• jannajamtland

Sjukskrivning vid heshet

Hej!
    Har i en veckas tid varit hes, tar jag i och pratar högt får jag genast väldigt int i halsen och rösten sviker.
    Har sjukanmält mig från jobbet, går som inte jobba och inte kunna göra sig hörd, jobbar som uska på ett äldreboende.
    Är meningen jag ska jobba helgen och i jul om inte min semester går genom, tror min chef skulle bli glad om dom får veta hur det ligger till med mig och kke enköast ta reda på det via läkare.

Men nu till min fråga, kan man överhuvudtaget bli sjukskriven för heshet?

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • Svar på tråden Sjukskrivning vid heshet
  • FruMähler

du kanske ska gå till docktorn å kolla varför du är hes, få en diagnos då kanske det blir lättare att få beviljad sjukskrvning

• Pappatilltwins

Du borde väl kunna jobba ändå?
    Har ni inga löpar/Spingar turer där man mest hjälper till.
    Jag tror du har väldigt svårt att få igenom en sjukskrivning för heshet.

• jannajamtland

Oavsett vad man gör så är man ju oftast själv, och man måste ju prata med vårdtagarna, och jag kan inte prata högt, gör för ont och rösten försvinner

• jannajamtland

Attans hade ju dubbelpostat och tråden där fler svarat var den jag anmält*suck*
    Vad tror ni ett röstkrävande arbete innebär?

• Anonym

Gå till doktorn o låt den avgöra. Om doktor säger du måste jobba så får du snacka (sorry viska) till din chef att du blivit tillsagd att jobba men du kan ju inte prata så får din chef se till du inte är själv med de du vårdar. Annars får chefen ringa till din doktor o klaga då i så fall. Du ska ju inte behöva komma i kläm faktiskt.

• Gyllan

jannajamtland skrev 2008-12-16 23:24:57 följande:

Attans hade ju dubbelpostat och tråden där fler svarat var den jag anmält*suck*Vad tror ni ett röstkrävande arbete innebär?
    Tror t.ex. att det kan var ett jobb där man pratar i telefon. Min mor jobbade tidigare på försäkringsbolag och satt i telefonen hela dagarna. Hon blev sjukskriven flera gånger för heshet, då hon ofta får förkylningar som sätter sig på halsen.
    I ditt fall tror jag att bedömning av läkare, och även din chef krävs.
  • bodica

Vet om en som arbetar som lärare som var hes hon fick till svar att hon kunde skriva istället för att tala. Lärare måste väl anses ha ett röstkrävande jobb.

Svar på tråden Sjukskrivning vid heshet