid beskedet men vart redo under tidens gång.
    Och idag ångrar jag inte mitt beslut.Mina barn är det bästa som har hänt mig.
    Och nej jag och min äldsta barns pappa lever ej ihop utan jag lever med en ny man som jag har min yngsta med och bebis i magen.Dock är mina äldsta barns pappa älder än mig men tar ej sitt ansvar för sina barn.
    Jag har inte lastat min mamma eller annan släkt med mina barn.
    Dom har jag tagit hand om själv,visst har dom haft barnvakt,men vilket barn har inte haft det?

Min mamma var också 37 år när hon vart Mormor och min Lillebror var 1 år 8 Mån

Jag ville bara berätta att alla tonårs graviditeter behöver inte sluta i en soppa,vissa av oss tar faktiskt vårat ansvar.
    Dock är det väl ej lämpligt om din dotter vill fylla sitt "tomrum" med en bebis.Det är allt förutom en dans på rosor men ändå det underbaraste som finns.

Jag tycker du skall berätta och prata med henne vad det innebär,att du ej kommer agera mamma åt barnet,försörjning m.m
    Men att du stöttar henne är det viktigaste vad hon än väljer att göra.

Lycka till!
  • lolliepopsie

På tal om studier:
    Är idag färdig utbildad Undersköterska.
    Gick ej ut gymnasiet men idag har jag ändå en utbildning man kan komma långt på.

• Carola Carro

Samtidigt som hon är ung så kan barnet vara en positiv sak i hennes liv... Jag blev gravid som 18ååring min mamma reagera först att hon blev förbannad men sen stötta mig..
    Min kusin höll på och skära sig drack och blev inlagd på oliak psyk hem.. Sen träffa hon en kille och blev gravid sen dess har hon blivit en helt annan människa.. Hon fick börja ta ansvar och hade ett litet barn som behövde henne de kan göra gott oxå.
  • jajag

Jobbig situation, jag vet. Min dotter blev också gravid när hon var 16 år. Idag har hon världens goaste dotter på 7 månader:)och jag är en stolt mormor. Jag vet att man växer in i rollen som mamma och det har min dotter verkligen gjort, men det är inte lätt att fixa både studier och ekonomin för unga par. Viktigt är att prata om alla saker och försöka få dem att tänka på hur de ska lösa saker och ting i framtiden. Jag hoppas allt går bra och önskar er all lycka!

• buffybus

finns väl 2 sätt.. antingen stötta o hjälpa

eller typ "skrämma" upp henne lite med typ ja nu ska du ju ha boende o helst ett jobb osv osv....

fast vet hur envisa tonåringar är.. har själv varit 16 en ggn i tiden hehe.. så du får väl stötta henne bara!!

Jocke+André älskar er mest av allt!!
Svar på tråden Min 16 åriga dotter är gravid!