• idisb

vad kostar det att äga en bil?

tog mitt körkort igår och vi är i stort behov av bil. men som mammaledig och arbetssökande tjänar man ju inte mest. funderar på en bil runt 25000 kanske max. ja e inna på billiga för 5000 på blocket men många säger att det är dumt att köpa på blocket. men va tillkommer mer ,  hur mkt kostar försäkring ca, skatt , lån?

• Svar på tråden vad kostar det att äga en bil?
  • lunkentuss

Det beror helt på vilken bil du har, hur stor den är, vad den drar, hur gammal den som försäkringen ska stå på är mm mm...
    ååå nu kommer jag inte ihåg vilken hemsidan är, men det finns en hemsida där man kan jämföra olika bilar med varann i pris osv...

Kankse nån annan vet vilken jag menar?

• idisb

jo förstår det är svårt men tänkte kanske i genomsnitt, kommer inte åka så mkt med den utan mest handla och till mina föräldrar 3 mil bort i bland så mkt bensin kommer det inte gå, men funkar inte med 2 små barn på bussen o handla

• Emerun

Kolla ut några bilar som du kan tänka dig å gå på tex Folksams el Trygghansas hemsida, där kan man göra prelberäkningar på försäk, på banksidor kan du göra prelberäkningar på lån osv...Toyota är bra bilar, håller bra, oftast bra försäkringar, inte så dyr att laga osv..

• Saskia

Försäkring ca 300, bensin 300 (om man inte kör så mycket), lån 1000 (om man betalar av den på två år, räntefritt lån). Också lite reparationskostnader ibland...Totalt ca 1800 kr/månad.

• Pixboy

Skatt: 1000-2000kr/år
    Försäkring: väldigt beroende på bil och var du bor, ålder osv men räkna med 5000-10.000 kr/år (kolla olika Försäkringsbolags hemsidor)

Så skatt och försäkring som du aldrig kommer ifrån kostar dig varje månad 500-1000 kr, för en "vanlig" bil

Sedan bensin beror ju på hur långt du kör, men räkna ungefärligt med 10 kr/mil om du inte köper en jättestor bil eller bil med stor motor.

Den andra stora kostnaden är ju inköpspriset. Bästa är om du kan betala kontant, annars måste du ta ett låt och då får du betala amortering och ränta, (beror helt på priset så klart)

Sedan tillkommer service och reperationer, på en gammal bil brukar jag försöka räkna med 1000kr/mån (om man inte kan meka själv) De månader jag inte behöver fixa nåt sätter jag undan pengarna för förr eller senare dyker något riktigt dyrt upp som kan kosta uppemot 10.000 kr

Hoppas detta hjälper dig lite

• Annamaja

Man tjänar massor på att kolla runt på olika försäkringar. Det finns ett ställe där man kan fylla i regestrerings nr. med mera på bilen och så kollar dom vilken försäkring som är billigast för dig. Det kostar inget heller www.insplanet.com

• Annamaja

Tänkte tillägga att blocket behöver inte vara skit, inte billiga billar heller vi köpte våran mazda 626 för ca 10.000 via annons. och den har hållt jätte bra. Men man kan ju behöva någon med sig som kan lite om bilar om man själv inte vet så mycket

• Pixboy

Blocket har fruktansvärt bra utbud. Men bilder och text säger inte så mycket. Ta med dig nån bilkunnig och besöka stora bilhandlare som har många bilar hemma. Provsitt många, kläm på allt. Ta med måttband så du vet att barnvagn passar. Provkör några.
    Till slut har du kanske en 3 modeller att leta efter, det gör allt lättare.

• idisb

tack så mkt för alla jätte bra tipps! tur jag ha en pappa som kan meka mkt med bilar :) mest han som är inne på bilfirma då man får 1 års garanti. barnvakt behöver inte gå inte mer än en sulky, min stora tjej kan gå och den lilla kan gå men inte långt, men hus va dyrt med bil. men käns som ett måste nu när man söker jobb o många kräver bil

• Trolli

Skatt, försäkring och service.. Vi betalar 325:-/månaden för försäkringen, 2600:-/ månaden för lånet + att vi lägger undan 800:-/månaden till service på bilen.. Så det blir ganska mycket pengar när man tänker efter..

• Pixboy

Om ni köper privat på Blocket se till så att säljaren köpt Blocketförsäkring då får du dels några månader gratis försäkring men också en bra garanti om bilen skulle paja, ungefär samma skydd som köpt hos bilhandlare.

• Lönnsirap

Och kolla att du köper en betald bil, så att säljaren inte har ett billån där bilen står som säkerhet... Annars kan det kosta dubbelt!

• Jaccan

Kör för tillfället en Volvo 240 från 1979. Den blir veteranbilsklassad nästa år (30 år gammal!) och därmed sparar man en hel del. Gör allt själv på bilen, som reparationer och service.

Som den kostar nu per år:

Skatt ca 1300kr.
    Trafikförsäkring 1680
    Besiktning 350kr
    Service: Gör den själv men delarna går på ca 500kr
    Totalt: 3830kr

Som den kostar vid årsskiftet:
    Skatt 0kr
    Trafikförsäkring 1680
    Besiktning vartannat år dvs "175 om året"
    Service: Gör den själv men delarna kostar ca 500kr
    Totalt: 2385kr

Sen att den drar 2-2.5 L/mil (etanolkonverterad) är en annan femma :)

Svar på tråden vad kostar det att äga en bil?