• vildamar

3åring klagar över ont runt vristerna och på fötterna...någon som vet

vad detta kan vara? Det kommer då o då, ingen spec tid på dygnet...orolig

• Svar på tråden 3åring klagar över ont runt vristerna och på fötterna...någon som vet
  • Busbellan

Tror du inte det kan vara så enkelt som växtvärk? Det får min dotter ofta i fötter och i vrister

Mamma till Nora, August och Ella
  • vildamar

Tror du det??? Det vore ju "skönt" om det var det? Ingen i min bekantskapskrets har hört talas om det, bara att man får ont i knäna??

Nogula skrev 2008-12-16 21:37:17 följande:
    Tror du inte det kan vara så enkelt som växtvärk? Det får min dotter ofta i fötter och i vrister
  • Busbellan
    vildamar skrev 2008-12-16 21:58:52 följande:
    Tror du det??? Det vore ju "skönt" om det var det? Ingen i min bekantskapskrets har hört talas om det, bara att man får ont i knäna??
    Min dotter får så gott som aldrig växtvärk i knäna
    Oftast sätter det sig i hålfoten, eller som för din tjej i hela foten och i vristen.
    Prova ge henne lite alvedon nästa gång och se om det hjälper
  • vildamar

Tack Nogula! Ska försöka få i henne medicin på ngt sätt...hon blir hysterisk när det kommer till sådant.

• Eima

Troligen växtvärk, som andra också sagt
    Jag hade det ofta som barn, och har fortfarande benvärk ibland. Det sätter sig lite olika men ofta ner mot vristerna!
    Nu har jag dålig koll, men borde det inte gå att smörja med något istället för att ge alvedon eller något invärtes? Känns ju onödigt att ge det om hon tycker det är jobbigt.

• örtagård

Min dotter som snart är fyra har ofta ont just i vristerna och ibland på smalbenen och beskriver det själv som växtvärk - naturligtvis efter vår frågan om det kan vara det - men hon verkar ha just växtvärk och gillar att bli masserad.

• Busbellan
    vildamar skrev 2008-12-16 22:06:06 följande:
    Tack Nogula! Ska försöka få i henne medicin på ngt sätt...hon blir hysterisk när det kommer till sådant.
    Har du provat alvedon smälttablett med jordgubbssmak?
  • Eima

Ska tilägga att jag letade på apoteket.se och googlade lite nu, verkar tyvärr som att smärtstillande geler inte ska användas på barn, pga begränsad erfarenhet av behandling av barn.

Synd, för jag vet själv hur svårt det kan vara att få ett barn att ta alvedon!
    Men massage eller ett varmt fotbad kan lindra lite. Har ni någon värmedyna eller vetekudde att lägga under fötterna en stund? Har för mej att det kan lindra om man lägger benen lite högt, på en kudde t.ex.
    Hoppas det blir bättre för henne!

• vildamar

tack för alla råd och nej hon vägrar ta ngt alls även om det smakar mumma hon spottar ut det på en gång. Och i rumpan går det definitivt inte. Sedan kan hon vägra dricka ngt som hon tycker smakar lite annorlunda (försökt gömma medicinen i annan mat/dricka. suck...

• vildamar

måste fråga en grej till...

borde inte växtvärken bara komma kvälls/nattetid. Hon kan ha det mitt på dagen....?

• Eima

Ja vad jag minns kom växtvärken oftast på kvällen. Men benvärken jag har nu kan komma dagtid också. Och jag vet alltså inte vad min benvärk beror på, men det är väl ungefär som huvudvärk antar jag. Jag får sällan huvudvärk istället.

Men när det gäller din dotter är det ju jättesvårt att veta. Är du orolig kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen eller boka tid på vc. Men det låter ju inte som att det ska vara något allvarligt iallafall! Hon har inte fått nya skor nyligt eller så då? Tänkte så man inte missar något "enkelt"..

• vildamar

Eima skrev 2008-12-16 22:28:59 följande:

Ja vad jag minns kom växtvärken oftast på kvällen. Men benvärken jag har nu kan komma dagtid också. Och jag vet alltså inte vad min benvärk beror på, men det är väl ungefär som huvudvärk antar jag. Jag får sällan huvudvärk istället.Men när det gäller din dotter är det ju jättesvårt att veta. Är du orolig kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen eller boka tid på vc. Men det låter ju inte som att det ska vara något allvarligt iallafall! Hon har inte fått nya skor nyligt eller så då? Tänkte så man inte missar något "enkelt"..
    nej, inga nya skor

mm, får ha koll på det där annrs är det som sagt bara att be farbror/tant doktorn ta en titt.
  • Busbellan
    vildamar skrev 2008-12-16 22:25:52 följande:
    måste fråga en grej till...borde inte växtvärken bara komma kvälls/nattetid. Hon kan ha det mitt på dagen....?
    Min dotter får det oftast på kvällen eller natten. Men det händer då och då att hon får det mitt på dagen, oftast om hon hållt igång mycket
  • örtagård

Min dotter har också klagat på ont när hon har varit igång väldigt intensivt - även om det inte alltid varit natt - dock klagas mest på kvällar/nätter

Svar på tråden 3åring klagar över ont runt vristerna och på fötterna...någon som vet