• Mandarin003

Inkokta clementiner??? Recept önskas!!

Hej!

Jag har haft ett recept på inkokta clementiner i många år... men nu är det försvunnet!!!
    Finns det någon här som vet?? Tror att det var Sockerbolaget som hade det i en samling julrecept som man fick i affären.
    Man skalar clementiner o lägger i en skål. Kokar upp
    vatten, socker, kanelstänger, nejlikor och ev. något mer och häller det varmt över clementinerna och låter det svalna. Serveras med vispad grädde eller mandelgrädde.

Men jag vet inte hur mycket det skall vara av varje sort.
    Hur mkt vatten, hur mycket socker etc
    NÅGON VÄNLIG SJÄL SOM HAR RECEPTET KVAR??
    God Jul på er!

• Svar på tråden Inkokta clementiner??? Recept önskas!!
  • MaddeMamman

jag har någonstans...Fundersam

Aliquando et insanire iucundum est.
  • MaddeMamman

Inkokta clementiner:
    4 clementiner
    2 dl socker
    2 dl vatten
    1/2 vaniljstång
    1 kanelstång
    2 stjärnanis
    Clementinerna:
    Koka upp vatten och socker tillsammans med kryddorna. Skala clementinerna, lägg dem i lagen och låt koka upp. Lägg lock på kastrullen och ställ åt sidan. Koka gärna clementinerna dagen innan och låt dem ligga kvar i lagen så hinner de dra åt sig av de goda kryddorna.

Aliquando et insanire iucundum est.
  • Mandarin003

Så snällt av dej - Men det är inte det receptet....
    Det skall inte vara med stjärnanis och vaniljstång, såpass
    mycket minns jag iaf
    Tack för att du skrev inte receptet. Om jag inte hittar det gamla kan jag ju prova ditt!!

• Mandarin003
    Svar på #3
    Tack för att du skrev "in" receptet skall det naturligtvis stå!
  • Mandarin003

Puff - någon mer som har recept?

• Mammas Kalle

litet från eftersom jag tyckte att de lät som ett smarrigt recept: hur länge står sig clementinerna om man lägger de i glasburk och i kylen?

• Queequeg

Det här här inlagda clementinerna brukar jag göra:

1 vaniljstång
    1 liter vatten
    5 kryddnejlikor
    2 stjärnanis
    4 kanelstänger
    3 dl flytande honung
    12 clementiner
    1 dl apelsinlikör
    några rosmarinkvistar

Skåra vaniljstången på längden. Häll vattnet i en kastrull, skrapa ner fröna från vaniljstången, lägg även i stången, kryddor och honung.
    Sjud 15 minuter och låt svalna. Skala clemetinerna med kniv så att alla vita hinnor försvinner. Lägg i en glasburk. Häll i apelsinlikören och häll lagen över. Stick ner några rosmarinkvistar. Ställ i kylen. Låt stå och dra till sig minst en dag innan de ska ätas

• Queequeg

Upptäckte att jag även hade det här receptet, som var från sockerbolaget

2 blodgrape
    4 clementiner
    1/2 dl vatten
    1/2 dl socker
    pressad saft av 2 apelsiner

1. Skala citrusfrukterna, skär ut hinnfria klyftor av grapefrukterna. Skär clementinerna i skivor.
    2. Koka upp vatten + socker och låt sjuda någon minut. Häll på den den pressade saften och koka till en simmig sås. Låt den svalna.

Svar på tråden Inkokta clementiner??? Recept önskas!!